PracaGrupypl.praca.dyskusje7 tysiecy miesiecznie › Re: 7 tysiecy miesiecznie
  • Data: 2006-09-18 12:40:24
    Temat: Re: 7 tysiecy miesiecznie
    Od: "Zdenek" <z...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    "Michał Buslik" <b...@i...pl> wrote in message
    news:eekgqn$m3t$1@nemesis.news.tpi.pl...

    > Użytkownik "Zdenek" <z...@g...pl> napisał w wiadomości
    > Ja w ogóle nie wyobrażam sobie jak można prowadzić
    >
    > no to masz kiepska wyobraznie
    > z 99 % rodzin w Polsce ma o wieeele mniej i zyje

    Wiem, że to możliwe, moi rodzice zarabiają coś koło średniej krajowej
    i na "wszystko" (subiektywnie) im wystarcza, ale:

    - mieszkają w małym miasteczku na ścianie wschodniej
    - mają spłacone mieszkanie
    - nie mają już dzieci na utrzymaniu
    - samochodem typu Schrottwagen jeżdzą ~200 km miesięcznie
    - wakacje najchętniej spędzają na działce
    - wkrótce idą na emeryturę

    W sytuacji kogoś mieszkającego w Warszawie, zaczynającego praktycznie
    "od zera", z rodziną 2+0 ewoluującą w stronę 2+1 czy 2+2, koszty są inne:

    1. kupno/budowa domu w sensownej odległości od centrum to min. 600kPLN
    2. dziecko = koszty
    3. samochód używany na codzień = koszty
    4. wakacje za granicą = koszty
    5. na "emeryturę" trzeba samodzielnie odłożyć, bo na ZUS nie ma co liczyć

    Miesięcznie wygląda to tak:

    1. Kredyt na dom 600k/15 lat ~= 4500
    2. Koszt utrzymania dziecka ~= 1000
    3. Całkowity koszt posiadania samochodu, przebieg 20kkm/rok ~= 1500
    4. (Koszt roczny wakacji)/12 miesięcy ~= 1000
    5. Fundusze inwestycyjne = 1000
    6. Inne (utrzymanie domu, jedzenie, ubranie, rozrywki) ~= 2500

    Razem wychodzi 11500 netto, bez specjalnych szaleństw: znam całkiem
    dobrze rynek w UK, tam analogiczny poziom życia mają rodziny,
    zarabiające ok. 60k GBP brutto rocznie, czyli będące +/- na poziomie
    dwóch przeciętnych tamtejszych zarobków (lub jednych dosyć dobrych).
    Innymi słowy, podana kwota to po prostu polski odpowienik dla
    bardzo przeciętnego poziomu życia w Europie Zachodniej.

    > <cut>
    > ps. wystarczy zrobic krotkie rozeznanie po znajomych/rodzinie by
    > dojsc do wniosku ze te dane GUS ( rozumiem ze brutto ) to niestety ale
    > science - fiction

    Ja podejrzewam, że średnia GUS jest bliska prawdy - co prawda, z jednej
    strony nie uwzględnia sfer, gdzie zarobki są raczej niskie (znaczna część
    służby zdrowia i edukacji), ale z drugiej - nie uwzględnia masy dobrze
    zarabiających ludzi pracujących w wolnych zawodach czy prowadzących
    jednoosobową działalność gospodarczą (prywatne praktyki lekarskie,
    notariusze, adwokaci, konsultanci, kontraktorzy itp).

    Nie przekładałbym osobistych obserwacji wśród rodziny/znajomych na cały
    kraj. Większość osób z mojego rodzinnego miasteczka na ścianie wschodniej
    zarabia zapewne poniżej 2000 brutto, z kolei na kilkadziesiąt znajomych
    z Warszawy, których znam na tyle, że wiem lub mogę się domyślać ile
    zarabiają ;) - większość ma dochody powyżej 8-9k brutto.