Ergonomiczne stanowisko pracy
2009-12-04 10:04
Przeczytaj także: Ergonomia stanowiska pracy 2009
Każdemu pracownikowi pracodawca zobowiązany jest zapewnić:
- co najmniej 13 m3 wolnej objętości pomieszczenia
- co najmniej 2 m2 wolnej powierzchni podłogi (niezajętej przez urządzenia techniczne, sprzęt itp.)
- światło dzienne i dodatkowe oświetlenie elektryczne o odpowiednich parametrach.
Obowiązki pracodawcy w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa pracy na stanowiskach komputerowych szczegółowo reguluje Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 1 grudnia 1998 w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe. (Dz. U. 1998 nr 148 poz. 973). Szczegółowo opisuje obowiązki pracodawcy i wymagania wobec stanowisk komputerowych, jakie wyznacza bezpieczeństwo i ergonomia. Pracodawca zobowiązany jest do wszechstronnej oceny warunków pracy oraz eliminacji wykrytych zagrożeń i uciążliwości. W szczególności chodzi tu o:
- nieprawidłowe rozmieszczenie elementów wyposażenia,
- obciążenie wzroku,
- obciążenie układu mięśniowo szkieletowego,
- nieodpowiednie oświetlenie,
- obciążenia psychiczne związane z organizacja pracy.
MINIMALNE WYMAGANIA BEZPIECZEŃSTWA I HIGIENY PRACY ORAZ ERGONOMII, JAKIE POWINNY SPEŁNIAĆ STANOWISKA PRACY WYPOSAŻONE W MONITORY EKRANOWE
1. Wyposażenie stanowiska pracy oraz sposób rozmieszczenia elementów tego wyposażenia nie może powodować podczas pracy nadmiernego obciążenia układu mięśniowo-szkieletowego i (lub) wzroku oraz być źródłem zagrożeń dla pracownika.
2. 1. Monitor ekranowy powinien spełniać następujące wymagania:
- znaki na ekranie powinny być wyraźne i czytelne,
- obraz na ekranie powinien być stabilny, bez tętnienia lub innych form niestabilności,
- jaskrawość i kontrast znaku na ekranie powinny być łatwe do regulowania w zależności od warunków oświetlenia stanowiska pracy,
- regulacje ustawienia monitora powinny umożliwiać pochylenie ekranu co najmniej 20° do tyłu i 5° do przodu oraz obrót wokół własnej osi co najmniej o 120° - po 60° w obu kierunkach,
- ekran monitora powinien być pokryty warstwą antyodbiciową lub wyposażony w odpowiedni filtr.
2. 3. Ustawienie ekranu monitora względem źródeł światła powinno ograniczać olśnienie i odbicia światła.
3. 1. Klawiatura powinna stanowić osobny element wyposażenia podstawowego stanowiska pracy.
3. 2. Konstrukcja klawiatury powinna umożliwiać użytkownikowi przyjęcie pozycji, która nie powodowałaby zmęczenia mięśni kończyn górnych podczas pracy. Klawiatura powinna posiadać w szczególności:
- możliwość regulacji kąta nachylenia w zakresie 0-15°,
- odpowiednią wysokość - przy spełnieniu warunku, aby wysokość środkowego rzędu klawiszy alfanumerycznych z literami A, S..., licząc od płaszczyzny stołu, nie przekraczała 30 mm dla przynajmniej jednej pozycji pochylenia klawiatury.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Ergonomia stanowiska pracy w Polsce 2007
-
Zmiany w przepisach BHP. Jakie są nowe obowiązki pracodawcy?
-
Nowe przepisy BHP i wyposażenia stanowisk pracy weszły w życie
-
Jak oswoić swoje stanowisko pracy?
-
BHP w pracy z komputerem
-
Nie dbamy o higienę stanowiska pracy
-
BHP w firmie: pomieszczenia i stanowiska pracy
-
Bezpieczna praca przy komputerze
-
Praca zdalna: jak ocenić ryzyko zawodowe?