eGospodarka.pl

PracaPorady dla pracownika › Rozmowa kwalifikacyjna. Oto drugie dno pytań rekrutacyjnych

Rozmowa kwalifikacyjna. Oto drugie dno pytań rekrutacyjnych

2018-09-23 00:17

Rozmowa kwalifikacyjna. Oto drugie dno pytań rekrutacyjnych

Rozmowa kwalifikacyjna © luckybusiness - Fotolia.com

O pytaniach rekrutacyjnych krążą już legendy, opowiadane zarówno przez kandydatów, jak i samych rekruterów. Internet pełen jest najróżniejszych wskazówek, co zrobić, aby wywrzeć wrażenie na pracodawcy i zostawić w tyle swoich konkurentów. Warto mieć świadomość, że kwestie, które pozornie wydają się proste, wcale nie muszą takie być, a zwykłe pytanie rekrutera często ma drugie dno.
Rozmowa rekrutacyjna to test kandydata. Jej celem jest weryfikacja, czy osoba starająca się o dane stanowisko faktycznie posiada pożądane umiejętności i kwalifikacje. Warto pamiętać, że ważny jest już sam przebieg takiego spotkania. Najczęściej wydaje się nam, że jest to czas na monolog reklamowy. Tymczasem, jak podkreśla Fabian Pietras, ekspert ds. rekrutacji z Antal, kandydaci nierzadko zdają się zapominać, że dla pracodawcy ważne jest również to, czy pracownik umie słuchać. Kandydat, który posiada taką umiejętność, postrzegany jest jako osoba, która potrafi wychwycić potrzeby firmy i zaproponować odpowiednie rozwiązania.
– Zwracamy uwagę na sposób budowania relacji, kreatywność podczas niestandardowych zadań rekrutacyjnych, takich jak tzw. role play, odporność na stres czy zdolności negocjacyjne – dodaje ekspert Antal.

Właśnie dlatego pytania rekrutacyjne są zadawane w sposób, który ma te cechy uwidocznić. Co zatem siedzi w głowie rekrutera i jak go zrozumieć?

1. Pytanie na temat firmy


Standardowym elementem każdej rozmowy rekrutacyjnej jest pytanie o wiedzę na temat firmy, do której dany kandydat aplikował. Co ma na celu?

CEL PYTANIA: Sprawdzenie czy kandydat nie trafił do firmy przypadkowo i jest zmotywowany na tyle, że zadał sobie trud pozyskania informacji o pracodawcy.

fot. luckybusiness - Fotolia.com

Rozmowa kwalifikacyjna

Co siedzi w głowie rekrutera i jak go zrozumieć?


2. Pytanie dotyczące specyfiki stanowiska i preferencji kandydata


Czy praca, która wymaga nieustannego przemieszczanie się z miejsca na miejsce nie jest dla Pana przeszkodą?

CEL PYTANIA: Ocena, czy kandydat świadomie wybrał pracę, którą mu oferujemy oraz czy wyzwania, jakie mogą się pojawić nie wpłyną na jego postawę.

3. Pytanie o decyzje zawodowe


Dlaczego wybrał Pan naszą firmę? Skąd kolejna zmiana?

CEL PYTANIA: Czy kandydat ma pomysł na swoją ścieżkę kariery?

4. Pytanie o dotychczasowe doświadczenie


Jakie projekty Pan stworzył?

CEL PYTANIA: Weryfikacja doświadczenia kandydata – czy deklarowane w CV umiejętności są prawdziwe? Czy kandydat potrafi zdefiniować własne sukcesy i co oznacza dla niego sukces? Jaki charakter pracy jest dla niego istotny? Czy stawia się w roli lidera?

5. Pogłębione pytanie dot. doświadczenia


Proszę przytoczyć jeden z projektów z jakimi Pan się zmagał jako menadżer.

CEL PYTANIA: Zbadanie czy kandydat potrafi zarządzać projektem i jak to robi? Czy podejmuje inicjatywę i bierze odpowiedzialność za projekt? Mocne i słabe strony oraz identyfikacja wyzwań.

6. Pytanie o plany zawodowe na przyszłość


Gdzie się Pan widzi za dwa lata?

CEL PYTANIA: Sprawdzenie czy kandydat umie planować krótko i średnioterminowo? Czy ma pomysł na siebie? Jaka jest jego motywacja do rozwoju?

7. Pytanie o porażkę


Jaka była Pana największa porażka w życiu?

CEL PYTANIA: Czy kandydat umie wyciągać wnioski z doświadczenia? Czy potrafi porażkę przekuć w sukces? Co kandydat definiuje jako sukces? Jakie aspekty są dla niego motywujące?

8. Pytanie o sukces


Jaki był Pana ostatni sukces?

CEL PYTANIA: Co kandydat definiuje jako sukces? Jakie aspekty są dla niego motywujące? Czy myśli projektowo?

9. Weryfikacja znajomości języka


CEL PYTANIA: Sprawdzenie umiejętności językowych.

Pytania otwarte pod kątem przykładowego stanowiska – handlowiec:

10. Jak Pan podchodzi do sprzedaży?


CEL PYTANIA: Pytanie otwarte, mające na celu zbadanie nastawienia do sprzedaży? Sprawdzenie, co sądzi o pracy handlowca i czy posiada predyspozycje niezbędne na tym stanowisku?

11. Jak poradzi sobie pan ze żmudnym telefonowaniem do klientów?


CEL PYTANIA: Czy kandydat jest wytrwały i odporny na odrzucanie oferty? Czy kandydat rozumie i akceptuje specyfikę stanowiska?



oprac. : eGospodarka.pl

Zobacz także


Oceń

0 0

Podziel się

Poleć na Wykopie Poleć w Google+

Poleć artykuł znajomemu Wydrukuj

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (1)

  • profesjonalna rozmowa

    Jurass1 / 2018-10-03 22:44:47

    Tych typowych pytań jest mnóstwo w sieci to fakt, ale na rozmowie tak naprawde niegdy nie wiadomo czego sie spodziewac. Jakis czas temu miałam okazje uczestniczyc w swietnym procesie rekrutacyjnym do mojego działu na stanowisko marketingowca. Rozmowe moderował rekruter z naszej agencji od hr work room. Kilka razy ewidenie widac bylo ze kandydat stracił swoja pewnosc siebie z jaka wszedl do pokoju. Ale dzieki temu udalo sie znaleźć "perełke" ktora przyjelismy odpowiedz ] [ cytuj ]

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd pracy.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo:

Ok, rozumiem Strona wykorzystuje pliki cookies w celu prawidłowego jej działania oraz korzystania z narzędzi analitycznych, reklamowych, marketingowych i społecznościowych. Szczegóły znajdują się w Polityce Prywatności. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Jeśli nie chcesz, aby pliki cookies były zapisywane w pamięci Twojego urządzenia, możesz to zmienić za pomocą ustawień przeglądarki.