PracaGrupypl.praca.dyskusje › Firma a umowa o pracę?

  • 1. Data: 2013-06-26 18:38:44
    Temat: Firma a umowa o pracę?
    Od: Raffaello <r...@r...pl>

    Znajomy ma możliwość założenia własnej działalności gospodarczej i pracy
    dla firmy, w której obecnie pracuje. No i kombinuje czy mu się to opłaca,
    a ja tłumaczę mu, że nie. No i zastanawiamy się, ile kasy mu zostanie,
    jeśli wystawi do firmy fakturę powiedzmy na 5k netto?

    Czy to w ogóle wtedy się opłaca? Albo inaczej: od jakiej kwoty opłaca się
    przejście na DG?

  • 2. Data: 2013-06-26 18:56:21
    Temat: Re: Firma a umowa o pracę?
    Od: b...@g...com

    W dniu środa, 26 czerwca 2013 18:38:44 UTC+2 użytkownik Raffaello napisał:
> [...]
    > jeśli wystawi do firmy fakturę powiedzmy na 5k netto?
    >
    > Czy to w ogóle wtedy się opłaca? Albo inaczej: od jakiej kwoty opłaca się

    * 5k netto - 18% podatku dochodowego, zostaje 4100
    * do tego jezeli pierwszy raz zaklada DG to bedzie placil maly zus, czyli ~400zł, co
    realnie po wliczeniu w koszy i odliczeniu od podatku kosztuje ok 200zl, czyli zostaje
    juz 3900 (jezeli duzy zus nominalnie jest ~1000zł, realnie kosztuje to 600zł)
    * koszt ksiegowości to ok 100zł czyli zostaje 3800

    To wszystkie koszty stałe, więc syntetycznie mozna powiedzieć że na ręke zostanie mu
    3800zł.

    Ale jest dużo plusów, jeżeli przyjmiemy rozliczanie VAT kwartalnie, to razem z 5k
    netto dostajesz 1150zl VATu, ktory masz do dyspozycji na 3 miesiace, a porownaj ile
    chwilowki na taka kwote kosztuja... :)

    Mozna zbierac duzo kosztow, teoretycznie wydaje sie to poczatkowo trudne, ale jak sie
    dojdzie do wprawy mozna uzbierac tyle szkotow, ze podatku dochodowego prawie sie nie
    placi :) wszystko zalezy od branzy.

    Moim zdaniem w porownaniu do etatu 5k zostanie duzo wiecej w kieszeni.

  • 3. Data: 2013-06-26 21:47:23
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2013-06-26, Raffaello <r...@r...pl> wrote:

    [...]

> [...]
    > jeśli wystawi do firmy fakturę powiedzmy na 5k netto?
    >
    > Czy to w ogóle wtedy się opłaca? Albo inaczej: od jakiej kwoty opłaca się

    Ale to zależy ile zarabia teraz, a ile miałby zarabiać.

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 4. Data: 2013-06-26 21:55:19
    Od: Lukasz <k...@a...pl[usun]>

    Mały zus nie jest dla osób które zakładają działalność i współpracują z
    byłym pracodawcą u którego była umowa o pracę.

  • 5. Data: 2013-06-26 22:16:47
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Raffaello wrote:
> [...]
    > mu zostanie, jeśli wystawi do firmy fakturę powiedzmy na 5k netto?
    >
    > Czy to w ogóle wtedy się opłaca? Albo inaczej: od jakiej kwoty opłaca

    Dla 5 tysięcy? W ogóle się nie opłaca.
    Zostanie mu raptem kilka stówek więcej, a problemów
    znacznie więcej. No chyba, że mu to proponują zamiast
    minimalnej krajowej na etacie.

  • 6. Data: 2013-06-27 08:30:13
    Od: Tomasz Kaczanowski <kaczus@dowyciecia_poczta.onet.pl>

    W dniu 2013-06-26 18:56, b...@g...com pisze:

> [...]
    zostaje juz 3900 (jezeli duzy zus nominalnie jest ~1000zł, realnie kosztuje to 600zł)
    > * koszt ksiegowości to ok 100zł czyli zostaje 3800

    Jeśli będzie pracował dla obecnego pracodawcy, to nie dostanie ulgowego
    zusu....

    --
    Kaczus
    http://kaczus.republika.pl

  • 7. Data: 2013-06-27 09:06:13
    Od: "Janek" <j...@g...com>

    Użytkownik "Raffaello" <r...@r...pl> napisał w wiadomości
    > [....}
    > Czy to w ogóle wtedy się opłaca? Albo inaczej: od jakiej kwoty opłaca się
    > przejście na DG?

    Co z urlopem, chorobowym, rozwiązaniem umowy itd.
    Moim zdaniem nie ma kwoty od której sie to opłaca.
    Natomiast opłaca sie gdy masz co najmniej kilku kontrahentów (minimum
    trzech), dla których wykonujesz usługi.
    W przeciwnym wypadku zazwyczaj budzisz sie z ręką w nocniku.

    pozdr

  • 8. Data: 2013-06-27 10:05:34
    Od: b...@g...com

    W dniu czwartek, 27 czerwca 2013 09:06:13 UTC+2 użytkownik Janek napisał:
    > Co z urlopem, chorobowym, rozwiązaniem umowy itd.

    To akurat kwestia jedynie dogadania sie z "pracodawca", wszystko jest umowne, i nie
    widze problemu aby dogadac sie z kontrachetem na zasady identyczne jak na etacie...
    oczywiscie odpowiednio dostosowane do firma-firma

  • 9. Data: 2013-06-27 10:13:06
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2013-06-27, Janek <j...@g...com> wrote:

    [...]

    > Co z urlopem, chorobowym, rozwiązaniem umowy itd.

    A co z nim? Wg Ciebie nie da się tego wynegocjować?

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 10. Data: 2013-07-06 23:52:37
    Od: "Jackare" <1...@t...com.pl>

> [...]
    > jeśli wystawi do firmy fakturę powiedzmy na 5k netto?
    >
    > Czy to w ogóle wtedy się opłaca? Albo inaczej: od jakiej kwoty opłaca się

    minimum takiej żeby dotychczasowe brutto pracownika było jako netto na
    fakturze i nie mówimy to oczywiście o kwotach brutto typu 1600 czy 1800 zł.
    Ale IMHO i tak jest to nieopłacalne. Traci ZUS, urlop, zwolnienia lekarskie,
    FGŚP i wzelką inną ochronę wynikjącą z KP.
    Ja bym w to nie wchodził.