eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

PracaPorady dla pracownika › Ergonomiczne stanowisko pracy

Ergonomiczne stanowisko pracy

2009-12-04 10:04

Przeczytaj także: Ergonomia stanowiska pracy 2009


Każdemu pracownikowi pracodawca zobowiązany jest zapewnić:


  • co najmniej 13 m3 wolnej objętości pomieszczenia
  • co najmniej 2 m2 wolnej powierzchni podłogi (niezajętej przez urządzenia techniczne, sprzęt itp.)
  • światło dzienne i dodatkowe oświetlenie elektryczne o odpowiednich parametrach.
W pomieszczeniach biurowych temperatura nie może spadać poniżej 18 stopni Celsjusza.

Obowiązki pracodawcy w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa pracy na stanowiskach komputerowych szczegółowo reguluje Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 1 grudnia 1998 w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe. (Dz. U. 1998 nr 148 poz. 973). Szczegółowo opisuje obowiązki pracodawcy i wymagania wobec stanowisk komputerowych, jakie wyznacza bezpieczeństwo i ergonomia. Pracodawca zobowiązany jest do wszechstronnej oceny warunków pracy oraz eliminacji wykrytych zagrożeń i uciążliwości. W szczególności chodzi tu o:
  • nieprawidłowe rozmieszczenie elementów wyposażenia,
  • obciążenie wzroku,
  • obciążenie układu mięśniowo szkieletowego,
  • nieodpowiednie oświetlenie,
  • obciążenia psychiczne związane z organizacja pracy.
Pracodawca ma też obowiązek umożliwić pracownikom łączenie pracy przy komputerze z pracą nie obciążającą wzroku i wykonywaną w innej pozycji. Limit nie przerywanej pracy przy komputerze wynosi 60 minut. Po każdej godzinie pracownik ma prawo do 5 minutowej przerwy wliczanej do czasu pracy. Jeśli wyniki badań okulistycznych wykażą taką potrzebą, pracodawca musi zapewnić pracownikowi odpowiednie okulary do pracy przy monitorze.

MINIMALNE WYMAGANIA BEZPIECZEŃSTWA I HIGIENY PRACY ORAZ ERGONOMII, JAKIE POWINNY SPEŁNIAĆ STANOWISKA PRACY WYPOSAŻONE W MONITORY EKRANOWE


1. Wyposażenie stanowiska pracy oraz sposób rozmieszczenia elementów tego wyposażenia nie może powodować podczas pracy nadmiernego obciążenia układu mięśniowo-szkieletowego i (lub) wzroku oraz być źródłem zagrożeń dla pracownika.

2. 1. Monitor ekranowy powinien spełniać następujące wymagania:
  • znaki na ekranie powinny być wyraźne i czytelne,
  • obraz na ekranie powinien być stabilny, bez tętnienia lub innych form niestabilności,
  • jaskrawość i kontrast znaku na ekranie powinny być łatwe do regulowania w zależności od warunków oświetlenia stanowiska pracy,
  • regulacje ustawienia monitora powinny umożliwiać pochylenie ekranu co najmniej 20° do tyłu i 5° do przodu oraz obrót wokół własnej osi co najmniej o 120° - po 60° w obu kierunkach,
  • ekran monitora powinien być pokryty warstwą antyodbiciową lub wyposażony w odpowiedni filtr.
2. 2. W razie potrzeby wynikającej z indywidualnych cech antropometrycznych pracownika, powinna być użyta oddzielna podstawa monitora lub regulowany stół.

2. 3. Ustawienie ekranu monitora względem źródeł światła powinno ograniczać olśnienie i odbicia światła.
3. 1. Klawiatura powinna stanowić osobny element wyposażenia podstawowego stanowiska pracy.

3. 2. Konstrukcja klawiatury powinna umożliwiać użytkownikowi przyjęcie pozycji, która nie powodowałaby zmęczenia mięśni kończyn górnych podczas pracy. Klawiatura powinna posiadać w szczególności:
  • możliwość regulacji kąta nachylenia w zakresie 0-15°,
  • odpowiednią wysokość - przy spełnieniu warunku, aby wysokość środkowego rzędu klawiszy alfanumerycznych z literami A, S..., licząc od płaszczyzny stołu, nie przekraczała 30 mm dla przynajmniej jednej pozycji pochylenia klawiatury.
3. 3. Powierzchnia klawiatury powinna być matowa, a znaki na klawiaturze powinny być kontrastowe i czytelne.

poprzednia  

1 ... 5 6 7 8

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd pracy.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: