eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

PracaPorady dla pracownika › Rozwijaj zachowania asertywne

Rozwijaj zachowania asertywne

2012-02-05 00:25

Rozwijaj zachowania asertywne

Asertywność © fot. mat. prasowe

Asertywność to umiejętność wyznaczania i egzekwowania swoich granic. Dzięki niej zwiększysz szacunek do samego siebie, a także będziesz budować trwałe i satysfakcjonujące relacje ze współpracownikami, przełożonymi i osobami bliskimi. Czy chcesz nauczyć się jak asertywnie odmawiać, prosić, wyrażać swoje zdanie, przyjmować pochwały oraz krytykę innych osób?

Przeczytaj także: Asertywna odmowa: jak mówić nie?

Asertywność to sposób komunikowania się z innymi osobami. Oznacza bezpośrednie, uczciwe i stanowcze wyrażanie swoich uczuć, postaw, opinii lub pragnień, w sposób respektujący uczucia, postawy, opinie, prawa i pragnienia drugiej osoby.

Pamiętaj jednak, że:
  • Asertywność nie jest wrodzona. Nie jest cechą osobowości, ale postawą, wzorcem zachowań ukształtowanych na bazie indywidualnych doświadczeń
  • Umiejętności asertywnego komunikowania się z innymi osobami możesz rozwijać poprzez trening, np. uczestnictwo w kursach internetowych

Lubisz manipulować? Brak ci asertywności

Aby nauczyć się asertywności, na początek należy poznać reakcje nieasertywne. Wśród nich na pewno znajdziemy zachowania uległe. Z jednej strony cechuje je empatyczne podejście do rozmówcy, szacunek dla niego i łagodność, ale z drugiej rezygnacja z siebie i swoich praw. Typowe zwroty świadczone o uległości to:
  • „Przepraszam bardzo, ale niestety nie mogę…”
  • „A może mógłbyś poprosić kogoś innego?”
  • „Nie chcę Ci przeszkadzać, ale…”
  • „A może mógłbyś inaczej rozwiązać tę sytuację?”

fot. mat. prasowe

Asertywność

Zachowań asertywnych warto się nauczyć


Inny rodzaj to zachowania agresywne. Reagowanie w ten sposób oznacza skuteczność i pewność siebie, ale jednocześnie brak szacunku dla potrzeb innych osób. Postawa agresywna może być spowodowana potrzebą zwrócenia na siebie uwagi innych osób lub chęcią dominowania nad nimi. Osoba taka zwykle posługuje się takimi zwrotami, jak:
  • „Ty jak zwykle…”
  • „Oczywiście na Ciebie nigdy nie można liczyć”
  • „Jeżeli tego nie zrobisz to…”
  • „Musisz mi pomóc…”

Ostatnia kategoria to zachowania manipulacyjne. Charakteryzuje je nieszczerość, brak szacunku dla innych osób oraz przedmiotowe ich traktowanie dla osiągnięcia własnych celów. Czasami bywają skuteczne, jednak tylko do czasu, kiedy druga strona nie zorientuje się, że padła ofiarą manipulacji. Trening asertywności w przypadku osób zachowujących się w sposób manipulacyjny polega na uświadamianiu sobie konsekwencji i zwiększaniu szacunku dla innych osób.
Przeczytaj także: Trening asertywności Trening asertywności

 

1 2 3

następna

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd pracy.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: