PracaGrupypl.praca.dyskusjePodstawowa przyczyna bezrobocia w Polsce › Re: Podstawowa przyczyna bezrobocia w Polsce
  • Data: 2003-05-11 17:30:21
    Temat: Re: Podstawowa przyczyna bezrobocia w Polsce
    Od: Roman Kubik <r...@p...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    > Bezrobocie jest zjawiskiem globalnym. Regulacje czasu pracy
    > dotyczą nie pojedyńczych zakładów produkcyjnych a całego
    > obszaru gospodarczego.
    > Ciekawe że we Francji czas i okres pracy jest znacznie krótszy
    > niż u nas czy w Niemczech a problemy z bezrobociem jak by mniejsze.
    > Wiem obecnie właśnie politycy i ekonomiści francuscy coś przy tym
    > majstrują ale to ciągle dowód na poparcie mojego spojrzenia.

    widzialem ostatnio jakies badania chyba Holenderskie czy Belgijskie
    dotyczace tego problemu i tam jest poniekad wyjasnione o co chodzi.
    Otoz zarabiajacy dobrze ludzie chetnie zmniejszyliby swoje cale
    etaty na 1/2 lub 3/4 etatu - to _oczywiscie_ oznacza zmniejszenie pensji,
    a wiec jest droga do zmniejszenia bezrobocia.
    Tyle, ze tamtejsze spoleczenstwo stac na (samo)ograniczenie dochodow
    per jednostka.
    Nas to raczej jeszcze nie dotyczy, bo jakos trudno mi sobie wyobrazic,
    zeby ktos zarabiajacy nawet srednia krajowa odcial sobie 1/4 pensji
    i nie zaczal z tego powodu szukac dodatkowej fuchy...

    Dla firm nie jest to takie calkiem cacy, bo wiecej personelu to wieksze
    koszty szkolen, biurokracji. Firmy dzialajace ,,na jeden etat'' jako calosc
    tez wcale to nie ucieszy, bo oznacza koniecznosc umieszczenia ,,na raz''
    wiekszej ilosci osob w pracy czyli zwiekszenie innych kosztow (lokal)
    i to calkiem bez sensu, bo przez wiekszosc czasu ten lokal swiecilby pustka,
    albo koniecznosci pracy dwuzmianowej - co znowu nie cieszy wlascicieli,
    ktorzy chcieliby tuczyc okiem swoje firmy - zamiast przez 8-10 godzin,
    musieliby przez 12-14 - czyli ich czas pracy by sie wydluzyl.

    Niemniej takim urzedom, bankom to by sie przydalo - dwie zmiany po 6 godzin
    zamiast jednej 8godzinnej byloby fajne. Nie byloby tak beznadziejna sprawa
    zalatwiadnie czegokolwiek [urywanie sie z pracy nie byloby juz konieczne].

    pozdrawiam

    romekk