PracaGrupypl.praca.dyskusje › Etat i otwarcie dodatkowej własnej działalności

  • 1. Data: 2009-07-08 09:37:46
    Temat: Etat i otwarcie dodatkowej własnej działalności
    Od: " " <t...@g...pl>

    Witam,
    Jak otworzyć własną działalność bez powiadamiania dotychczasowego, etatowego
    pracodawcy? Niby nie ma prawnego obowiązku powiadamiania go o tym, jednak
    trzeba jakoś zaktualizować PIT-2 (żeby nie pomniejszali zaliczek na pdof o
    kwotę wolną od podatku) a wtedy domyślą się o co chodzi. Firma niestety
    bardzo źle patrzy na wszelkie dodatkowe dorabianie. Są jakieś zgodne z
    prawem sposoby na obejście tego problemu?

  • 2. Data: 2009-07-08 10:40:27
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Użytkownik wrote:
> [...]
    > chodzi. Firma niestety bardzo źle patrzy na wszelkie dodatkowe
    > dorabianie. Są jakieś zgodne z prawem sposoby na obejście tego

    Zadeklarować sposób rozliczania podatku dochodowego,
    który nie wymaga uwzględniania "kwoty wolnej" przez przedsiębiorcę.
    Np ryczałt albo liniowy - wtedy nie będziesz musiał aktualizować PIT-2.

    PS
    To też nie chroni skutecznie przed ujawnieniem tego faktu - mają Twój NIP,
    więc sobie sprawdzą sami, jak ich to bardzo będzie interesowało.
    (wyszukiwarka GUS)

  • 3. Data: 2009-07-08 10:45:47
    Od: "Jurek M" <m...@1...pl>

    Użytkownik <t...@g...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > chodzi. Firma niestety bardzo źle patrzy na wszelkie dodatkowe
    > dorabianie. Są jakieś zgodne z prawem sposoby na obejście tego

    W swoim zeznaniu rocznym chyba to uwzględnisz w odpowiednich rubrykach,
    a odprowadzając składki ze swojej działalności, nie musisz odliczac
    kwoty wolnej od opodatkowania, bo juz to zrobil pracodawca.
    I pracodawca się w ten sposób nie dowie.
    PIT-5 miesiecznego nie składasz, tylko przelewasz zaliczki.

    J.

  • 4. Data: 2009-07-08 11:11:27
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Jurek M wrote:

    > W swoim zeznaniu rocznym chyba to uwzględnisz w odpowiednich
    > rubrykach, a odprowadzając składki ze swojej działalności, nie musisz
    > odliczac kwoty wolnej od opodatkowania, bo juz to zrobil pracodawca.

    Pracodawca nie ma prawa normalnie odliczać kwoty wolnej. Robi to tylko na
    wniosek
    pracownika wyrażony w PIT-2. Jak się złożyło PIT-2 to obowiązek
    aktualizacji spoczywa na pracowniku.
    Jak US zechce się tym zainteresować, to można mieć całkiem
    ciekawe "zawody" z urzędami z powodu takiej duperelki.
    Teoretycznie po ustaleniu faktów pracownik zostanie zmuszony
    do aktualizacji oświadczenia (czy wycofania go), a pracodawca
    będzie robił korekty PIT i zaliczek z odsetkami.
    Można zaliczyć mandacik, a i pracodawca jak zawzięty, to
    udowodni, że za tę dodatkową robotę księgowego ktoś musi zapłacić.

    > I pracodawca się w ten sposób nie dowie.
    > PIT-5 miesiecznego nie składasz, tylko przelewasz zaliczki.

    Fakt, ze nie ma obowiązku skałdania PIT5 nie powoduje, że można
    sobie dowolnie kształtowac zaliczki.

  • 5. Data: 2009-07-08 15:52:16
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:h31pda$bq9$1@inews.gazeta.pl t...@g...pl
    <t...@g...pl> pisze:

    > Jak otworzyć własną działalność bez powiadamiania dotychczasowego,
    > etatowego pracodawcy?
    Zwyczajnie.

