eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

PracaSłownik stanowisk › Specjalista ds. kadr i płac

Specjalista ds. kadr i płac

Specjalista ds. kadr i płac

Specjalista ds. kadr i płac - zakres obowiązków i opis stanowiska © pressmaster - Fotolia.com

Specjalista do spraw kadr i płac realizuje zgodną z przepisami prawa pracy politykę kadrową i płacową organizacji, w której jest zatrudniony. Jest osobą odpowiedzialną za organizowanie procesu naliczania i wypłacania wynagrodzeń pracownikom firmy, przedsiębiorstwa lub instytucji, a także za regulowanie zatrudnienia w ich przestrzeni. Do obowiązków specjalisty ds. kadr i płac należy tworzenie i uaktualnianie dokumentacji pracowniczej, listy płac, realizacji spraw kadrowych (urlopy, zaświadczenia, świadectwa pracy, zawieranie umów), zarządzanie systemem wynagrodzeń i wszelkimi sprawami, które wiążą się z polityką płacową (zasiłki chorobowe, opiekuńcze, wychowawcze).

Przeczytaj także: Ile zarabia specjalista? – finanse, sprzedaż i centra usług wspólnych

Nieodłącznym elementem tej pracy jest dostarczanie informacji w postaci oficjalnych pism, sprawozdań i deklaracji sporządzanych dla instytucji publicznych (ZUS, GUS, PFRON, Urząd Skarbowy). W literaturze branżowej, ale też w slangu pracowniczym, mówi się, że są to działania z obszaru tzw. „twardego HR”. Stanowisko specjalisty do spraw kadr występuje zarówno w jednostkach sektora prywatnego, jak i państwowego: w przedsiębiorstwach produkcyjnych, handlowych, usługowych, administracji publicznej, w firmach zajmujących się doradztwem personalnym.

Czym się zajmuje specjalista ds. kadr i płac (Zakres obowiązków):


  • prowadzenie dokumentacji kadrowo-płacowej
  • administrowanie działaniami z zakresu polityki kadrowej i płacowej
  • sporządzanie raportów i sprawozdań w zakresie spraw dotyczących zatrudnienia i płac
  • prowadzenie spraw związanych z zakładowym funduszem świadczeń socjalnych

Wymagania


Do podjęcia pracy w zawodzie specjalisty ds. kadr i płac niezbędne jest wykształcenie wyższe uzyskane najlepiej na kierunkach: ekonomia (np. finanse i rachunkowość), socjologia, zarządzanie, ewentualnie wykształcenie wyższe z innych dyscyplin uzupełnione specjalistycznymi kursami lub szkoleniami. Wymagana jest bardzo dobra znajomość przepisów prawa pracy i ubezpieczeń społecznych, prawa podatkowego, oraz zagadnień związanych z zarządzaniem zasobami ludzkimi.

Specjalista ds. kadr i płac powinien sprawnie posługiwać się komputerem, znać i umieć obsługiwać specjalistyczne programy kadrowo-płacowe (np. Płatnik, Symfonia itp.). Aktualnie bardzo często od kandydatów na to stanowisko wymaga się biegłej znajomości mniej popularnych języków obcych, np. wietnamskiego czy ukraińskiego.

Zarobki


Wynagrodzenie w tym zawodzie oscyluje wokół kwot 2 - 5 tys. brutto. Przy czym znajomość niespotykanego języka i doświadczenie potrafią znacznie podnieść wysokość zarobków.

Zarobki na stanowisku specjalisty ds. kadr i płac można sprawdzić też pod adresem:
http://www.firma.egospodarka.pl/zarobki/hr/specjalista-ds-kadr-i-plac/
Więcej na ten temat: specjalista ds. kadr i płac

Dostępne oferty pracy:

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd pracy.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: