PracaGrupypl.praca.dyskusje › Dlaczego w Polsce są tak niskie zarobki

  • 1. Data: 2005-02-11 21:16:44
    Temat: Dlaczego w Polsce są tak niskie zarobki
    Od: Wieslaw Bicz <W...@o...pl>

    Już jakiś czas temu wystartowałem taki wątek, ale niestety było to w
    czasie wakacji i spotkało się z umiarkowanym zainteresowaniem, więc
    powtarzam:

    Jak sądziecie, co jest powodem tego, że w Polsce (i oczywiście nie
    tylko) są znacznie niższe zarobki niż w krajach takich, jak Niemcy,
    Wielka Brytania, itd.

    Ciekawy jestem Waszych opinii, i pozwolę sobie oczywiście dołożyć swoje.

    Pozdrawiam wszystkich

    Wiesław Bicz

  • 2. Data: 2005-02-11 21:29:31
    Temat: Re: Dlaczego w Polsce są tak niskie zarobki
    Od: "dEG" <d...@g...pl>

    > Jak sądziecie, co jest powodem tego, że w Polsce (i oczywiście nie
    > tylko) są znacznie niższe zarobki niż w krajach takich, jak Niemcy,
    > Wielka Brytania, itd.

    Powodow jest mnostwo. Niskie zarobki sa odbiciem stanu gospodarki oraz waluty.
    Niska wartosc zlotowki w stosunku do zachodu= niskie zarobki; to chyba jasne.
    Ponadto zarobki sa tak niskie [nawet w porownaniu z Czechami], bo takie moga byc
    :P W Polsce prawnie mozna pracowac za mniej niz 800 zl, a w kraju gdzie jest
    tylu bezrobotnych zawsze sie znajda chetni. To wymusza niezla konkurencje na
    rynku pracy a skoro mozna zaplacic 800 zlotych to po co wiecej. Kolejnym powodem
    sa te wszystkie skladki ktorymi pracodawca jest obciazony- musi zaplacic
    ubezpieczenia, ZUS, itepe wiec dla samego pracownika nie starcza.
    Aktualnie obserwujemy specyficzna tendencje- ceny czesciowo wzrosly, place
    natomiast niezbyt. Biorac pod uwage mechanizmy rynkowe jest to fakt zadziwiajacy. :>

  • 3. Data: 2005-02-11 23:03:26
    Od: Jan Kowalski <j...@k...nie-istnieje.pl>

> [...]
    > Aktualnie obserwujemy specyficzna tendencje- ceny czesciowo wzrosly,
    > place natomiast niezbyt. Biorac pod uwage mechanizmy rynkowe jest to
    A czemu? Dla mnie wniosek z tego co piszesz jest taki: wzrost
    przychodów w stosunku do wydatków jest konieczny.
    Dowód:
    > sa te wszystkie skladki ktorymi pracodawca jest obciazony- musi
    > zaplacic ubezpieczenia, ZUS, itepe wiec dla samego pracownika nie
    > starcza.
    A skoro nie wystarcza dla pracownika to nie wystarcza też np. na
    rozwój. Więc - wychodząc z Twojego opisu - czemu zadziwiający?
    Mechanizmy rynkowe!

  • 4. Data: 2005-02-12 07:36:41
    Od: "VERTRET" <vertret @ op.pl>

    Użytkownik "Wieslaw Bicz" <W...@o...pl> napisał w wiadomości
    >co jest powodem tego, że w Polsce (i oczywiście nie
    > tylko) są znacznie niższe zarobki niż w krajach takich, jak Niemcy,
    > Wielka Brytania, itd.

    Bo nie muszą być większe.
    A nie muszą być większe z powodu prawie wolnego rynku.
    A wolny rynek polega na tym, że bierze się tego kto za tyle samo chce
    najmniej.
    itd...

    vertret

  • 5. Data: 2005-02-12 13:11:36
    Od: Kyniu <k...@U...poczta.gazeta.pl>

    11 Feb 2005 22:29:31 +0100, na pl.praca.dyskusje, dEG napisal(a):

    > Kolejnym powodem sa te wszystkie skladki ktorymi pracodawca jest obciazony- musi
    zaplacic
    > ubezpieczenia, ZUS, itepe wiec dla samego pracownika nie starcza.

    Akurat to jest mit uparcie powtarzany przez pracodawcow i jak widac sporo
    ludzi juz w to uwierzylo. Tymczasem analogiczne obciazenia na zachod od
    naszej granicy sa duzo wyzsze i mimo tych obciazen koszty pracy w polsce sa
    bardzo niskie z punktu widzenia zachodniego pracodawcy.

