PracaGrupypl.praca.dyskusjeProśba o wyrażenie opinii › Re: Prośba o wyrażenie opinii
    From: Maciek Sobczyk <m...@d...doPLer>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: Prośba o wyrażenie opinii
    Date: Mon, 26 Dec 2005 22:42:42 +0100

    Aleksander Galicki napisał(a):

    > Co mija sie z prawda? Ze lapanki nie sa na ulicach? :-)
    Z grubsza licząc, to wszystko poza łapankami. Zgadzam się z Tobą, że
    firmy konsultingowe zatrudniają czasem mało kompetentnych ludzi, ale nie
    rozumiem samobójczego działania firmy doradczej, która zatrudnia ludzi
    kompletnie nie pasujących do stanowiska. Z tą częścią Twojego postu się
    nie zgadzam.

    Posłużę się dalej przykładem audytu wewnętrznego korporacji z branży
    energetycznej, o której pisałem w poprzednim poście. Mało kto, w dziale
    audytu wewnętrznego ukończył księgowość lub kierunki pokrewne. Na pozór
    - firma nie potrafi zatrudnić właściwych ludzi lub w wyniku różnego
    działania ad hoc albo w skutek głupoty pozatrudniała przypadkowe osoby.
    Jednak tak nie jest: cechą wspólną zatrudnionych w dziale audytu ludzi
    są wykształcenie inżynierskie (w przypadku większości) lub kierunkowe (w
    przypadku mniejszości), umiejętności myślenia analitycznego i pewna
    specyficzna konfiguracja cech charakteru (co potwierdziły mi testy,
    które cały dział audytu wykonywał).

    Reasumując - pewne działania firm mogą wydawać się głupie albo
    piramidalnie głupie.
    W przypadku "działań głupich", twierdzę, że wynika to z niezrozumienia
    działania firmy. I do tego przypadku zaliczyłbym zatrudnianie
    absolwentów ochrony środowiska. Nie wiemy, po co są zatrudniani, do
    jakich projektów, jaka kompozycja ich umiejętności lub cech stanowi o
    zatrudnieniu.

    Przypadek działań piramidalnie głupich (bez cudzysłowia, na serio) to
    działania zbliżone do tych, które opisałeś, z tą różnicą, że np. projekt
    IT realizuje student informatyki a nie ornitologii. Rekrutację dyrektora
    zarządzającego robi studentka ZZL a nie żywienia zbiorowego etc.
    Piramidalność owej glupoty polega na tym, że przecenia się kompetencje
    pracownika wykonującego projekt - skoro studiuje IT to zna IT.

    > Lapanki na uczelniach
    > czesto mijaja sie z celem, bo:
    >
    > a. juz nie ma na to czasu, projekt juz sie zaczal.
    > b. w czasie prosperity, absolwenci pojda do takiego Siemensa czy innej
    Dodam coś od siebie jeszcze:

    c. brak zainteresowania studentów,
    d. kandydaci nie potrafią trzymać gęby na kłódkę, informując innych
    kandydatów o tym, jakie testy będą użyte na rekrutacji. Mam na myśli
    większość wątków dot. testów projekcyjnych, które pojawiały się tu na
    grupie pomiędzy majem a listopadem, a które dotyczyły rekruracji, którą
    miałem wątpliwą przyjemność współprowadzić.

    > PS. na dzis - koniec z niusami
    Na dwa, trzy tygodnie koniec z niusami i aż mi szkoda opuszczać grupę w
    takim ciekawym momencie. :(

    pozdr.
    m.

    Do siego roku!