    From: " Marek" <m...@g...SKASUJ-TO.pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: polski
    Date: Mon, 28 Jun 2004 01:51:36 +0000 (UTC)

    marek <m...@b...com> napisał(a):

    > dodam, ze nie zdziwie sie, kiedy wkrotce okaze sie ze osoba z "niebieskiej
    > linii" bedzie pracujacym na stepie Kazachstanu potomkiem zeslancow.
    Tepsa zwalnia w takim tempie, że niedługo z tepsy zostanie tylko zarząd
    i konto bankowe do płacenia rachunków :) - nie zdążą przenieść się za Bug.

    > Pytanie
    > tylko - jak szybko to nastapi.

    Sądzę, że ta pogoń za obniżaniem kosztów, produkcji i kosztów pracy jest
    już przeciągnięta poza próg bólu i to się źle skończy. USA i Europa Zachodnia
    uciekły z produkcją na Daleki Wschód. Europa Zachodnia ucieka do Polski.
    Polska na Ukrainę. Ukraina jeżeli ucieknie dalej na wschód, to spotka się na
    srodku Syberii z "azjatyckimi tygrysami", które będą uciekać na zachód - i co
    dalej? Gdzie uciekną? Do Afryki? Może do Ameryki Płd.? Tempo tych ucieczek
    rośnie tak, że niedługo nie będzie gdzie uciekać.
    Świat zwariował już dawno temu, a dla mnie głównym powodem jest przeludnienie.
    Kilka lat temu modne było to co ekologiczne, teraz jest modne to co wirtualne.
    Jedyne co twardo opiera się wirtualności to koszty utrzymania, które stale
    rosną i są jak najbardziej rzeczywiste. Jak się siedzi cały rok w wirtual
    reality, to nie widać ani przeludnienia, ani dewastacji planety, ani biedy i
    głodu.
    Świat wielkiego biznesu już dawno jest wirtualny. Oni już dawno temu stracili
    kontakt z rzeczywistością, bo uciekli w świat pamięci i sieci komputerowych.
    O kruchości tego świata przypominają od czasu do czasu klęski żywiołowe
    i samoloty urzywane niezgodnie z przeznaczeniem. Tymczasem wielcy tego świata
    w pogoni za coraz bardziej wirtualnymi dochodami, nie zastanawiają się nad
    niczym wiecej ponad biznes plan.
    Jeżeli się jak najszybciej nie wprowadzi prawdziwej ochrony środowiska,
    to może się okazać, że projekt terraformowania Marsa może byc jedynym
    sposobem na przedłużenie egzystencji gatunku ludzkiego, a może bardziej
    przdłużeniem agonii, bo uczenie się na błędach w małym stopniu bawi możnych
    tego świata.
    Równie ważna jest kontrola urodzeń, która musi być wprowadzona wbrew
    interesom pewnych środowisk, które z powodu perspektywy zmniejszenia
    dochodów, nie chcą się na to zgodzić. Bez ekologii i kontroli urodzeń ten
    cały system pęknie. Jak nie za 10 lat, to za 20-50, ale pęknie.
    Osobna sprawa na temat pracy. Czytałem już dawno temu wypowiedzi analityków,
    że tendencja rynku pracy zmierza do modelu 20/80 - 20% społeczeństwa pracuje,
    a 80% jest na zasiłku. Jeżeli ekonomia nie jest nauką polityczną, to kto ma
    otrzymać te 80% na zasiłku, skoro nie tylko Polska ma problem z utrzymanie
    swoich bezrobotnych przy wielkościach bezrobocia niższych niż przewidywane
    80%? Rąk do pracy potrzeba coraz mniej, a ludzi coraz więcej.
    Może Polska jest poletkiem doświadczalnym do wprowadzenia tak dużego
    bezrobocia i doświadczalnie jest sprawdzane w jakim tempie i do jakiej
    wartości można wprowadzić bezrobocie bez wywołania totalnego buntu
    społecznego :)

    Marek