    Kyniu

    --
    _ __ _
    | ' < || | ' \| | || |
    |_|\_\_, |_||_|_|\_,_|
    |__/

  • 6. Data: 2005-02-12 17:08:16
    Od: "Krzysztof 'kw1618' z Warszawy" <a...@j...w.stopce.pl>

    Użytkownik "VERTRET" <vertret @ op.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > A nie muszą być większe z powodu prawie wolnego rynku.
    > A wolny rynek polega na tym, że bierze się tego kto za tyle samo chce

    oczywiście; zakład pracy, dwie osoby w tym samym pokoju, obydwie robią to
    samo...
    Osoba X pracuje w firmie 5 lat i zarabia 2000 zł netto
    Osoba Y pracuje w firmie 3 miesiące i zarabia 3700 zł netto
    w umowie o pracę mają 1500 zł brutto, ale mają różne "dodatki" umowa
    zlecenie z "innej firmy" (inna firma jest w 100% własnością TEJ firmy) +
    delegacje których nie ma, tj. sa tylko na papierze + ryczałt samochodowy;

    Krzysztof 'kw1618' z Warszawy
    kw1618[ZBĘDNE]@interia.pl
    http://zycz.3mam.net

  • 7. Data: 2005-02-12 17:47:48
    Od: "Immona" <c...@W...zpds.com.pl>

> [...]
    > Brytania, itd.
    >
    > Ciekawy jestem Waszych opinii, i pozwolę sobie oczywiście dołożyć swoje.

    Jesli chodzi o porownywanie sie z krajami wyzej rozwinietymi, to wlasnie
    niska wydajnosc. W PL trzeba wiecej nakladu ludzkiej pracy do wyprodukowania
    towaru o tej samej wartosci na swiatowym rynku niz w krajach wyzej
    rozwinietych, czego przyczyna jest niedoinwestowanie w sprzety i rozwiazania
    informatyczne/organizacyjne itd. Oczywiscie ta "wieksza ilosc pracy" i tak
    wychodzi taniej dla zagranicznych inwestorow, zwlaszcza gdy przywioza ze
    soba swoj kapital (sprzet, know how itd.) i osiagna ta tania praca
    porownywalna wydajnosc jak u siebie. Ale ze sprzedazy tego samego trzeba
    wykarmic wiecej pracownikow niezbednych do wyprodukowania tego. Nie dzieje
    sie tak w kazdej firmie i w kazdej branzy, ale dzieje sie to glownie w
    produkcji, ktora u nas wciaz jest kolem napedowym gospodarki.

    I.

  • 8. Data: 2005-02-12 17:51:05
    Od: "VERTRET" <vertret @ op.pl>

    Użytkownik "Krzysztof 'kw1618' z Warszawy" <a...@j...w.stopce.pl>
    napisał w wiadomości news:4KqPd.47646$2e4.39619@news.chello.at...
> [...]
    > zlecenie z "innej firmy" (inna firma jest w 100% własnością TEJ firmy) +
    > delegacje których nie ma, tj. sa tylko na papierze + ryczałt

    Co chciałeś udowodnić tym przykładem?

    vertret

  • 9. Data: 2005-02-12 19:32:53
    Od: "MC" <m...@g...pl>

> [...]
    >
    > Jak sądziecie, co jest powodem tego, że w Polsce (i oczywiście nie
    > tylko) są znacznie niższe zarobki niż w krajach takich, jak Niemcy,

    W Polsce są niskie zarobki, bo Polacy wykonują głównie prace
    niskokwalifikowane.

  • 10. Data: 2005-02-12 19:45:24
    Od: Jan Kowalski <j...@k...nie-istnieje.pl>

    > Jak sądziecie, co jest powodem tego, że w Polsce (i oczywiście nie
    > tylko) są znacznie niższe zarobki niż w krajach takich, jak Niemcy,
    > Wielka Brytania, itd.

    Bo żyjemy w biedniejszym kraju, gdzie ilość kapitału w rękach
    rodzimych przedsiębiorców jest znacznie niższa, niż w wymienionych
    krajach. Polityka fiskalna rządu nakierowana jest na to, aby łatać
    najpilniejsze wydatki, a nie na szybkie podniesienie wartości kapitału
    w gospodarce. Koszty społeczne byłyby zbyt duże, aby sobie na to
    pozwolić. Nie jesteśmy w sytuacji GB, aby mogły zadziałać mechanizmy
    pani Margaret T.
    Oczywiście, są u nas też zagraniczne firmy. Ale inwestują tylko tyle
    kapitału, ile muszą dla wygenerowania swoich zysków. I bazując na
    "zastanej" sytuacji nie windują kosztów zatrudnienia - to ich zysk.