PracaGrupypl.praca.dyskusje › Dlaczego jest bieda i bezrobocie.

  • 11. Data: 2003-03-21 10:46:21
    Temat: Re: Dlaczego jest bieda i bezrobocie.
    Od: "Rafał" <k...@g...ox.pl>

    Pewnego dnia, a bylo to w Fri, 21 Mar 2003 08:48:20 +0100, pewien Michal Gancarski
    napisał/a:

> [...]
    >
    > No to ja powtórze: to co piszesz, to mit, zeby nie powiedziec, bzdura.
    > Konsumpcja biezaca NIGDY nie prowadzi do bogacenia sie gospodarki.
    > Gospodarka moze bogacic sie tylko w jeden sposób: oszczednosciami
    > prowadzacymi do akumulacji kapitalu i inwestowanymi dalej. Gospodarka USA
    > nie jest potezna w wyniku olbrzymiej konsumpcji, ta jest tylko wynikiem
    > tego, ze przez wiele lat przedsiebiorcy reinwestowali swoje zyski i jest
    > teraz co konsumowac. Tylko w ten sposób mozesz gromadzic bogactwo i tylko
    > przez powiekszanie bogactwa mozesz doprowadzic do zdrowego dla gospodarki

    Ok, tylko co ja mam oszczędzać, skoro sam nic nie mam, przez olbrzymie
    podatki ustalone przez państwo???
    - zabierają mi moją pensję!
    - zwiększają koszt mojego zatrudnienia
    - (w związku z 2) ograniczają ilość zatrudnienia w gospodarce
    Extra, nie?

    Pozdrawiam
    Rafał

  • 12. Data: 2003-03-21 11:05:02
    Od: " leszek" <s...@N...gazeta.pl>

    --------
    > tym cierpi. W tym tez firma w ktorej pracuja. Mechanizm jest prosty.
    >
    > Moze przyklad. Dajmy na to pracuje u operatora GSM. Duzo zarabiam, wiec
    wydaje
    > ta kase w firmach A, B, C. Szefowie tych firm aby zaspokoic moje potrzeby

    Obawiam sie, za zadziala tutaj inny mechanizm.
    Zalozmy ze ten operator daje ci (lub kilku tysiacom swoich pracownikow)
    podwyzke, aby mogli wiecej konsumowac.
    Tylko ten operator pieniedzy nie drukuje - skad te pieniadze musi wziac.

    Jesli sie przekalkuje, to zbankrutuje i kilka tysiecy pracownikow zamiast
    konsumowac, bedzie obciazac budzet panstwa poprzez zasilek dla bezrobotnych.
    Albo pogodzi sie z obnizeniem zyskow - bedzie sie wolniej rozwijac,
    inwestowac i zje go za kilka lat konkurencja.
    Albo zeby tobie wyplacic podniesie ceny swoich oslug. Tylko wowczas firma A,
    ktora korzysta z uslug operatora podniesie ceny labo padnie (jak wyzej)
    albo podniesie ceny swoich wyrobow - wiec za swoja podwyzke mniej kupisz.
    itd itp - chyba nie musze dalej rozwijac.

    A dlaczego tak jest - bardzo proste. Takie sa skutki podnoszenia plac bez
    zwiekszenia wydajnosci.

    Wedlug mnie, to przyczyna, ze w Polsce jest bieda i bezrobocie jest po
    prostu niska wydajnosc - duzo nizsza niz na Zachodzie.

  • 13. Data: 2003-03-21 12:09:54
    Od: "Anna" <a...@w...pl>

    Użytkownik " leszek" <s...@N...gazeta.pl> > Obawiam sie, za zadziala
> [...]
    > podwyzke, aby mogli wiecej konsumowac.
    > Tylko ten operator pieniedzy nie drukuje - skad te pieniadze musi wziac.

    No własnie skąd wziąść pieniadze, skoro obcy kapitał , który miał być dla
    nas zbawieniem wypompowuje te pieniadze z naszego rynku? Ano trzeba by było
    pogonic tych dziadów do płacenia konkretnych podatków, skrócic okres
    płacenia faktur dla wszystkich do dwóch tygodni a nie jak to sobie hale do
    kilku miesiecy przedłużaja, wymagac zatrudnienia ludzi na umowy o pracę a
    nie na głupawe zlecenia. pańswu przybywałoby pieniedzy na ubezp zdrowotne i
    takie tam inne. To jest oczywiście bardziej skomplikowany mechanizm, no ale
    sa poństwa w których jakos się to kręci tylko u nas ciągle ludzie nie
    ponoszą odpowiedzialności za to co robia - tylko jak to zmienić?

