PracaGrupypl.praca.dyskusje › telepraca

  • 1. Data: 2003-04-01 06:05:03
    Temat: telepraca
    Od: "Yarkuz" <y...@w...pl>

    Witam serdecznie.

    Zastanawiam się jak u nas w Polsce wygląda sprawa telepracy. Czy zyskuje ona
    coraz większą popularność, czy jednak jest pewnien opór, lub obawy przed
    zatrudnianiem pracowników w ramach telepracy. Bo z jednej strony koszty
    pracy dużo mniejsze, a z drugiej: jak kontrolować pracę wykonywaną.

    Czy forma zatrudniania bardzo popularna w Stanach ma szansę na szerokie
    upowszechnienie się w Polsce?

    Może są wśród Was telepracownicy (w różnych zawodach). Może wiecie jak ta
    sprawa wygląda u nas w kraju, a może mieszkając tu pracujecie za granicą.

    Jakich metod zarządzania i jakich narzędzi używa się w ramach telepracy?

    Będę wdzięczny za uwagi, pytania, wymianę doświadczeń.

    Zapraszam do dyskusji.

    Yarkuz

  • 2. Data: 2003-04-01 06:18:47
    Temat: Re: telepraca
    Od: "WOJSAL" <w...@g...pl>

    Użytkownik "Yarkuz" <y...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > zatrudnianiem pracowników w ramach telepracy. Bo z jednej strony koszty
    > pracy dużo mniejsze, a z drugiej: jak kontrolować pracę wykonywaną.

    Obecnie ta forma raczkuje w Polsce. Pracodawcy nadal chca placic
    za obecnosc, pdpisanie listy niz za efekty pracy.

    > Czy forma zatrudniania bardzo popularna w Stanach ma szansę na szerokie
    > upowszechnienie się w Polsce?

    Oczywiscie. Tylko pracodawcy musza dojrzec do tego by zauwazyc,
    ze lepiej placic za efekty niz za obecnosc, ze taniej jest miec
    telepracownika
    niz wynajmowac biuro dla pracownika.

    WOJSAL (Wojciech Sałata)

  • 3. Data: 2003-04-01 06:39:12
    Od: "Yarkuz" <y...@w...pl>

    Użytkownik "WOJSAL" <w...@g...pl> napisał w wiadomości

    > Obecnie ta forma raczkuje w Polsce. Pracodawcy nadal chca placic
    > za obecnosc, pdpisanie listy niz za efekty pracy.

    To prawda, niestety smutna - kolejny przykład na nasze opóźnienie względem
    Stanów i Europy zachodniej. Ale jak upowszechnić telepracę w Polsce - w
    Stanach trwało to wiele lat - teraz należałoby skorzystać z ich doświadczeń.

    Jak zarządzać pracą telepracowników? Jakich narzędzi do rozliczania efektów
    pracy użyć? Jak oceniać wyniki pracy, szczególnie przy większych projektach?

    Jak można wykorzystać telepracę przy tworzeniu systemu informatycznego, w
    fazie analizy, modelowania, programowania, testowania?

    Yarkuz

  • 4. Data: 2003-04-01 06:51:10
    Od: n...@p...ninka.net (Nina M. Miller)

    "Yarkuz" <y...@w...pl> writes:

> [...]
    > zatrudnianiem pracowników w ramach telepracy. Bo z jednej strony koszty
    > pracy dużo mniejsze, a z drugiej: jak kontrolować pracę wykonywaną.

    normalnie, tak samo, jak prace na umowe-zlecenie czy o dzielo.
    tylko ze wtedy manager musi tak zorganizowac robote, zeby pracownik
    zdalny mial do wykonania konkretne zadania a potem sie z tego
    rozliczal.
    rozlicza sie zwykle w trybie tygodniowym, ale moze byc i dziennym,
    jesli zachodzi taka koniecznosc.

    nie jest to wcale takie trudne (chociaz oczywiscie nie kazdy rodzaj
    pracy da sie tak wykonywac) - ale wymaga przede wszystkim
    odpowiedzialnych pracownikow i sensownych z glowa managerow.

    w polsce wielu managerow sie panicznie tego boi, bo nie wyobrazaja
    sobie, jak beda kontrolowac pracownika skoro nie moga mu patrzec na
    rece ;)

    > Czy forma zatrudniania bardzo popularna w Stanach ma szansę na szerokie
    > upowszechnienie się w Polsce?

    no, jak bysmy mieli podobny stopien dostepu do internetu i w
    porownywalnych cenach....
    i jeszcze zeby tyle dospodarstw domowych mialo komputer, co w usa.

    > Jakich metod zarządzania i jakich narzędzi używa się w ramach telepracy?

    to zalezy co sie robi i dla kogo. jak dla duzej korporacji, to dostep
    do sieci ich lokalnej zwykle idzie przez vpn. jak juz sie zalogujesz
    do sieci, masz srodowisko dokladnie takie samo, jakbys siedzial za
    pudlem w robocie (sama tak robilam sporo razy). jesli jest meeting na
    ktorym musisz byc - to sie robi telekonferencje: delikwent wisi na
    telefonie.

    co do metod zarzdzania nie zauwazylam jakichs szczegolnych, poza tym,
    ze manager sie kontaktuje ze swoimi pracownikami prze maila i
    telefonicznie.

    oczywiscie, w ten sposob nie da sie wykonywac pracy, ktora poolega na
    np. spotykaniu sie z klientami i kontrahentami osobiscie :)

    --
    Nina Mazur Miller
    n...@p...ninka.net

  • 5. Data: 2003-04-01 09:06:37
    Od: "WOJSAL" <w...@g...pl>

    > Jak zarządzać pracą telepracowników? Jakich narzędzi do rozliczania
    efektów
    > pracy użyć? Jak oceniać wyniki pracy, szczególnie przy większych
    projektach?

    Takich samych jak przy pracy w biurze. Licza sie efekty, terminy itp

    > Jak można wykorzystać telepracę przy tworzeniu systemu informatycznego, w
    > fazie analizy, modelowania, programowania, testowania?

    Mysle ze istotna jest wymiana informacji - czyli grupy dyskusyjne.
    Pozostale elementy procesu tworzenia oprogramowania kazdy
    juz robi sam przy swoim biurku. I nie ma znaczenia czy biurko jest
    w biurze z oplata za czynsz czy w domu odleglym o kilkaset
    kilometrow.

    WOJSAL (Wojciech Sałata)

  • 6. Data: 2003-04-01 09:21:15
    Od: n...@p...ninka.net (Nina M. Miller)

    "Yarkuz" <y...@w...pl> writes:

    > Jak zarządzać pracą telepracowników? Jakich narzędzi do rozliczania efektów
    > pracy użyć? Jak oceniać wyniki pracy, szczególnie przy większych projektach?

    dokladnie tak samo, jakby ci ludzie byli na miejscu.
    narzedzia do rozliczania: email i gotowe efekty pracy. jesli to
    programista - kod. jesli analityk czy cos w tym guscie - to dokladnie
    taki sam finalny dokument, jaki by tworzyl gdyby siedzial w biurze.

    naprawde, roznica jest ZADNA za wyjatkiem tego, ze nie widzi sie ludzi
    twarza w twarz i nie stoi im za plecami.

    nie rozumiem, co w tym takiego ciezkiego do pojecia i niewyobrazenia.

    oczywiscie, jesli praca w zespole zorganizowana jest tak, ze sie
    odwala dupogodziny a efektow nie widac, to bedzie ciezko, tylko ze to
    swiadczy jedynie o tym, iz praca jest zle zorganizowana a manager nie
    ufa swoim pracownikom.

    > Jak można wykorzystać telepracę przy tworzeniu systemu informatycznego, w
    > fazie analizy, modelowania, programowania, testowania?

    chyba nie rozumiem pytania. dokladnie tak samo, jakby sie to robilo
    siedzac na miejscu.

    popatrz na najwiekszy (chyba) na swiecie projekt "telepracy", a
    wktorym bralo udzial setki tysiecy ludzi - SETI. mozna sie od nich
    organizacji uczyc.

    popatrz na to, jak pracuja developerzy kernela linuxa. ogromna
    wiekszosc z nich jest rozsiana po calym swiecie. daja sobie swietnie
    rade.

    ja po porstu nie widze tutaj problemow, poza jednym - w takim ukladzie
    nie da rady funkcjonowac ktos, kto nie jest samodzielny i sam swojej
    roboty nie umie zrobic, tylko zawsze mui trzeba pani krysi i zosi i
    zbysia zeby a to o cos zapytac, a to cos poprawic etc.

  • 7. Data: 2003-04-01 10:27:39
    Od: "Asia Kubiak" <a...@b...pl>

> [...]
    > zatrudnianiem pracowników w ramach telepracy. Bo z jednej strony koszty
    > pracy dużo mniejsze, a z drugiej: jak kontrolować pracę wykonywaną.

    poki co telepraca cieszy sie duzym powodzeniem w srodowisku informatycznym
    (szeroko pojetym). Ludzie wykonuja projekty dla zleceniodawcow z drugiego
    konca Polski a bywa ze i z Europy Zachodniej.
    Zreszta spojrz na pl.praca.oferowana, polowa ogloszen dla informatykow to
    praca zdalna ;)
    Jak kontrolowac- znajomi pracuja na umowe zlecenie ew. umowe o dzielo, w
    miedzyczasie kontaktuja sie ze soba mailowo, telefonicznie, przez GaduGadu,
    przez Windows Communicatora (w tych dwoch ostatnich przypadkach urzadzane sa
    sieciowe "konferencje" z udzialem wszystkich zainteresowanych). Co pewien
    czas (zaleznie od zadania zleceniodawcy- co dziennie, co 3 dni, co tydzien)
    sporzadzaja raport- co zrobiono przez ten czas, ew. jakie plany a na
    nastepne dni.

    Opor przed takim zatrudnianiem jest tez w druga strone- w Polsce coraz mniej
    uczciwych pracodawcow (a moze wiecej sie slyszy i glosniej jest o rozmaitych
    cwaniaczkach) i o ile informatycy maja swoje sposoby by nawet po oddaniu
    projektu (strona, sklep internetowy) moc go kontrolowac i w razie potrzeby
    (niezaplacone w terminie pieniadze) odzyskac, o tyle ekonomisci czy prawnicy
    moga miec problem, jesli natrafia na kombinatora (pozostaje dochodzic swego
    na drodze sadowej, co w przypadku mniejszych kwot po prostu sie nie oplaca-
    wiemy, jak dziala wymiar sprawiedliwosci ;)))

    > Czy forma zatrudniania bardzo popularna w Stanach ma szansę na szerokie
    > upowszechnienie się w Polsce?

    IMHO, tak, ale za jakis czas (zmiana podejscia i pracownikow i pracodawcow)

    Asiek

  • 8. Data: 2003-04-01 11:07:26
    Od: "asmira" <a...@p...onet.pl>

> [...]

    > juz robi sam przy swoim biurku. I nie ma znaczenia czy biurko jest
    > w biurze z oplata za czynsz czy w domu odleglym o kilkaset

    Tekstów na temat telepracy, w języku polskim, są grube kilogramy. W ubiegłym
    roku w Szczecinie była konferencja naukowa poświęcona temu zagadnieniu, na
    której była między innymi mowa o metodologii telepracy, jej formach
    organizacyjnych, itp. Tak, że proszę nie mówić, że to jakiś bardzo dziewiczy
    obszar, bo metody już są, można z nich skorzystać.

    Asmira

  • 9. Data: 2003-04-01 11:16:53
    Od: "asmira" <a...@p...onet.pl>

> [...]
    > zatrudnianiem pracowników w ramach telepracy. Bo z jednej strony koszty
    > pracy dużo mniejsze, a z drugiej: jak kontrolować pracę wykonywaną.

    IMHO to się bardzo dynamicznie zmienia. I jest wyraźnie skorelowane z
    rozwojem infrastruktury telekomunikacyjnej, zmniejszającymi się kosztami
    dostępu do Internetu.

    Kilka lat temu byłam jedyną znaną mi osobą ;), która telepracowała.
    Dziś znam już kilkadziesiąt.
    I bardzo dobrze się czuję pracując w ramach organizacji wirtualnych. W tej
    chwili w zasadzie tylko takiej formy pracy się podejmuję.

    Nie jestem pewna tych "mniejszych kosztów". Chyba, że pisząc "mniejsze
    koszty" miałeś na myśli to, że telepracujący zakłada własną firmę i rozlicza
    się poprzez faktury. W innych przypadkach coś mi się wydaje, że największym
    kosztem miejsca pracy (oprócz wynagrodzenia), są przeróżne składki na ZUS i
    inne takie, niestety.

    Z telepracą wiąże się sporo pozytywnych spraw (odpadają uciążliwe dojazdy;
    pozdrawiam stojących w korkach), ale też negatywnych (pewne osamotnienie
    przy pracy, człowiek w monotonnym otoczeniu szybko się pracą nudzi), czy też
    wymagań (nie oszukujmy się, jak szef nie stoi z batem czasem trzeba się
    nieźle dyscyplinować, dobrze rozplanować pracę).

    Asmira

  • 10. Data: 2003-04-01 12:37:13
    Od: "jacek" <g...@p...onet.pl>

    > nie jest to wcale takie trudne (chociaz oczywiscie nie kazdy rodzaj
    > pracy da sie tak wykonywac) - ale wymaga przede wszystkim
    > odpowiedzialnych pracownikow i sensownych z glowa managerow.

    Takze wymaga zaufania do telepracownika i samodyscypliny tego drugiego.

    > w polsce wielu managerow sie panicznie tego boi, bo nie wyobrazaja
    > sobie, jak beda kontrolowac pracownika skoro nie moga mu patrzec na
    > rece ;)

    Dokladnie. Problem jest w mentalnosci. Poza tym, dzieki duzej liczbie
    pracownikow moga blyszczec, opowiadac dowcipy albo o swojej rodzinie a i tak
    nikt im nie zwroci uwagi, ze gada kretynsko - a tak akurat bylo z moim bylym
    szefem :(

    Lepiej zeby nie bylo.. wtedy mozna dojsc do glupiego wniosku, ze po co mam
    pracowac dla jakiegos glupka w Polsce skoro moge pracowac dla innego glupka
    w Niemczech, USA czy innym UK za nieco wieksza kase... I mi sie wydaje, ze w
    zwiazku ze wstapieniem Polski do UE, jak rowniez spopularyzowaniem telepracy
    bedziemy miec za chwile 16% bezrobocie i brak ludzi do pracy w
    specjalistycznych zagadnieniach informatycznych, bo kolesia od administracji
    serwera jest wyksztalcic trudniej (szkola + praktyka) niz faceta od kopania
    rowow.

    > no, jak bysmy mieli podobny stopien dostepu do internetu i w
    > porownywalnych cenach....
    > i jeszcze zeby tyle dospodarstw domowych mialo komputer, co w usa.

    Do tego najlepsze jest stale lacze, niestety.... No i komputer, skaner,
    drukarke >:)

    > co do metod zarzdzania nie zauwazylam jakichs szczegolnych, poza tym,
    > ze manager sie kontaktuje ze swoimi pracownikami prze maila i
    > telefonicznie.

    albo ICQ albo GG

    > oczywiscie, w ten sposob nie da sie wykonywac pracy, ktora poolega na
    > np. spotykaniu sie z klientami i kontrahentami osobiscie :)

    pzdr

    jacek