PracaGrupypl.praca.dyskusjePraca dla informatyków w Szwajcarii › Re: Praca dla informatyków w Szwajcarii
    From: "Leszek Andzel" <l...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: Praca dla informatyków w Szwajcarii
    Date: Thu, 29 Mar 2007 17:16:13 +0200

    Jako, ze to ze mna Krzysiek przeprowadzil wywiad, postanowilem wtracic swoje
    trzy grosze do twojego komentarza. Odpowiedzi ponizej.

    > 1. Konieczność wysłania "200 CV", to jakaś bujda. Większość moich
    > znajomych
    > zaczęła pracę po wysłaniu kilku/kilkunastu.

    Moze jest to kwestia specjalizacji i znajomosci jezyka niemieckiego. Moj
    profil to programista .net, bez znajomosci niemieckiego. To w moim odczuciu
    komplikuje sprawe. Podtrzymuje moje szacowania z 200 CV przy opisanym
    profilu, chociaz ja tez znam ludzi, ktorzy w Szwajcarii wyladowali po
    wyslaniu kilku. Lepiej jednak nastawic sie na "schodki" i czekanie, niz
    zniechecic sie po dwoch tygodniach szukania.

    > Jeśli nie jest się specjalistą, to i 500 CV nie wystarczy.

    Krzysiek prosil, zeby nie robic zadymy, a wiec nie robie...

    > 2. Miałem ostatnio możliwość brać udział w procesie rekrutacyjnym (jako
    > osoba rekrutująca) i żadne z CV które otrzymaliśmy, nie miało zdjęcia.
    > Nikt z moich znajomych mieszkających w CH (poza jednym, który czyta tę
    > grupę) nie ma zdjęcia w CV.

    To jest moje subiektywne odczucie, ze jesli spogladasz na CV ze zdjeciem, to
    jestes w stanie traktowac kogos mniej anonimowo. Jest to niezalezne od
    kraju, branzy, firmy. Sam mialem okazje uczestniczyc w procesie
    rekrutacyjnym w Polsce i rozmawialem z kilkudziesiecioma osobami, a przez
    moje rece na pewno przewinelo sie ponad 100CV. Pomimo checi zachowania
    obiektywnosci, zdjecie w CV powoduje, ze osoba "z drugiej strony kartki"
    jest odbierana inaczej. Jeszcze raz zaznacze - to jest jedynie pewien
    "hint", niezalezny od specyfiki kraju.

    > 3. Z reguły rekrutacja polega na odbyciu rozmowy telefonicznej (jeśli
    > kandydat nie mieszka w CH), a potem Ci najlepsi zapraszani są na rozmowę.
    > Czasami kandydat jest wybierany tylko na podstawie rozmowy telefonicznej
    > :-)

    Czasami pewno tak. W firmach, z ktorymi ja rozmawialem w zasadzie regula
    bylo przechodzenie przez testy i rozmowy trwajace kilka godzin. Oczywiscie
    rozmowa telefoniczna jest pierwszym krokiem.

    > 4. Zarobki. Jakoś nie widzę tych 850CHF minimum dla kontraktów dla
    > programistów/developerów.
    > Zakładając 42h tydzień pracy, 100CHF za godzinę to bardzo dobra stawka i
    > zdecydowanie nie określiłbym jej jako minimum (natomiast 85k brutto w
    > ramach
    > stałej umowy o pracę, to imho wartość zaniżona).

    O stawkach rzedu 850chf - 950chf dziennie rozmawialem z kilkoma head
    hunterami i to oni mowili o takich kwotach. Chodzilo o bankowe kontrakty
    trwajace kilka miesiecy.

    > 5. Mieszkanie z Zurychu. To "spore mieszkanie w centrum Zurychu" za 2k, to
    > chyba jakiś żart :-)
    > Wie to każdy kto choć raz szukał mieszkania w Zurychu.
    > Normalne stawki to 1500-2000 miesięcznie za średniej wielkości mieszkanie,
    > 10-15 minut drogi pociągiem od centrum.
    Oczywiscie zawsze mozna spojrzec na immoscout.ch i poszukac. Jesli mieszkasz
    w Zurychu, to pewno wiesz, o czym piszesz. Ja moge napisac, ze wynajmowalem
    za nieco ponad 1 tys chf mieszkania we Fribourgu wielkosci ponad 60m2.
    Obecne , 62m2 mieszkanie w Basel kosztuje 1150chf . W centrum Zurychu pewno
    generalnie trudno jest cos znalezc, ale w porownaniu ze stawkami, ktore
    podaje i z tym, co znalazlem na immoscout akurat 2 tys chf wydaje sie byc
    realne. No chyba, ze przyjmiemy rozne definicje na okreslenie "sporej
    wielkosci mieszkanie"

    Pozdrwawiam serdecznie

    Leszek Andzel