PracaGrupypl.praca.dyskusje › Doświadczenie vs. certyfikaty

  • 1. Data: 2010-04-16 10:24:00
    Temat: Doświadczenie vs. certyfikaty
    Od: M <...@...pl>

    Jestem studentem i jestem na etape poszukiwania pracy jako programista.
    Chciałem zapytać co wg. Was, najchętniej z punktu widzenia pracodawcy,
    jest ważniejsze. Certyfikaty czy doświadczenie zawodowe tyle, że w nieco
    innych technologiach niż te, w których ów programista ma pracować?

    Wiem, że pytanie ogólne, więc nie oczekuję jednoznacznych odpowiedzi.
    Sugestie i spostrzeżenia mogą za to być ciekawe.

    Oczywiście zdaję sobie sprawę, że najlepiej mieć i jedno i drugie. A do
    tego jeszcze ciotkę jako dyrektora HR w spółce giełdowej. ;)
    --
    pzdr

  • 2. Data: 2010-04-16 11:26:11
    Temat: Re: Doświadczenie vs. certyfikaty
    Od: Kapsel <k...@p...onet.pl>

    Fri, 16 Apr 2010 12:24:00 +0200, M napisał(a):

> [...]
    > jest ważniejsze. Certyfikaty czy doświadczenie zawodowe tyle, że w nieco
    > innych technologiach niż te, w których ów programista ma pracować?

    Dla mnie - doświadczenie.
    Zależnie od sytuacji może być potrzebny/oczekiwany jakiś certyfikat, sam w
    sobie też stanowi pewną wartość. Aczkolwiek było nie było, zazwyczaj
    doświadczenia z pracy "na linii frontu" owocują potrzebną wiedzą
    praktyczną, do tego można się wtedy pochwalić swoimi osiągnięciami.

    Żeby było jasne - nie chcę tu przekonywać, że certyfikaty nie są potrzebne,
    ale często jest tak że w CV musisz tylko udowodnić że na czymś się znasz
    (tutaj papierki bywają pomocne), a potem jest rozmowa/okres próbny gdzie
    badają Cię na żywo i tam liczy się przede wszystkim wiedza/umiejętności, a
    nie certyfikaty.

    --
    Kapsel
    http://kapselek.net

  • 3. Data: 2010-04-16 15:35:01
    Od: MarcinF <m...@i...pl>

    M wrote:
> [...]
    > jest ważniejsze. Certyfikaty czy doświadczenie zawodowe tyle, że w nieco
    > innych technologiach niż te, w których ów programista ma pracować?

    zalezy od osob prowadzacych rekrutacje, jesli nie znajdzie sie wsrod nich ktos
    kto ma doswiadczenie i zna prace na danym stanowsku to obstawialbym
    raczej certyfikaty, jesli rekrutowac bedzie ktos kto wykonuje lub wykonywal
    te prace to bez certyfikatow bedzie w stanie ocenic czy kandydat sie nadaje

    nie wiem jak to wyglada w odniesieniu do programistow, ale czasami certyfikaty
    sa koniecznie np. po to by pracodawca spelnial wymagania dostawcy technologii

  • 4. Data: 2010-04-18 05:21:56
    Od: mihau <m...@g...com>

    On Apr 16, 2:24 pm, M <m...@...pl> wrote:

> [...]
    > jest ważniejsze. Certyfikaty czy doświadczenie zawodowe tyle, że w nieco
    > innych technologiach niż te, w których ów programista ma pracować?

    Moim zdaniem doświadczenie. W życiu nie zrobiłem żadnego certyfikatu,
    w życiu mnie nikt o taki nie spytał, a gdyby spytał to od razu bym mu
    podziękował, bo nie chcę pracować dla człowieka, który patrzy w
    papiery a nie na doświadczenie :) Dyplom też pokazywałem w zasadzie
    tylko by dostać więcej urlopu.

    No ale ja jestem spaczony, używam tylko wolnego oprogramowania i robię
    serwisy webowe - siłą rzeczy działka ta wolna jest od papierkologii
    (robiłem też 2,5 roku w korpo w innej branży, ale to pominę).

    Na początek jako doświadczenie możesz podawać nawet projekty
    zaliczeniowe, byle nietypowe i ciekawie przedstawione. Jak masz wolny
    czas, możesz się wykazać udziałem w jakimś projekcie opensource lub
    robiąc serwis webowy (lub cokolwiek innego, co możesz pokazać
    pracodawcy mówiąc "proszę, oto moje dokonanie").

    --
    mihau

  • 5. Data: 2010-04-18 05:57:14
    Od: "Emeryt" <w...@p...onet.pl>

    Użytkownik "M" <...@...pl> napisał w wiadomości

    > Oczywiście zdaję sobie sprawę, że najlepiej mieć i jedno i drugie. A do
    > tego jeszcze ciotkę jako dyrektora HR w spółce giełdowej. ;)

    Najlepiej to jest mieć Microsoft MVP.
    Wtedy problemem jest czy stać dyrektora na zatrudnienie Ciebie.

  • 6. Data: 2010-04-18 12:50:22
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2010-04-18, mihau <m...@g...com> wrote:

    [...]

> [...]
    > tylko by dostać więcej urlopu.
    >
    > No ale ja jestem spaczony, używam tylko wolnego oprogramowania

    No to właśnie jesteś spaczony. Ideologią. To w biznesie przeszkadza.
    Oprogramowania używa się każdego byle było właściwe do osiągnięcia
    celu (niezależnie od tego czy wolne, czy nie).

    > i robię serwisy webowe - siłą rzeczy działka ta wolna jest od
    > papierkologii (robiłem też 2,5 roku w korpo w innej branży,
    > ale to pominę).

    Nie jest. Zend wystawia certyfikaty ze znajomości PHP5, czy ZF.
    Do ASP.NET też coś znajdziesz. Do administracji serwerami też
    znajdziesz.

    To oczywiście doświadczenia nie zastępuje, ale pomaga w ocenie
    kandydata. Zwłaszcza na zachodzie.

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 7. Data: 2010-04-18 22:50:04
    Od: Wwieslaw <u...@o...pl>

    M wrote:
> [...]
    >

    > Oczywiście zdaję sobie sprawę, że najlepiej mieć i jedno i drugie. A
    > do tego jeszcze ciotkę jako dyrektora HR w spółce giełdowej. ;)

    Mysle, ze duzo zalezy od skali firmy w ktora celujesz - jezeli jest to
    korporacja, z 5 etapami, to na wstepie rekrutowac bedzie ktos
    nieprzygotowany merytorycznie (czyli HR) - a oni filtruja CV po slowach
    kluczowych. Tutaj wpisanie rozpoznawalnych certyfikatow zapewne ulatwia
    "kwalifikacje" do spotkania. W mniejszej firmie czesto rekrutuje
    potencjalny bezposredni przelozony, ktory pewnie da rade podyskutowac
    merytorycznie, w zwiazku z czym wiedza/doswiadczenie moga go przekonac
    tak samo/bardziej niz certyfikat.

    Nie ma na pewno 100% regul, nie posiadajac certyfikatow zawodowych czy
    jezykowych, zatrudnilem sie kiedys w amerykanskiej korporacji, "z
    ogloszenia w gazecie", i sam proces rekrutacji, jak tez prace dla nich
    bardzo dobrze wspominam. Kluczowa byla umiejetnosc komunikacji w jezyku
    angielskim i znajomosc branzy na dosc ogolnym poziomie, przy (slusznym
    zalozeniu), ze takiego kandydata da sie w kilka miesiecy wytrenowac.

    Wieslaw

  • 8. Data: 2010-04-19 04:18:20
    Od: mihau <m...@g...com>

    On Apr 18, 4:50 pm, Wojciech Bancer <p...@p...pl> wrote:

    > No to właśnie jesteś spaczony. Ideologią. To w biznesie przeszkadza.
    > Oprogramowania używa się każdego byle było właściwe do osiągnięcia
    > celu (niezależnie od tego czy wolne, czy nie).

    To też ideologia. Nie przeszkadza Ci ona? ;)

    Od kilku lat jedyny zamknięty soft jakiego używam w pracy, to MSIE do
    testów. Na szczęście jest za darmo.

    > Nie jest. Zend wystawia certyfikaty ze znajomości PHP5, czy ZF.
    > Do ASP.NET też coś znajdziesz. Do administracji serwerami też
    > znajdziesz.

    No to ile tych certyfikatów mamy? Trzy? Chyba jednak lepiej patrzeć na
    doświadczenie, tym bardziej że na PHP i ASP świat webu się nie kończy.
    Ba, znajomość któregokolwiek z powyższych nie wystarczy by zbudować
    nowoczesny serwis webowy.

    --
    mihau

  • 9. Data: 2010-04-19 05:53:35
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    Emeryt napisał(a):

    > Najlepiej to jest mieć Microsoft MVP.

    Ale to nie jest certyfikat tylko tytuł honorowy dla osób zasłużonych dla
    MS - OIDP ;)

    j.

    --
    bing jest fajny ale nie widać z niego do Apteki na Solnym...

  • 10. Data: 2010-04-19 06:20:37
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2010-04-19, mihau <m...@g...com> wrote:

    [...]

    > No to ile tych certyfikatów mamy? Trzy? Chyba jednak lepiej patrzeć na
    > doświadczenie, tym bardziej że na PHP i ASP świat webu się nie kończy.

    Ścieżka MSa to nie jest jeden certyfikat:
    http://www.microsoft.com/learning/en/us/certificatio
    n/mcsd.aspx#tab2

    > Ba, znajomość któregokolwiek z powyższych nie wystarczy by zbudować
    > nowoczesny serwis webowy.

    No to dalej:

    - Google Adwords Qualified
    http://adwords.google.com/support/select/professiona
    ls/bin/answer.py?hl=en&answer=12241
    - MySQL:
    http://www.mysql.com/certification/
    - Java:
    http://in.sun.com/training/certification/java/index.
    xml
    - Adobe:
    http://www.adobe.com/support/certification/ace.html

    itp. Certyfikaty może nie zastąpią doświadczenia, ale przynajmniej potrafią
    ukierunkować kogoś bez doświadczenia ukierunkować na prawidłowe rozwijanie
    i projektowanie oprogramowania.

    Jak ktoś się sam uczy, nie pracując w zespole, to trudniej mu o wyrobienie
    sobie dobrych praktyk i wzorców, i tutaj szkolenia kończące się certyfikatami
    mogą pomóc i to dużo. :)

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl