PracaGrupypl.praca.dyskusje › DG vs. umowa-zlecenie vs. umowa o dzieło - co wybrać?

  • 1. Data: 2004-05-11 09:33:02
    Temat: DG vs. umowa-zlecenie vs. umowa o dzieło - co wybrać?
    Od: "Piotr" <p...@g...pl>

    Witam!
    Muszę wybrać jakiś sposób rozliczania się z klientami (jesli to ma znaczenie
    działalność to serwis/uruchamianie urządzeń automatyki) i zastanawiam się
    jaki wybrać.
    W DG sprawa jest jasna - z klientem rozliczam się fakturami, płacę haracz na
    ZUS niezależnie od tego czy coś zarobię, (a jak przejdą te nowe przepisy to
    gdy zarobię więcej zedrą naprawdę sporo) więc ta forma zdecydowanie najmniej
    mi odpowiada ale za to mam ubezpieczenie zdrowotne.
    W umowie-zleceniu jeśli nie pracuję gdzieś na etacie to powinienem zapłacić
    ubezpieczenie społeczne - w jakiej wysokości? I jak długo działa
    ubezpieczenie zdrowotne, czy tak samo jak w przypadku zatrudnienia na etat 30
    dni od zakończenia umowy?
    Przy umowie o dzieło z tego co wiem nie obowiązuja mnie opłaty na ZUS. Gdybym
    jednak chciał mieć ubezpieczenie zdrowotne to czy mogę je sobie sam opłacić i
    jaka jest wysokość składki? Myślałem też o takim rozwiązaniu że rejestruje
    sie w UP jako bezrobotny i wtedy mam opłaconą składkę - czy to jest dozwolone?
    Który z tych sposóbów zatrudnienia Waszym zdaniem najkorzystniej byłoby
    wybrać i czy są jeszcze jakieś "kruczki" na które powinienem zwrócić uwagę?

    pozdrawiam
    Piotr