    Ania

  • 14. Data: 2003-03-21 12:15:14
    Od: "Michał 'Amra' Macierzyński" <m...@p...pl>

    Rafał wrote:
> [...]
    > - zabierają mi moją pensję!
    > - zwiększają koszt mojego zatrudnienia
    > - (w związku z 2) ograniczają ilość zatrudnienia w gospodarce

    Tak - bo komus przeciez te pieniadze musze rozdac.
    A komu?
    no gornikom, kolejarzom, hutnikom, lewym rencistom, przedwczesnym
    emerytom i tak dalej

  • 15. Data: 2003-03-21 14:00:32
    Od: "Xmas" <l...@w...edu.pl>

    > Tak - bo komus przeciez te pieniadze musze rozdac.
    > A komu?
    > no gornikom, kolejarzom, hutnikom, lewym rencistom, przedwczesnym
    > emerytom i tak dalej
    Przecież trzeba się dzielić z biednymi

  • 16. Data: 2003-03-21 14:33:28
    Od: "dromader" <d...@p...onet.pl>

> [...]
    było
    > pogonic tych dziadów do płacenia konkretnych podatków,
    pogonic to slabe rozwiazanie bo nie mozna gonic kogos do placenia podatku
    ktory jest panstwu nienalezny z punktu widzenioa prawa podatkowego - sa
    mechanizmy i furtki, przez ktore mozna uciec. moim zdaniem konkretne podatki
    to niskie podatki - wtedy nikt ich nie unika bo koszty unikania podatkow sa
    jednak dosc wysokie.

    > skrócic okres
    > płacenia faktur dla wszystkich do dwóch tygodni a nie jak to sobie hale do
    > kilku miesiecy przedłużaja,
    nie wyobrazam sobie narzucenia firmie X zeby sciagnela kase z firmy Y w
    ciagu 2 tygodni jesli ta pierwsza tego nie chce. oczywiscie sa hipermarkety
    itp ktorych trzeba by przypilnowac ale nie mozna wylewac dziecka z kapiela;
    nie tedy droga.

    > wymagac zatrudnienia ludzi na umowy o pracę a
    > nie na głupawe zlecenia. pańswu przybywałoby pieniedzy na ubezp zdrowotne
    > takie tam inne.
    utopia.

    > To jest oczywiście bardziej skomplikowany mechanizm, no ale
    > sa poństwa w których jakos się to kręci tylko u nas ciągle ludzie nie
    > ponoszą odpowiedzialności za to co robia - tylko jak to zmienić?

    moj pomysl:
    wyjasnic wszystkim ludziom przed nastepnymi wyborami ze hasla populistyczne
    w dziedzinie gospodarczej to tylko hasla i nic sie nie da z nich
    zrealizowac. wyjasnic gornikom ze nie mozna ich zakladow pracy utrzymywac za
    pieniadze podatnikow bo wydobywaja cos co jest nam coraz mniej potrzebne i w
    dodatku drogie jak nigdzie indziej. wyjasnic rolnikom ze spoleczenstwo
    polskie nie sklada sie z samych rolnikow i skoro niemoga sobie poradzic z
    wlasnym gospodarstwem to nie powinni pchac sie do ukladania programu
    gospodarczego dla calego kraju. wyjasnic narodowcom wszelkiej masci ze nie
    jestesmy wyspa na oceanie o nieograniczonych zasobach naturalnych i musimy
    otwierac sie na inwestycje z zachodu oraz jak najbardziej zblizyc sie do
    innych krajow bo inaczej zakisimy sie we wlasnej biedzie. na sam koniec
    uswiadomic wszystkim ze rzadzeniem i gospodarka to sie musi zajac ktos
    madrzejszy od nas a nie "swoj chlop" bo go lubie i pilem z nim wodke.
    przydalo by sie aby politycy zrozumieli tez ze nie sa politykami zeby rabac
    kase na kazdej ustawie tylko po to zeby ustawa byla dobra dla ludzi.
    to tyle moich poboznych zyczen ;-)

