PracaGrupypl.praca.dyskusje › Nagroda i umowa

  • 1. Data: 2004-10-11 07:13:58
    Temat: Nagroda i umowa
    Od: Sebastian Celejewski <s...@w...pl>

    Witam

    W pewnym konkursie organizowanym przez pewne wydawnictwo otrzymałem
    nagrodę pieniężną. Konkurs polegał na napisaniu pewnej pracy.
    Wydawnictwo zapowiedziało, że praca ta wraz z innymi nagrodzonymi w
    konkursie zostanie wydana drukiem. Jakiś czas po wręczeniu nagrody
    otrzymałem do podpisania umowę, w której napisano, że otrzymane
    pieniądze są wynagrodzeniem za wykonanie dzieła (którym jest napisana
    przeze mnie praca) i udzielam wydawnictwu nieograniczonego w czasie,
    wyłącznego prawa wydawania dzieła drukiem.

    Pytania:
    1. Jak wygląda wg przepisów sprawa wręczania nagrody? Pieniądze dostałem
    w kopercie podczas uroczystości. Niczego nie podpisywałem, nie była
    nawet sprawdzana moja tożsamość. Czy do nagród stosuje się umowę o dzieło?

    2. Czy przyjmując nagrodę domyślnie zgodziłem się na warunki jakichś
    przepisów (np. wsiadając do autobusu niby zawieram umowę z
    przewoźnikiem, choć również niczego nie podpisuję)?

    3. Czyją własnością jest w obecnej chwili moja praca, którą posłałem na
    konkurs? Czy przyjęcie nagrody i opublikowanie pracy to są dwie osobne
    sprawy?

    4. Czy w umowie, którą dostałem do podpisania, powinny znajdować się
    informacje o prawach autorskich, udziale w zyskach ze sprzedaży itp?

    5. Czy od nagród odprowadza się podatki? W jaki sposób się dokumentuje
    takie ,,przychody''?

    Sebastian Ce

  • 2. Data: 2004-10-11 07:53:38
    Temat: Re: Nagroda i umowa
    Od: "Artur R. Czechowski" <a...@h...pl>

    On 2004-10-11, Sebastian Celejewski <s...@w...pl> wrote:
    > W pewnym konkursie organizowanym przez pewne wydawnictwo otrzymałem
    > nagrodę pieniężną. Konkurs polegał na napisaniu pewnej pracy.
    [ciach]

    > Pytania:
    Przede wszystkim przeczytaj dokładnie regulamin konkursu, z pewnością
    znajdziesz tam odpowiedzi na wszystkie dręczące Cię pytania.

    > 1. Jak wygląda wg przepisów sprawa wręczania nagrody? Pieniądze dostałem
    > w kopercie podczas uroczystości. Niczego nie podpisywałem, nie była
    > nawet sprawdzana moja tożsamość. Czy do nagród stosuje się umowę o dzieło?
    Chcesz umowę o dzieło. O ile mi wiadomo nagrody podlegają opodatkowaniu.
    Czyli standardowo 19%. Jeśli podpiszesz umowę o dzieło, to wtedy masz 50%
    kosztów uzyskania przychodu, co oznacza, że efektywny podatek wynosi 9.5%.

    > 2. Czy przyjmując nagrodę domyślnie zgodziłem się na warunki jakichś
    > przepisów (np. wsiadając do autobusu niby zawieram umowę z
    > przewoźnikiem, choć również niczego nie podpisuję)?
    Tak. Podobnie, jak wsiadając do autobusu akceptujesz regulamin przewoźnika,
    tak samo biorąc udział w konkursie akceptujesz jego regulamin.

    > 3. Czyją własnością jest w obecnej chwili moja praca, którą posłałem na
    > konkurs? Czy przyjęcie nagrody i opublikowanie pracy to są dwie osobne
    > sprawy?
    Na oba pytania znajdziesz odpowiedź w regulaminie. Z reguły organizatorzy
    konkursów zastrzegają sobie przekazanie praw autorskich i dysponowanie
    pracą.

    > 4. Czy w umowie, którą dostałem do podpisania, powinny znajdować się
    > informacje o prawach autorskich,
    Co masz na myśli pisząc "informacje o prawach autorskich"? To, że je
    przekazujesz? Znów, go regulamin.

    > udziale w zyskach ze sprzedaży itp?
    A to zależy. W przypadku, gdy jesteś autorem i wydajesz książkę w
    wydawnictwie możliwe są dwa podstawowe warianty:
    - sprzedajesz prawa, dostajesz $BIGNUM[1] kasy i na tym sprawa się kończy,
    problem wydawnictwa, czy odzyska tę kasę sprzedając Twoją książkę
    - sprzedajesz prawa za udział w zyskach, dostajesz tylko prowizję od
    sprzedaży

    > 5. Czy od nagród odprowadza się podatki? W jaki sposób się dokumentuje
    > takie ,,przychody''?
    Jak już pisałem, odprowadza. Szczegółów nie znam, pewnie organizator
    konkursu jakiegoś PITa Ci wystawi.

    Pozdrawiam
    Czesiu

    [1] czasem mniej, czasem więcej - zależy od książki i autora ;)
    --
    A po nocy przychodzi dzień
    A po burzy spokój