PracaGrupypl.praca.dyskusjeZUS a wspieranie przedsiębiorczości › Re: ZUS a wspieranie przedsiębiorczości
  • Data: 2003-08-24 00:03:43
    Temat: Re: ZUS a wspieranie przedsiębiorczości
    Od: Flyer <f...@p...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Irek Szpilewski napisał:

    > tylko dla pracujących na umowie o pracę, prowadzący DG mogą płacić
    > tylko te 600 zł niezależnie od dochodu i nie mniej niż te 600 zł.

    Mogą - ale powyżej jest już tak samo. O ile się nie mylę, rozmowa jest
    właśnie o zniesieniu tych 600 zł.

    > I tak każdy prowadzący DG co miesiąc składa PIT-5.

    To tego akurat nie wiedziałem - ale w takim razie, wprowadzenie tego
    sposobu rozliczeń nie powinno zmienić za dużo w działaniu ZUSu,
    pomijając oczywiście nowy kontrakt z Prokomem, pewnie za 50 mln zł - no
    bo zmiana byłaby ogroooooooomna. ;)

    A co do kosztów takiej operacji - nie mam pod ręką statystyk [nawet nie
    wiem, czy takie istnieją], ale:

    - same koszty [nawet!] rezygnacji z ZUSu w stosunku do DG są mniejsze
    niż owe 600 zł - część składki idzie do OFE, część idzie [teoretycznie
    ;)] na konta osobiste w ZUSie, część idzie na ubezpieczenie chorobowe,
    które jest zależne od wielkości składki [mniejsza składka, to mniejsze
    wypłaty] itd. - co oznacza, że przy mniejszych wpływach, są mniejsze
    wydatki, lub - przy mniejszych wpływach, mniej pieniędzy wychodzi na
    zewnątrz [ZUS występuje tutaj tylko jako pośrednik];

    - trzeba by policzyć, czy FAKTYCZNA strata związana z brakiem stałej
    składki [którą płacą i mali i naprawdę duzi], jest aż tak wielkim
    obciążeniem dla ZUSu. Bo może się okazać, że jest mniejszym niż np.
    płacenie za kopalnie i stocznie, a wtedy warto zaryzykować, żeby
    sprawdzić, jak zareaguje Rynek;

    - i nie ukrywam, że zmienne obciążenie ZUSem, mogło by wyrugować pomysły
    na zatrudnianie ludzi jako DG;

    Flyer