    --
    pozdrawiam ja ....
    Marcin "dromader" Lanowy

  • 17. Data: 2003-03-21 14:36:29
    Od: "WOJSAL" <w...@g...pl>

    > Pięknego dnia Fri, 21 Mar 2003 02:47:01 +0100, Kyniu
    > <kyniu@WYTNIJ_TO.poczta.fm> zakodował:

    > Sam najpierw poznaj. Podniesienie pensji przy tej samej wydajności
    > powoduje wzrost cen (te pieniądze nie biorą się z powietrza) - czyli
    > inflacja.

    Nie.
    Jesli mowimy o gospodarce rynkowej, to nadmierny wzrost
    cen spowoduje brak popytu a to zas wywola obnizke cen.
    Na rynku ceny oscyluja wg ceny optymalnej (czyli takiej
    gdzie jest rownowaga popytu i podazy).
    Inflacja bedzie wtedy, gdy bank emisyjny (niestety panstwowy
    w Polsce) dodrukuje pieniadz.

    WOJSAL (Wojciech Sałata)

  • 18. Data: 2003-03-21 14:37:04
    Od: "Rafał" <k...@g...ox.pl>

    Pewnego dnia, a bylo to w Fri, 21 Mar 2003 15:00:32 +0100, pewien Xmas napisał/a:

    > Przecież trzeba się dzielić z biednymi

    Proszę, nie prowokuj. Tyle lat byli najlepiej opłacanymi ludźmi w
    Polsce... Trzynastki, czternastki, jakieś Barbórki... A dzisiaj nawet nie
    umieją się przekwalifikować na inny zawód... Zero inteligencji, czy jak?

    Pozdrawiam
    Rafał

  • 19. Data: 2003-03-21 14:39:43
    Od: "WOJSAL" <w...@g...pl>

    Uzytkownik "Kyniu" <kyniu@WYTNIJ_TO.poczta.fm> napisal w wiadomosci
    > Dlatego ze ludzie malo zarabiaja wiec malo przeznaczaja na konsumpcje
    przez co
    > jest dolek i stagnacja.

    Dokladnie.
    Wzrost gospodarczy pojawi sie, gdy bedzie popyt. A ten
    bedzie wtedy gdy my bedziemy mieli wiecej pieniedzy.
    A wiecej pieniedzy bedziemy mieli wtedy, gdy podatki
    bedziemy mieli nizsze.

    > Gdyby ludzie dobrze zarabiali i duzo wydawali to byloby
    > zapotrzebowanie na uslugi i produkty, a wiec bylaby praca dla obecnie
    > bezrobotnych.

    Oczywiscie.

    > Jak ten problem rozwiazac wskazal pan John M. Keynes, tworca
    > interwencjonizmu, ale coz - najpierw pan kolodko i miler oraz reszta
    naszego
    > (nie)rzadu musialaby poznac podstawy ekonomii.

    Nie strasz mnie tylko interwencjonizmem.
    To naprawde mozna zalatwic bez ingerencji urzednikow.
    Wystarczy wolny rynek + niskie podatki. Szkoda ze
    nigdy (tzn. po 1989 roku) tego nie mielismy.

    WOJSAL (Wojciech Salata)

  • 20. Data: 2003-03-21 14:43:53
    Od: "WOJSAL" <w...@g...pl>

    Użytkownik "Jakub Zysnarski" <j...@n...onet.pl> napisał w wiadomości

    > A propos podstaw ekonomii. Jest cos takiego, co nazywa sie krzywa Laffera.

    Nic dodac, nic ujac.
    Niestety to co napisales, jest niemozliwe do przyswojenia
    przez profesorow ekonomii zajmujacych stolek ministra.

    Ciekay jestem ktory z profesorow ekonomii: L. Balcerowicz,
    G. Kolodko, M. Belka, J. Osiatynski (czyli ci ktoryz byli
    ministrami finansow) zna i zastanawial sie
    kiedykolwiek nad krzywa Laffera w Polsce.

    WOJSAL (Wojciech Sałata)