PracaGrupypl.praca.dyskusje › wlasna dzialalnosc i kontrakt w firma z UE

  • 1. Data: 2010-03-24 15:33:48
    Temat: wlasna dzialalnosc i kontrakt w firma z UE
    Od: " qweer" <c...@g...pl>

    Witam,
    Dostalem oferte zatrudnienia w firmie z jednego z krajow UE (z tym, ze praca w
    Polsce). Z tym, ze jednym z warunkow jest otworzenie wlasnej dzialalnosci.
    Powiedzcie mi, jak wyglada w takim wypadku sprawa podatkow? O ile wiem, to
    musze placic 19% podatku + 350zl ZUSu (przez pierwsze 2 lata), ale jak jest z
    VATem? Slyszalem, ze jezeli firma (zleceniodawca) jest zarejestrowana w jednym
    z krajow UE, to ja nie musze placic tego podatku. Tylko jak to wyglada w
    praktyce (niestety nie wyrozniam sie znajomoscia tematu :/)? Czy musze co
    miesiac placic ten VAT, a urzad na koniec roku mi to oddaje (wraz z pit-em)?

    Z gory dzieki za rade.

  • 2. Data: 2010-03-24 16:12:33
    Temat: Re: wlasna dzialalnosc i kontrakt w firma z UE
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    W dniu 2010-03-24 16:33, qweer pisze:
> [...]
    > miesiac placic ten VAT, a urzad na koniec roku mi to oddaje (wraz z pit-em)?

    Zatrudniasz księgową i śpisz spokojnie.
    Albo wertujesz ze 3 godziny tygodniowo przepisy, ORD-IN, artykuły na
    Gofinie itp. (na starcie 3 godziny dziennie przez kilka miesięcy).

    Generalnie - podatek albo 19% liniowy, albo normalnie, wg skali (trzeba
    mieć dochód ponad 90K rocznie, żeby liniowy się opłacił - dochód to
    przychody minus koszty).

    Prawdopodobnie wystawiałbyś faktury NP - ale zależy od kilku niuansów.

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775 e-mail Rot13 coded

  • 3. Data: 2010-03-24 16:26:33
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2010-03-24, Kaizen <x...@c...sz> wrote:

    [...]

> [...]
    > przychody minus koszty).
    >
    > Prawdopodobnie wystawiałbyś faktury NP - ale zależy od kilku niuansów.

    I od tego roku wymagany NIP europejski.

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 4. Data: 2010-03-24 16:31:36
    Od: " qweer" <c...@g...SKASUJ-TO.pl>

> [...]
    > przychody minus koszty).
    >
    > Prawdopodobnie wystawiałbyś faktury NP - ale zależy od kilku niuansów.

    Czyli 22% VATu nie musza placic? Probuje sobie wyliczyc ile zostanie.
    Oczywiscie ksiegowego zatrudnie, bo nie chce mi sie w tym grzebac, ale musze
    wiedziec, czy bedzie warto ;).

  • 5. Data: 2010-03-24 16:41:11
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2010-03-24, qweer <c...@g...SKASUJ-TO.pl> wrote:

    [...]

    > Czyli 22% VATu nie musza placic?

    To zależy silnie od tego CO będziesz robić.

    > Probuje sobie wyliczyc ile zostanie.

    Nie rozumiesz konstrukcji tegi podatku. VAT płacisz w momencie zakupu czegoś
    (w cenie). To co się odprowadza do skarbówki, to jest kwota którą KTOŚ TOBIE
    zapłacił w tym celu.

    Przykład:
    Wystawiasz fakturę na 10000 zł netto

    Jak wystawiasz NP, to:
    - kwota na fakturze to 10000 zł
    - podatek rozlicza nabywca faktury

    Jak wystawiasz z VAT 22%, to:
    - kwota na fakturze to 12200 zł
    - 2200 zł Ty oddajesz do skarbówki

    Wynik dla Ciebie jest w obu przypadkach identyczny.
    Z NP jest o tyle trudniej, że odzyskać VAT za rzeczy które TY kupiłeś
    "na firmę" od Urzędu jest dużo trudniej i wiąże się często z dodatkowymi
    nieprzyjemnościami w rodzaju kontroli.

    > Oczywiscie ksiegowego zatrudnie, bo nie chce mi sie w tym grzebac, ale musze
    > wiedziec, czy bedzie warto ;).

    To licz dla pełnego ZUS, a nie ulgowego. To że masz promocję przez 2 lata,
    nie znaczy że po tych 2 latach Ci kontrahent łaskawie podniesie wypłatę.
    Weź też pod uwagę zejebiście wysoką zmienność kursów walut.
    Ułożysz się teraz na (Twoim zdaniem) świetną kwotę, a po tygodniu
    może się okazać że zarabiasz 15% mniej.

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 6. Data: 2010-03-24 16:51:56
    Od: " " <c...@g...SKASUJ-TO.pl>

    > Ułożysz się teraz na (Twoim zdaniem) świetną kwotę, a po tygodniu
    > może się okazać że zarabiasz 15% mniej.

    Dzieki za odpowiedz. Jezeli chodzi o branze, to informatyczna (podwykonawstwo
    projektow). Z kontrahentem rozliczam sie w pln i ta stawka jest sztywna i nie
    zalezy od kursu eur (przynajmniej taki plus)