PracaGrupypl.praca.dyskusjenegocjacje placowe › Re: negocjacje placowe
  • From: z/svc <z/svc@>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: negocjacje placowe
    Date: Sun, 18 May 2008 14:31:51 +0200

    On Sun, 18 May 2008 13:24:04 +0200, "Zenio" <z...@o...pl> wrote:

    >Jest dobrze znana zasada, ze dobra pensje nalezy negocjowac na poczatku, bo
    >potem nie ma co liczyc na zbyt wielkie podwyzki. Sam jestem tego dobrym
    >przykladem. Pracuje w Wawie w IT, aplikujac sie rzucilem konkurencyjna
    >stawke, liczac ze jak sie sprawdze bedzie jakas znaczaca podwyzka. Po pol
    >roku przy rozmowie o podwyzce szef dzialu sprowadzil mnie na ziemie, mowiac
    >"tyle to duuuziooo", tymczasem nowych pracownikow na identyczne stanowisko
    >przyjmuja po duzo wyzszych (i zarazem rynkowych) stawkach.

    Normalka.

    > Zastanawiam sie czy zalozenie ze juz zatrudniony pracownik i tak bedzie
    >pracowal bez znaczacych podwyzek jest norma, zwlaszcza w wiekszych firmach.

    Nie wiem, czy chodzi tutaj o takie właśnie założenie, ale tak się
    właśnie dzieje. Jedyne co możesz zrobić, to złożyć wypowiedzenie i iść
    pracować gdzie indziej negocjując rynkową stawkę, bo później podwyżek
    nie będziesz miał, tak samo jak tutaj. A kiedy złożysz wypowiedzenie,
    to szef albo da Ci tyle ile chcesz (czy tam sobie ponegocjujecie),
    albo licz się z tym, że będziesz musiał zmienić pracę.

    Dlatego też raczej nie składa się wypowiedzenia bez nowej umowy w
    kieszeni. A skoro masz nową umowę w kieszeni, to tym lepsza Twoja
    pozycja negocjacyjna i obecny szef musi więcej Ci dać.

    >Znam pozytywne przypadki: znajomy aplikowal sie do pewnej korporacji jako
    >programista, powiedzial ile chce zarabiac, a dostal na 20% wiecej bo po
    >prostu takie maja stawki i firma jest fair wobec pracownikow. Jakie sa
    >Wasze doswiadczenia w tych sprawach?

    Ta firma nie jest fair wobec pracowników, tylko gość podał stawkę
    poniżej widełek płacowych stanowiska, na które aplikował i pewnie
    dlatego mu podnieśli. On myśli, że ach och jacy oni tutaj fajni, a tak
    naprawdę po prostu się nie wstrzelił. Też znam taką praktykę.

    Podsumowując: myślenie, że 'a na początek wezmę mniej, potem będzie
    więcej', to po prostu naiwność. Tyle ile dostaniesz na początku, tyle
    będziesz miał. Chyba że wynegocjowałeś sobie podczas podpisywania
    nowej umowy, że na okresie próbnym bierzesz xx zł, a jeśli firma jest
    zadowolona, to umowa na stałe oraz +xx%.

    A poza tym to podwyżkę dostaje się tylko w przypadku awansu.

    P.S. Wszystkie te moje 'tylko, wszystko, zawsze' to nie tak dosłownie,
    nie ma co generalizować, ale opisałem Ci moje doświadczenia.

    --
    z/svc