PracaGrupypl.praca.dyskusje › urlop wychowawczy

  • 1. Data: 2003-05-12 10:01:10
    Temat: urlop wychowawczy
    Od: "Ania" <a...@p...onet.pl>

    czy będąc na urlopie wychowawczym i pobierając zasiłek (tak chyba się to
    nazywa) firma która mnie zatrudniała, płaci składki zdrowotne i inne. Czy
    urlop wychowawczy należy do okresu bez składkowego.

    Z góry dziękuję za odpowiedź.

    pozdr
    Ania

  • 2. Data: 2003-05-12 16:30:35
    Temat: Re: urlop wychowawczy
    Od: "Oberfeldkurat" <o...@u...gazeta.pl>

    | czy będąc na urlopie wychowawczym i pobierając zasiłek (tak chyba się to
    | nazywa) firma która mnie zatrudniała, płaci składki zdrowotne i inne. Czy
    | urlop wychowawczy należy do okresu bez składkowego.

    Firma nie płaci żadnych składek. Składki za osoby na urlopach wychowawczych
    finansuje budżet. Jest to oczywiście okres składkowy, składki emerytalna i
    rentowe naliczane są od kwoty zasiłku stałego z pomocy społecznej (aktualnie
    418zł), zdrowotna od kwoty zasiłku wychowawczego, w przypadku braku prawa do
    zasiłku - także od kwoty zasiłku stałego z pomocy społecznej (o ile
    oczywiście brak innego tytułu ubezpieczenia, np. umowa zlecenia, działalność
    gospodarcza).

    Andrzej K.

  • 3. Data: 2003-05-13 07:02:53
    Od: "Ania" <a...@p...onet.pl>

    DZIĘKI !!

    Użytkownik "Oberfeldkurat" <o...@u...gazeta.pl> napisał w
    wiadomości news:b9oi8c$dl0$1@atlantis.news.tpi.pl...

  • 4. Data: 2003-05-13 10:07:12
    Od: "Lech S" <s...@N...gazeta.pl>

    Ania <a...@p...onet.pl> napisał(a):

> [...]
    > nazywa) firma która mnie zatrudniała, płaci składki zdrowotne i inne. Czy
    > urlop wychowawczy należy do okresu bez składkowego.

    Popatrz na art.7 pkt.5 ustawy z dnia 17.12.1998 r o emeryturach i rentach z
    FUS ( Dz.U nr.162, poz.1118 z póż. zm.).Urlop wychowawczy zaliczny jest do
    okresów nieskładkowych, ale zalicza się do wysokości emerytury po 0,7%
    podstawy jej wymiaru za każdy rok ( patrz art.53 cyt. wyżej ustawy )
    Pozdrawiam.

  • 5. Data: 2003-05-13 15:09:33
    Od: "Oberfeldkurat" <o...@u...gazeta.pl>

> [...]
    | okresów nieskładkowych, ale zalicza się do wysokości emerytury po 0,7%
    | podstawy jej wymiaru za każdy rok ( patrz art.53 cyt. wyżej ustawy )

    Art.6 ust.1 pkt 2) tejże ustawy:

    Okresami składkowymi są następujące okresy:
    2) opłacania składek na ubezpieczenie społeczne w wysokości określonej w
    przepisach o organizacji i finansowaniu ubezpieczeń społecznych.

    Za osoby przebywające na urlopach wychowawczych od 01.01.1999r. są opłacane
    składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.

    W związku z tym, jak sądzę, urlop wychowawczy określony w art.7 pkt 5
    dotyczy urlopu wychowawczego przed 1 stycznia 1999r., kiedy za osoby
    przebywające na tych urlopach nie były opłacane składki na ubezpieczenie
    społeczne

    Andrzej K.

  • 6. Data: 2003-05-13 18:34:27
    Od: "Lech S" <s...@N...gazeta.pl>

    Oberfeldkurat <o...@u...gazeta.pl> napisał(a):

> [...]
    > dotyczy urlopu wychowawczego przed 1 stycznia 1999r., kiedy za osoby
    > przebywające na tych urlopach nie były opłacane składki na ubezpieczenie

    Nie doczytałeś art.6 ust 1 pkt 2. - zdania do przecinka.W tym przepisie nie
    chodzi o każde ubezpieczenie społeczne ale chodzi o ubezpieczenie społeczne
    które wynika np. ze stosunku pracy a jak się jest na urlopie wychowawczym to
    stosunek pracy jest zawieszony na czas urlopu i otrzymuje się swiadczenie ale
    nie wynikające wprost z przepisów o emeryturach i rentach.Jeżeli chodzi o art
    7 pkt 5 to do pierwszego przecinka jest jedna kategoria osób a po przecinku
    druga kategoria osób a konkretnie matek które w przeszłości szły na urlop
    bezpłatny ze wzgledu na wychowanie dzieci do 3 lat bo wtedy nie było urlopów
    wychowawczych.Przeczytaj dokładnie i się zastanów . Okres nieskładkowy
    zalicza się do emerytury lub renty w jednej trzeciej udowodnionych okresów
    składkowych.Pozdrawiam.

    Art. 6. 1. Okresami składkowymi są następujące okresy:
    2) opłacania składek na ubezpieczenie społeczne w wysokości określonej w
    przepisach o organizacji i finansowaniu ubezpieczeń społecznych, w przepisach
    wymienionych w art. 195 pkt 1-4 i 8, w przepisach o adwokaturze, w przepisach
    o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu oraz w przepisach o pomocy
    społecznej,
    Art. 7. Okresami nieskładkowymi są następujące okresy:
    5) przypadające przed dniem nabycia prawa do emerytury lub renty okresy
    urlopu wychowawczego, urlopu bezpłatnego udzielonego na podstawie przepisów w
    sprawie bezpłatnych urlopów dla matek pracujących opiekujących się małymi
    dziećmi, innych udzielonych w tym celu urlopów bezpłatnych oraz okresy
    niewykonywania pracy - z powodu opieki nad dzieckiem:
    a) w wieku do lat 4 - w granicach do 3 lat na każde dziecko oraz łącznie -
    bez względu na liczbę dzieci - do 6 lat,
    b) na które ze względu na jego stan fizyczny, psychiczny lub psychofizyczny
    przysługuje zasiłek pielęgnacyjny - dodatkowo w granicach do 3 lat na każde
    dziecko,

  • 7. Data: 2003-05-13 19:02:04
    Od: "Oberfeldkurat" <o...@u...gazeta.pl>

> [...]
    psychofizyczny
    | przysługuje zasiłek pielęgnacyjny - dodatkowo w granicach do 3 lat na

    Mam przed sobą tę ustawę i nie widzę, w którym miejscu miałby być zapis o
    ograniczeniu praw tylko do stosunku pracy.
    Poza tym faktycznie winno się stosować w tym przypadku przepis art.6 ust.
    pkt 2) ( Okresami składkowymi są następujące okresy:
    1) ubezpieczenia,). Wszak osoba przebywająca na urlopie wychowawczym jest
    ubezpieczona (emerytalne i rentowe).

    Jaki sens miałoby opłacanie składek przez budżet za te osoby, jeśli później
    traktować te okresy jako nieskładkowe?

    Podobnie zresztą jest np. z bezrobotnymi pobierającymi zasiłek.

    Andrzej K.

  • 8. Data: 2003-05-14 09:19:00
    Od: "Lech S" <s...@N...gazeta.pl>

> [...]
    > traktować te okresy jako nieskładkowe?
    >
    > Podobnie zresztą jest np. z bezrobotnymi pobierającymi zasiłek.

    Witam.
    Zasiłek wychowawcy , jego wypłacanie reguluje ustawa z dnia 01.12 1994 o
    zasiłkach rodzinnych, pielęgnacyjnych i wychowawczych j.t. Dz.U.z 1998r Nr
    102, poz. 651 z póź zm. a nie przepisy o organizacji i finansowaniu
    ubezpieczeń społecznych. Jeżeli Cie to nie przekonało to rozumię że każdy
    pozostaju przy swoim zdaniu. Kończę tą dyskusję. Pozdrawiam i życze
    powodzenia.

  • 9. Data: 2003-05-14 18:25:07
    Od: "Oberfeldkurat" <o...@u...gazeta.pl>

> [...]
    | ubezpieczeń społecznych. Jeżeli Cie to nie przekonało to rozumię że każdy
    | pozostaju przy swoim zdaniu. Kończę tą dyskusję. Pozdrawiam i życze

    O czym Ty piszesz? Pytanie było o składki, a nie o prawo do urlopu czy
    zasiłku wychowawczego.

    Andrzej K.