PracaGrupypl.praca.dyskusjeIdealny pracodawca/pracownik - wzór › Re: Odp: Re: Idealny pracodawca/pracownik - wzór
  • Data: 2003-07-26 07:27:35
    Temat: Re: Odp: Re: Idealny pracodawca/pracownik - wzór
    Od: "Michał Gancarski" <w...@e...org.pl> szukaj wiadomości tego autora

    > identyczny

    > USA dochód: 33 900 USD.
    > Szwecja 20 700 USD.
    > Niemcy 23 000 USD.
    > Holandia ok 23 000 USD.
    >
    > Są różnice.

    I to znaczne, półtora raza :-)

    > Tylko, że w Europie poniżej minimum socjalnego nie żyje 15%
    > społeczeństwa. W Europie skandal taki jak z Enronem i jego funduszem
    > emerytalnym nie byłby możliwy.

    Nie słyszałeś o przekrętach z Vivendi? :-) W Europie takie rzeczy dzieją się
    bez przerwy (inaczej niż skanadalem nie mogę nazwać tego, że dopłaca się
    miliardy euro do nierentownych firm czy branż, które są faktycznymi
    bankrutami), różnica jest taka, że w USA od razu się bankrutuje, a w Europie
    firma jest podtrzymywana przez państwo. Europa ma swoje skandale, jak
    regulacje procesów produkcji, które w Stanach nie mogłyby mieć miejsca.

    > Stanach jest. Po drugie: Europa startowała
    > po II w.ś ze zdecydowanie niższego poziomu.

    A kto pomógł? USA wywaliło w II WŚ masę kasy.

    > To nie były spalone, drewniane
    > miasta, jak w przypadku wojny secesyjnej.Poza tym są wygrani na rewolucji
    > technologicznej, która zaczeła się na przełomie lat 70/80 a którą USA
    > potrafiło sensownie wykorzystać.
    > Dodatkowo musisz pamiętać, że tu jest Europa. Bogactwo nie jest uznawane
    za
    > coś złego czy nagannego. Ale żaden rząd europejski nie dopuści do
    powstania
    > 15-20% obszarów biedy, które będą wylęgarnią różnych nazistowskich lub
    > lewackich ruchów.

    Dziwnie się składa, że owe obszary w USA powstają pomimo zwiększonej
    redystrybucji PKB. W XVIII (czasie prawdziwej wolności gospodarczej) klasą
    przeważającą w USA była klasa średnia. Paradoksalnie zwiększenie parasola
    socjalnego może doprowadzić w dłuższym okresie do zwiększenia się
    faktycznego ubóstwa. Europa cały czas płaci rachunek za swój system, USA też
    za wszelkie programy obciążające budżet (rozmaite Deale to najlepszy
    przykład).

    > Inną sprawą jest fakt, że jeszcze w latach 70-tych, mimo bardziej
    > konserwatywnego podejścia do gospodarki USA, gospodarka USA uważana była
    za
    > mało konkurencyjną i borykała się z dużym bezrobociem.

    No więc, tak jak pisałem, New Deale i pociotki Keynesa. I nie, nie OT,
    Keynes po prostu nie miał racji, na gruncie teorii jego metody można
    rozpierniczy w drobny mak, na gruncie praktyki nie stało się nic innego. Sam
    Sir John-Maynard K. wyraźnie zaznaczył pod koniec swojego życia, że nie
    tworzył ekonomii na czas pokoju, on chciał tylko wygrać z Wielkim Kryzysem
    czy zniszczeniami powojennymi. Oczywiście to, czy te metody są skuteczne
    także w wyjątkowych sytuacjach, jest mocno dyskusyjne (teoria nie skłania do
    takiego twierdzenia, praktyka też raczej nie).

    --
    ++ Michał Gancarski ++
    ++ w...@e...org.pl ++