PracaGrupypl.praca.dyskusje › ukaranie pracownika przez pracodawce

  • 1. Data: 2004-07-08 15:47:51
    Temat: ukaranie pracownika przez pracodawce
    Od: epox <e...@m...one.pl>

    Witam
    czy pracodawca moze ukarac pracownika kwota pieniezna?
    tzn zabrac mu x kwote z pensji... podstawowej
    szef mi oznajmil ze wlasnie mi obcial z pensji 100zl ze czemus mu tam
    nie zrobilem...
    czy jest to w ogole zgodne z prawem?
    pozdrawiam
    epox

  • 2. Data: 2004-07-08 17:32:47
    Temat: Re: ukaranie pracownika przez pracodawce
    Od: TomS <t...@g...pl>

    epox wrote:

> [...]
    > tzn zabrac mu x kwote z pensji... podstawowej
    > szef mi oznajmil ze wlasnie mi obcial z pensji 100zl ze czemus mu tam

    tak, art.108 par.2 kodeksu pracy
    przy czym nie może to być jednorazowo więcej niż 1 dniówka
    a wszystkie kary pieniężne do 10% wynagrodzenia
    (to zresztą też jest w tym artykule 108)

    > pozdrawiam
    > epox

    pozdrawiam
    TomS

  • 3. Data: 2004-07-08 18:13:09
    Od: s...@p...onet.pl

    > tak, art.108 par.2 kodeksu pracy
    > przy czym nie może to być jednorazowo więcej niż 1 dniówka
    > a wszystkie kary pieniężne do 10% wynagrodzenia
    > (to zresztą też jest w tym artykule 108)

    Witam. Przeczytaj dokładnie art z kp szczególnie art 108 par. 2 za co można
    karać karą pieniężną. Pozdrawiam.
    Art. 108. § 1. Za nieprzestrzeganie przez pracownika ustalonej organizacji i
    porządku w procesie pracy, przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, przepisów
    przeciwpożarowych, a także przyjętego sposobu potwierdzania przybycia i
    obecności w pracy oraz usprawiedliwiania nieobecności w pracy, pracodawca może
    stosować:
    1) karę upomnienia,
    2) karę nagany.
    § 2. Za nieprzestrzeganie przez pracownika przepisów bezpieczeństwa i higieny
    pracy lub przepisów przeciwpożarowych, opuszczenie pracy bez usprawiedliwienia,
    stawienie się do pracy w stanie nietrzeźwości lub spożywanie alkoholu w czasie
    pracy - pracodawca może również stosować karę pieniężną.
    § 3. Kara pieniężna za jedno przekroczenie, jak i za każdy dzień
    nieusprawiedliwionej nieobecności, nie może być wyższa od jednodniowego
    wynagrodzenia pracownika, a łącznie kary pieniężne nie mogą przewyższać
    dziesiątej części wynagrodzenia przypadającego pracownikowi do wypłaty, po
    dokonaniu potrąceń, o których mowa w art. 87 § 1 pkt 1-3.
    § 4. Wpływy z kar pieniężnych przeznacza się na poprawę warunków bezpieczeństwa
    i higieny pracy.
    Art. 109. § 1. Kara nie może być zastosowana po upływie 2 tygodni od powzięcia
    wiadomości o naruszeniu obowiązku pracowniczego i po upływie 3 miesięcy od
    dopuszczenia się tego naruszenia.
    § 2. Kara może być zastosowana tylko po uprzednim wysłuchaniu pracownika.
    § 3. Jeżeli z powodu nieobecności w zakładzie pracy pracownik nie może być
    wysłuchany, bieg dwutygodniowego terminu przewidzianego w § 1 nie rozpoczyna
    się, a rozpoczęty ulega zawieszeniu do dnia stawienia się pracownika do pracy.
    Art. 110. O zastosowanej karze pracodawca zawiadamia pracownika na piśmie,
    wskazując rodzaj naruszenia obowiązków pracowniczych i datę dopuszczenia się
    przez pracownika tego naruszenia oraz informując go o prawie zgłoszenia
    sprzeciwu i terminie jego wniesienia. Odpis zawiadomienia składa się do akt
    osobowych pracownika.
    Art. 111. Przy stosowaniu kary bierze się pod uwagę w szczególności rodzaj
    naruszenia obowiązków pracowniczych, stopień winy pracownika i jego
    dotychczasowy stosunek do pracy.
    Art. 112. § 1. Jeżeli zastosowanie kary nastąpiło z naruszeniem przepisów
    prawa, pracownik może w ciągu 7 dni od dnia zawiadomienia go o ukaraniu wnieść
    sprzeciw. O uwzględnieniu lub odrzuceniu sprzeciwu decyduje pracodawca po
    rozpatrzeniu stanowiska reprezentującej pracownika zakładowej organizacji
    związkowej. Nieodrzucenie sprzeciwu w ciągu 14 dni od dnia jego wniesienia jest
    równoznaczne z uwzględnieniem sprzeciwu.
    § 2. Pracownik, który wniósł sprzeciw, może w ciągu 14 dni od dnia
    zawiadomienia o odrzuceniu tego sprzeciwu wystąpić do sądu pracy o uchylenie
    zastosowanej wobec niego kary.
    § 3. W razie uwzględnienia sprzeciwu wobec zastosowanej kary pieniężnej lub
    uchylenia tej kary przez sąd pracy, pracodawca jest obowiązany zwrócić
    pracownikowi równowartość kwoty tej kary.
    Art. 113. § 1. Karę uważa się za niebyłą, a odpis zawiadomienia o ukaraniu
    usuwa z akt osobowych pracownika po roku nienagannej pracy. Pracodawca może, z
    własnej inicjatywy lub na wniosek reprezentującej pracownika zakładowej
    organizacji związkowej, uznać karę za niebyłą przed upływem tego terminu.
    § 2. Przepis § 1 zdanie pierwsze stosuje się odpowiednio w razie uwzględnienia
    sprzeciwu przez pracodawcę albo wydania przez sąd pracy orzeczenia o uchyleniu
    kary.