    > Niby nie ma prawnego obowiązku powiadamiania go o
    > tym
    I to wystarczy.

    > Firma niestety bardzo źle patrzy na wszelkie dodatkowe
    > dorabianie.
    Wyjąwszy umowy o zakazie konkurencji mogą się ze swoim patrzeniem dać
    wypchać.

    > Są jakieś zgodne z prawem sposoby na obejście tego problemu?
    A gdzie jest problem?

    --
    Jotte

  • 6. Data: 2009-07-08 16:28:36
    Od: Patryk Włos <p...@i...peel>

    > Wyjąwszy umowy o zakazie konkurencji mogą się ze swoim patrzeniem dać
    > wypchać.

    Ale pracownik z umową na czas określony może wylecieć bez podania
    powodu. Należałoby o tym pamiętać, stawiając się przełożonym.

    --
    Zobacz, jak się pracuje w Google:
    http://pracownik.blogspot.com

  • 7. Data: 2009-07-08 16:42:53
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:h32hg6$ag7$1@opal.icpnet.pl Patryk Włos

    > Ale pracownik z umową na czas określony może wylecieć bez podania powodu.
    Nie może.

    > Należałoby o tym pamiętać, stawiając się przełożonym.
    Wchodząc w konflikt z pracodawcą zawsze należy pamiętać, że jest to strona
    silniejsza.
    I najczęściej skurwysyn (inaczej nie byłoby powodu do konfliktu).
    Trzeba się do tego przygotować, zapoznać z prawem, nie działać pod wpływem
    impulsu, zebrać materiały, dowody i liczyć z konsekwencjami.

    --
    Jotte

  • 8. Data: 2009-07-08 18:23:40
    Od: Patryk Włos <p...@i...peel>

    > Nie może.

    Ależ może. Dostaje wypowiedzenie bez podania powodu i po wszystkim.

    Może co najwyżej:
    - iść na zwolnienie chorobowe
    - odwoływać się od braków *formalnych* w wypowiedzeniu

  • 9. Data: 2009-07-08 19:46:45
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:h32o7v$i16$1@opal.icpnet.pl Patryk Włos

    > Ależ może. Dostaje wypowiedzenie bez podania powodu i po wszystkim.
    Ach to miałeś na myśli pisząc "wylecieć". Zmylił mnie nieco ten potoczny
    język.
    Ale i tak niekoniecznie.
    Jak umowa do 6-mcy to nie może. Jak powyżej, a zapisy umowy nie przewidują
    2-tygodniowego wypowiedzenia to tak samo.

    > Może co najwyżej:
    > - iść na zwolnienie chorobowe
    To na pewno.

    > - odwoływać się od braków *formalnych* w wypowiedzeniu
    I w razie czego do sądu - co oczywiste.
    Zapomniałeś jednak o czymś. Uprawnienia związane z rodzicielstwem.

    --
    Jotte

  • 10. Data: 2009-07-08 20:03:59
    Od: " " <t...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Jotte <t...@w...spam.wypad.polska> napisał(a):

    Ogólnie to zgadzam się z tym co piszesz. Ale takie rozwiązanie nic mi nie daje.

    > Wyjąwszy umowy o zakazie konkurencji mogą się ze swoim patrzeniem dać
    > wypchać.

    Mogą podziękować za współpracę. Stanowisko na tyle wysokie że bez problemu
    można podać powód wypowiedzenia do którego nie da się przyczepić. Równie
    dobrze mogę samemu napisać wypowiedzenie, nic nie zyskuje.

    > A gdzie jest problem?

    W tym że nie idąc na prostą konfrontację mogę ugrać więcej (choćby
    sponsorowanie daniny na ZUS przez jak najdłuższy czas ;-)).

    pozdrawiam