PracaGrupypl.praca.dyskusje › Umowa o prace VS Dzialalnosc gospoarcza

  • 11. Data: 2012-02-26 12:33:25
    Temat: Re: Umowa o prace VS Dzialalnosc gospoarcza
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2012-02-26, tyran <t...@o...pl> wrote:

    [...]

    > Z tego co widze:
    >
    > 7200netto = 10238brutto
    > ZUS emeryt. 999,23
    > ZUS rent. 153,57
    > ZUS chorob. 250,83
    >
    > DG ZUS 627,07 w tym:
    > ZUS emeryt. 412,97
    > ZUS rent. 126,94
    > ZUS chorob. 51,83
    > ZUS wypadk. 35,33

    Bo źle to liczysz.

    10000 netto na fakturę VAT = ok. 8300 zł brutto na umowie o pracę.
    Pamiętaj, że oprócz kwoty brutto, na umowie o pracę są tzw.
    składki po stronie pracodawcy, naliczane od kwoty brutto i będące
    de fakto podatkiem ukrytym. Na rękę (umowa o pracę) zostanie Ci
    ok. 5800 zł.

    http://www.money.pl/podatki/kalkulatory/plac/
    wybierz sobie kalkulator "pracodawcy", to pokazuje rozbicie składek
    po stronie pracodawcy.

    I powtarzam: na działalności możesz sobie zadeklarować _taką samą_
    podstawę obliczania składek jak na UoP. Nie masz obowiązku trzymania
    się podstawy minimalnej.

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 12. Data: 2012-02-26 14:17:27
    Od: Wieslaw Bicz <o...@o...pl>

    W dniu 2012-02-26 08:20, tyran pisze:
> [...]
    > czas, chodz nie wiem jak dlugo) oraz zbieram punkty w ZUS-ie (wieksze
    > niz przy FV).
    >
    > Pierwsze pytanie, czy ktos wie ile wiecej ZUS-u sie odklada na "konto
    > emerytalne" w przypadku umowy o prace? Zakladajac, ze nie rozkrece
    > wlasnego biznesu, ktory w przyszlosci da mi miliony ;) to, ktora
    > umowe lepiej wybrac? Roznica jest niewielka (moze byc wieksza w
    > przypadku wiekszych kosztow), ale majac dwojke dzieci na utrzymaniu i
    > niepracujaca zone, umowa o prace jest bezpieczniejsza w razie choroby.
    >
    > Szukam, czytam, zbieram informacje, ale wciaz sie waham ...

    Proponuję jeszcze wziąć pod uwagę kwestię okresu wypowiedzenia (to można
    też zawrzeć w umowie cywilnej), dyspozycyjności i urlopów, a także fakt,
    że planowane jest wprowadzenie - także dla osób z DG - składek ZUS
    zależnych od dochodów. To ewentualnie może nastąpić szybko.

    W. Bicz

  • 13. Data: 2012-02-26 14:23:32
    Od: MarKust71 <m...@m...pl>

    W dniu 26-02-2012 13:22, tyran pisze:

    > Czyli na umowe o prace odklada mi sie ponad 2x wiecej. Nawet jak

    Na umowie o pracę składki są Ci odbierane, przekazywane do ZUS i nic Ci
    się nie odkłada oprócz wirtualnych zapisów. Żywa kasa jest natychmiast
    wypłacana obecnym emerytom, naturalnie po obgryzieniu części przez sam
    ZUS "na obsługę". Bez względu na to, jaką kwotę uda Ci się w ZUS
    "odłożyć" i tak tkniesz jej nie wcześniej niż po ukończeniu 65-go roku
    życia, a ma być gorzej, i do tego do wyznaczenia kwoty emerytury podejdą
    statystycznie i rozłożą Ci ten Twój na pozostający Ci według nich czas
    do zejścia z tego świata.
    Lepszym rozwiązaniem, choć wymagającym wielkiej samodyscypliny, jest
    gromadzenie regularnie, co miesiąc, ustalonej przez siebie kwoty w
    sposób dający w skali roku zysk kapitałowy po opodatkowaniu co najmniej
    na poziomie inflacji. Możliwości jest wiele. Nie jest do tego potrzebna
    jakaś specjalna lokata (ani fundusze, czy jacyś cudowni inwestorzy -
    Boże broń), a zwykły, wyżej oprocentowany "rachunek oszczędnościowy",
    który wraz ze swoim kontem u siebie w banku dostajesz gratis z
    oprocentowaniem 4,5% p.a. Samodyscyplina potrzebna jest do tego, żeby z
    tych pieniędzy nie skorzystać wcześniej, niż dopiero kiedy decydujesz
    zakończyć swoją zawodową działalność, a to jest najtrudniejsze.
    W państwowe instytucje należy pakować najmniej, jak to tylko możliwe. To
    pieniądz wyrzucony w błoto, który nigdy, w żaden sposób do Ciebie nie wróci.

    --
    Marek

  • 14. Data: 2012-02-26 16:16:36
    Od: Yakhub <y...@g...pl>

    W liście datowanym 26 lutego 2012 (13:22:43) napisano:

    > Z tego co widze:

    > 7200netto = 10238brutto
    > ZUS emeryt. 999,23
    > ZUS rent. 153,57
    > ZUS chorob. 250,83

    > DG ZUS 627,07 w tym:
    > ZUS emeryt. 412,97
    > ZUS rent. 126,94
    > ZUS chorob. 51,83
    > ZUS wypadk. 35,33

    > Czyli na umowe o prace odklada mi sie ponad 2x wiecej.

    W obu przypadkach nie odkłada się nic...

    --
    Pozdrowienia,
    Yakhub

  • 15. Data: 2012-02-26 20:20:43
    Od: tyran <t...@o...pl>

    On Sun, 26 Feb 2012 15:17:27 +0100
    Wieslaw Bicz <o...@o...pl> wrote:

> [...]
    > także fakt, że planowane jest wprowadzenie - także dla osób z DG -
    > składek ZUS zależnych od dochodów. To ewentualnie może nastąpić

    Okres wypowiedzenia pomijam, nie wchodzac zbytnio w szczegoly, w
    przypadku DG mam to juz ustalone. Ta sama sprawa dotyczy urlopow.

    --
    tyran

  • 16. Data: 2012-02-26 20:21:35
    Od: tyran <t...@o...pl>

    On Sun, 26 Feb 2012 13:26:35 +0100
    WAM <n...@n...nopl.pl> wrote:

    > Masz na mysli zasilek chorobowy? W DG tez mozesz go otrzymac - jesli
    > bedziesz placil skladke. W UoP jest obowiązkowa a w DG dobrowolna.

    Czyli co, bede placil skladke i jak zachoruje to wyplaca mi
    10000netto (czy tam 80% tego)?

    --
    tyran

  • 17. Data: 2012-02-26 20:30:27
    Od: tyran <t...@o...pl>

    On Sun, 26 Feb 2012 15:23:32 +0100
    MarKust71 <m...@m...pl> wrote:

> [...]
    > wyznaczenia kwoty emerytury podejdą statystycznie i rozłożą Ci ten
    > Twój na pozostający Ci według nich czas do zejścia z tego świata.

    Jaka by nie byla ta emerytura, bedzie do konca zycia, chocbym mial
    zyc dluzej niz statystyczny emeryt.

> [...]
    > należy pakować najmniej, jak to tylko możliwe. To pieniądz
    > wyrzucony w błoto, który nigdy, w żaden sposób do Ciebie nie wróci.

    W teorii tak, ale w praktyce pieniadze odlozone sie moga skonczyc, a
    emerytura jaka by nie byla, bedzie (powinna) byc do konca zycia,
    niezaleznie czy bedzie sie zylo 10lat czy 30lat. Do tego bedac
    70letnim dziatkiem, czy ja bede chcial myslec, ile to powinienem z
    kupki sobie dobierac by mi starczylo do konca zycia? Skad bede
    wiedzial czy bede zyl 75lat czy 98lat? W tym wieku wydaje mi sie,
    czlowiek chce rano wstac, wypic herbate, zjesc sniadanie, poczytac
    gazete, kiedys pewnie odwiedzic kilka serwisow ulubionych,
    internetowych dla seniorow ;) i miec w dupie czy 100tys odlozone lezy
    na koncie 4,5% czy 5,5%.

    Dodatkowo gdybym zaczal sam odprowadzac te same skladki co na umowie
    o prace, to z tych 10000netto zostanie mi mniej niz na umowe o prace
    (wieksza skladka emery. rent. chorob.). Przy tej wielkosci zarobkow
    nawet jak dostane 400zl mniej z tytulu DG, to i tak jestem w stanie
    odlozyc miesiecznie 1k-2k. Ale przynajmniej nie musze sie martwic
    standardowa emerytura, ktora moze kiedys bedzie. Przeciez chyba nie
    zrobia 20mln polakow w przyslowiowego konia i nie dadza nic ....

    --
    tyran

  • 18. Data: 2012-02-26 20:36:17
    Od: tyran <t...@o...pl>

    On 26 Feb 2012 13:33:25 +0100
    Wojciech Bancer <p...@p...pl> wrote:

> [...]
    > składki po stronie pracodawcy, naliczane od kwoty brutto i będące
    > de fakto podatkiem ukrytym. Na rękę (umowa o pracę) zostanie Ci

    No raczej chyba nie. 10000netto - zus - podatek = ~7600. A 7600 to nie
    jest 8300brutto.

    > http://www.money.pl/podatki/kalkulatory/plac/
    > wybierz sobie kalkulator "pracodawcy", to pokazuje rozbicie składek
    > po stronie pracodawcy.

    No i skopiowane z kalkulatora:
    Brutto: 9236
    ZUS emeryt. 901
    ZUS rent. 138
    ZUS chorob. 226
    ZUS razem = 1266

    NFZ 717
    Netto 7200

    Kosz pracodawcy ZUS 1471
    FP 235
    Razem 10943

    Wiec przy zalozeniu, ze mam DG i dostaje 10000netto i wyrownujac
    wszystkie skladki do wielkosc jak na umowe o prace to z DG zostaje mi
    mniej.

    > I powtarzam: na działalności możesz sobie zadeklarować _taką samą_
    > podstawę obliczania składek jak na UoP. Nie masz obowiązku trzymania
    > się podstawy minimalnej.

    Patrz wyzej.

    pzdr.

    --
    tyran

  • 19. Data: 2012-02-26 20:37:38
    Od: tyran <t...@o...pl>

    On Sun, 26 Feb 2012 13:29:09 +0100
    WAM <n...@n...nopl.pl> wrote:

    > Mysle ze z tych 400 w kieszeni zrobisz lepsza inwestycje na przyszla
    > emeryture niz z 587 zrobi ZUS.
    >
    > Chorobowe w DG tez mozesz dostawac - plac skladke - dostaniesz
    > zasilek.

    Ale, ktora skladke mam placic? Chorobowa przeciez place tylko w sporo
    nizszej kwocie. Czy chodzi o wypadkowa?

    --
    tyran

  • 20. Data: 2012-02-26 20:38:03