Efekt halo: jak zrobić dobre wrażenie na pracodawcy?
2008-10-16 13:54
Przeczytaj także: 5 porad dla programistów na udaną rozmowę kwalifikacyjną
Inny przykład - przed rozmową dowiadujemy się od wiarygodnej osoby, że nasz rozmówca to inteligentny, miły człowiek o łagodnym usposobieniu. Automatycznie idziemy z przekonaniem spotkania przyjaznej osoby i nawet jeśli nasz potencjalny pracodawca będzie dziś miał zły dzień, będzie tylko mruczał pod nosem, to wywrze na nas pozytywne wrażenie.
Wywieramy dobre wrażenie.
Zanim pójdziemy na spotkanie należy zadbać o:
- ubiór - schludny i zgodny z przyjętymi normami,
- wszystkie potrzebne dokumenty oraz wiedza na temat pracy i firmy do której idziemy,
- wprowadzamy się w maksymalnie miły nastrój,
- pozytywne nastawienie,
- wchodzimy z uśmiechem,
- przywitanie, pokazujemy swoje dobre maniery,
- używamy właściwego słownictwa,
- staramy się być sympatyczni i wiarygodni.
Popełniliśmy błąd i wywarliśmy złe pierwsze wrażenie.
W trakcie pierwszej rozmowy mają miejsce dwa efekty:
- efekt pierwszeństwa - czyli, to o czym pisałem wyżej. Osoby oceniane są na podstawie pierwszych pozytywnych lub negatywnych zaobserwowanych cech.
- efekt świeżości, który polega na silniejszym oddziaływaniu informacji, które nadeszły jako ostatnie (najświeższych), niż tych, które pojawiły się jako pierwsze.
Dla nas ważna jest jedna informacja - jeśli popełniliśmy błędy przy pierwszym poznaniu i nasz rozmówca nie postrzega nas tak, jak tego sobie byśmy życzyli - mamy jeszcze szanse naprawy. Zmieńmy swoją postawę i pokażmy się z dobrej strony.
oprac. : Kariera.pl
Przeczytaj także
-
Czego nie mówić na rozmowie kwalifikacyjnej?
-
Rozmowa kwalifikacyjna - skuteczna autoprezentacja
-
Rozmowa kwalifikacyjna a osobliwe zachowania kandydatów
-
Jak przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej?
-
Autoprezentacja w dobie digital
-
Rekrutacja online: nie brakuje wpadek, czy przekreślają szanse na pracę?
-
5 rad, jak przetrwać pierwszy dzień w nowej pracy
-
Nowa praca. Oto 7 rzeczy, które powinieneś wiedzieć
-
Rozmowa kwalifikacyjna. Przygotuj strategię i pokonaj konkurencję