PracaGrupypl.praca.dyskusje › wyjazdy sluzbowe - jak to sie rozlicza?

  • 1. Data: 2005-04-14 07:40:10
    Temat: wyjazdy sluzbowe - jak to sie rozlicza?
    Od: "kris" <k...@r...pl>

    witam,

    w najblizszym czasie czeka mnie wyjazd sluzbowy na okres okolo tygodnia
    i mam w zwiazku z tym kilka pytan
    jak wygladaja rozliczenia takiego wyjazdu?
    domyslam się, że pracodawca placi za podroz i hotel (ewentualnie pozniej
    oddaje mi kase)
    ale jak np. wyglada sprawa wydatkow na miejscu, jedzenie i inne
    nieprzewidziane/przewidziane wydatki,
    chyba dobra praktyka byłoby brać za wszystko rachunki (tylko nie wiem czy
    zawsze się da)

    a poza tym jak wyglada sprawa takiego wyjazdu, ktory obejmuje weekend?
    czy za weekend dostaje dodatkowe pieniadze czy np. dni wolne w tygodniu
    dodam, ze mam podpisana umowa o prace na czas nieokreslony i nie pracuje w
    zadnym systemie
    zmianowym (praca ciagla) tylko pn-pt, 8:00-16:00.

    z gory dziekuje za wszelkie uwagi,
    jestem ciekaw jak ma się teoria z kodeksu pracy do realnego postepowania
    pracowawcy
    i czego moge wymagac od mojego

    pozdrawiam
    kris

  • 2. Data: 2005-04-14 18:43:06
    Temat: Re: wyjazdy sluzbowe - jak to sie rozlicza?
    Od: Sławomir Szyszło <s...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 14 Apr 2005 09:40:10 +0200, "kris" <k...@r...pl> wklepał(-a):

> [...]
    >jak wygladaja rozliczenia takiego wyjazdu?
    >domyslam się, że pracodawca placi za podroz i hotel (ewentualnie pozniej

    Zwykle bierze się zaliczkę, którą potem trzeba rozliczyć.

    >ale jak np. wyglada sprawa wydatkow na miejscu, jedzenie i inne
    >nieprzewidziane/przewidziane wydatki,
    >chyba dobra praktyka byłoby brać za wszystko rachunki (tylko nie wiem czy
    >zawsze się da)

    Faktura lepsza niż rachunek (nawet w taksówce). :) Warto mieć przy sobie
    karteczkę z pełną nazwą firmy, adresem i *numerem NIP*. Jak chcesz udowodnić bez
    dowodu poniesiony wydatek?
    A za co dostaniesz zwrot kosztów, to już kwestia relacji w firmie. Być może
    dostaniesz wyższą dietę, za którą masz zapewnić sobie wyżywienie albo niższą i
    firma pokryje również koszty wyżywienia. Ale tego dowiesz się u osoby, która
    zajmuje się delegacjami. :)

  • 3. Data: 2005-04-15 08:09:12
    Od: "Pawel A." <a...@w...pl>

    Podczas wyjazdu służbowego (Delegacji) pracodawca pokrywa koszty przejazdu
    pracownika od miejsca zamieszkania do miejsca docelowego, koszty pobytu oraz
    inne dodatkowe koszty związane z wyjazdem służbowym, w tym koszty leczenia i
    ubezpieczenia (ważne w przypadku delegacji zagranicznych). Rozliczenie to
    odbywa się albo na podstawie rzeczywiście poniesionych kosztów albo w formie
    zryczałtowanej - a najczęściej w formie mieszanej tzn. cześć kosztów na
    podstawie rachunku a cześć ryczałtem. Szczegóły reguluje regulamin pracy
    twojej firmy, który jednak musi stosować się do pewnych zasad ogólnych -
    więcej poniżej

    W pierwszym przypadku poniesione koszty należy udowodnić. Ponieważ dla
    księgowości dokumentem jest druk rozliczenia wyjazdu służbowego, faktury nie
    muszą być brane na firmę, dopuszczane jest także przedstawienie rachunków
    uproszczonych (paragonów), biletów, a nawet oświadczenia delegowanego
    pracownika o wysokości poniesionych kosztów. Wewnętrzną sprawa firmy jest to
    jakiej formy wykazania kosztów wymaga od pracownika.

    W przypadku rozliczania ryczałtem firma obowiązują stawki ustawowe:

    Dieta delegacyjna: 20 zł/dzień , przy czym pierwszego i ostatniego dnia
    delegacji przebywa się na niej <8 godzin dieta nie przysługuje, w przedziale
    8-12 godzin przysługuje 50% diety a dopiero > 12 godzin cała. Początkiem
    delegacji jest wyjazd a końcem powrót do miejsca zamieszkania/pracy.

    Ryczałt za nocleg, 150% diety czyli 31,5 zł. Oprócz tego "ryczałt za dojazdy
    na miejscu" np. komunikacja miejska , 20% diety czyli 4 zł/dzien.

    Jeszcze niedawno kodeks pracy traktował te stawki jako minimalne i pozwalał
    pracodawcy na ich zwiekszanie, ale podobno to się zmieniło gdyż wiele firm
    traktowało "wysyłanie na delegację" jako sposób na wypłacenie pracownikowi
    nieopodatkowanej premii (znam przypadek firmy, w której dieta wynosiła w
    2000 roku 90 zł.)

    W przypadku poruszania się samochodem prywatnym ustawoe koszty za kilometr
    to 0,4894 zł dla samochodów o silnikach o pojemności < 1000 i 0,7846 dla
    większych. Większości znanych mi firm, płaci wg tej stawki na podsawie
    oświadczenia pracownika o liczbie przejechanych kilometrów - oświaczenia
    może mieć (u mnie) forme tabeli z wpisanymi odcinakmi od-do i kilometrażem.

    Jak firma chce przyoszczedzić (np u mojej żony) to wymaga napisania
    oswiadczenia o ilości przejechanych kilometrów oraz marce i modelu samochodu
    a potem z tabel o średnim spalaniu wylicza jakie były koszta.

    Co do dni wolnych to zależy od regulaminu firmy - np. niektóre nie
    dopuszczają delegacji w dni wolne lub nie pozwalają żeby się w te dni
    kończyły lub zaczynały. Podobnie nieprecyzyjna jest sprawa nadgodzin w
    trakcie wyjazdu służbowego...

    Przed wyjazdem możesz poprosić pracodawcę o wypłacenie zaliczki, z której
    potem się rozliczasz. Możesz też prosić, żeby np. nocleg czy bilety zostały
    opłacone bezpośrednio przez firmę.