PracaGrupypl.praca.dyskusje › stawka ubezpieczenia zdrowotnego na IV/2003

  • 1. Data: 2003-05-01 07:42:04
    Temat: stawka ubezpieczenia zdrowotnego na IV/2003
    Od: "dead star" <s...@p...onet.pl>

    Witam serdecznie wszystkich Grupowiczów
    ogladajac strone ZUS stwierdzilem rozbieznosci w wysokosci skladki z\na
    ubezpieczneie zdrowotne z dzialalnosci gospodarczej za miesiac kwiecien i
    maj 2003. Wg ZUS podstawa jest 1779,43 a wg info na stronie internetowe
    twoja-firma.pl jest 1335,25. Krtora jest prawdziwa - ktoz to wie ???

    pozdrawiam;
    Krzysztof Szmandra

  • 2. Data: 2003-05-02 08:27:32
    Temat: Re: stawka ubezpieczenia zdrowotnego na IV/2003
    Od: "dead star" <s...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Grzegorz J" <k...@o...pl> napisał w wiadomości
    > Użytkownik "dead star" <s...@p...onet.pl> napisał
    > wiadomości news:b8t40i$2q5$1@news.onet.pl...

    > 1779,43 i do tego NIEPODZIELNA tzn jezeli jesteś na zwolnieniu przez np 10
    > dni to i tak płacisz pełną skladkę zdrowotną :-((. I to jest jest
    prawdziwy
    > złodziej - państwo, ktore nas okrada
    > Byłem dziś w ZUS-ie to wiem na 100%
    > PZDR

    Witaj
    Ogladalem wczoraj strone tych naszych krwiopijcow i znalazlem takie cos:

    W kwietniu i maju 2003 r. dla osób prowadzących pozarolniczą działalność
    gospodarczą na podstawie przepisów o działalności gospodarczej lub innych
    przepisów szczególnych i osób z nimi współpracujących, twórców, artystów,
    osób prowadzących działalność w zakresie wolnego zawodu w rozumieniu
    przepisów o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów
    osiąganych przez osoby fizyczne, tj. wykonujących pozarolniczą działalność
    gospodarczą osobiście wyłącznie na rzecz osób fizycznych: lekarzy, lekarzy
    stomatologów, lekarzy weterynarii, techników dentystycznych, felczerów,
    położnych, pielęgniarki, tłumaczy oraz nauczycieli w zakresie świadczenia
    usług edukacyjnych polegających na udzielaniu lekcji na godziny, a także
    osób prowadzących działalność w zakresie wolnego zawodu, z której przychody
    są przychodami z działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów o podatku
    dochodowym od osób fizycznych, wspólnika jednoosobowej spółki z ograniczoną
    odpowiedzialnością oraz wspólników spółki jawnej, komandytowej lub
    partnerskiej - kwota zadeklarowana do podstawy wymiaru składek na
    ubezpieczenia społeczne i Fundusz Pracy nie może być niższa niż 1335,25 zł.

    W kwietniu i maju 2003 r. składka na ubezpieczenia społeczne nie może być
    niższa niż: 260,64 zł
    (tj. 19,52%) na ubezpieczenie emerytalne
    173,58 zł
    (tj. 13%) na ubezpieczenia rentowe
    32,71 zł
    (tj. 2,45%) na ubezpieczenie chorobowe

    Od 1 stycznia 2003 r. stopę procentową składki na ubezpieczenie wypadkowe
    (od 0,97% do 3,86%) płatnicy składek ustalają samodzielnie na podstawie
    ustawy z 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu
    wypadków przy pracy i chorób zawodowych (Dz.U. nr 199, poz. 1673 i nr 241,
    poz. 2074) oraz rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 29
    listopada 2002 r. w sprawie zróżnicowania stopy procentowej składki na
    ubezpieczenie społeczne z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych w
    zależności od zagrożeń zawodowych i ich skutków (Dz.U. nr 200, poz. 1692 i
    nr 203, poz. 1720). Patrz poradnik: "Ustalanie stopy procentowej składki na
    ubezpieczenie wypadkowe za okres od 1 stycznia 2003 r."

    W kwietniu i maju 2003 r. dla wyżej wymienionych osób kwota zadeklarowana do
    podstawy wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne nie może być niższa niż
    1779,43 zł.

    Składka na ubezpieczenie zdrowotne w kwietniu i maju 2003 r. nie może być
    niższa niż:

    142,35 zł (tj. 8%)

    Nie wim co poeta mial na mysli piszac te informacje
    ??????????????????????????
    Prowadze dzialalnosc gospodarcza oraz pracuje na etacie wiec ile mam placic.
    Wiem najlepiej zapytac w ZUS-ie ale chcialem sobie wyczyscic papiery w
    czasie weekendu i nic z tego
    Ale dzieki za informacje - widze ze jednakowo pyslimy w kwestii ZUS dlatego
    dokumenty wysylam elektronicznie. Gdybym mial chodzic co miesiac chodzic z
    deklaracjami to juz bym nie zyl z nerwow chociaz zawsze mam zeznania
    wykonane prawidlowo.

    pzdrm:

    Krzysztof Szm.
    b...@e...strefa.pl
    http://efekt.strefa.pl/

  • 3. Data: 2003-05-02 17:54:38
    Od: "Jo" <j...@w...pl>

> [...]
    > maj 2003. Wg ZUS podstawa jest 1779,43 a wg info na stronie internetowe
    > twoja-firma.pl jest 1335,25. Krtora jest prawdziwa - ktoz to wie ???

    Ja bym optowała za wersją ZUS.
    > A może strona ministerstwa finansów www.mofnet.gov.pl?
    pozdrawiam JO

  • 4. Data: 2003-05-02 19:12:32
    Od: "Grzegorz J" <k...@o...pl>

    --
    Grzegorz Jankowski
    k...@o...pl

  • 5. Data: 2003-05-03 23:26:13
    Od: Flyer <f...@p...gazeta.pl>

    Grzegorz J napisał:

    > 1779,43 i do tego NIEPODZIELNA tzn jezeli jesteś na zwolnieniu przez np 10
    > dni to i tak płacisz pełną skladkę zdrowotną :-((.

    Bo zdrowotna jest za to, że w każdej chwili możesz pójść sobie do
    lekarza (powiedzmy :( ), albo leczyć się w szpitalu. A chorobowa jest za
    zwolnienie z pracy (ale nie za jego wypisanie - od tego znów jest
    zdrowotna). Inaczej - chyba mylisz rodzaje ubezpieczeń i skutki
    wynikające z każdego z nich. ;)

    Flyer

  • 6. Data: 2003-05-04 07:57:32
    Od: "Grzegorz J" <k...@o...pl>

    Użytkownik "dead star" <s...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:b92dot$fvb$1@news.onet.pl...

    > witajcie
    > To w koncu ile mam wpisac do tej cholernej deklaracji.
    > Ile bym nie wpisal to i tak ta kwote odzyskam bo odlicze sobie od podatku
    > ale chce uniknac robienia jakichkolwiek korekt.
    >
    > pozdrawiam;
    > Krzysztof Szm.

    1779,43 - podstawa zdrowotnego

  • 7. Data: 2003-05-04 07:59:21
    Od: "dead star" <s...@p...onet.pl>

  • 8. Data: 2003-05-04 08:05:02
    Od: "Grzegorz J" <k...@o...pl>

> [...]
    > zwolnienie z pracy (ale nie za jego wypisanie - od tego znów jest
    > zdrowotna). Inaczej - chyba mylisz rodzaje ubezpieczeń i skutki

    ***********
    wiem, o co Ci chodzi, ale miałem na myśli że ,prowadząc działalność i
    przykładowo jesteś na zwolnieniu to musisz zapłacić pełną kwotę zdrowotnego.
    Przedtem podstawę dzieliłeś na ilośc dni w miesiącu tą kwotę mnożyłeś przez
    ilość dni prowadzonej działalności i to była podstawa do naliczenia składki
    a teraz nie. Jestem na karcie podatkowej i mogę np. zawiesić działalność w
    U.S. na min. 10 dni. Czasami nie mam zleceń na tyle żeby zapłacić pełny ZUS,
    więc zawieszam działalność i ogólnie koszty miałem mniejsze, teraz niestety
    wzrastają :((.

  • 9. Data: 2003-05-04 08:46:33
    Od: "dead star" <s...@p...onet.pl>

> [...]
    > zwolnienie z pracy (ale nie za jego wypisanie - od tego znów jest
    > zdrowotna). Inaczej - chyba mylisz rodzaje ubezpieczeń i skutki

    Witam ponownie
    Chyba udalo mi sie znalezc na stronie INFOR.PL:

    Podstawa wymiaru w ubezpieczeniu zdrowotnym
    Od 1 kwietnia 2003 r. obowiązuje ustawa z 23 stycznia 2003 r. o powszechnym
    ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia (Dz.U. Nr 45, poz. 391).
    Ubezpieczeni na podstawie ustawy z 6 lutego 1997 r. o powszechnym
    ubezpieczeniu zdrowotnym (Dz.U. Nr 28, poz. 153 ze zm.) stali się z dniem
    wejścia w życie ustawy o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu
    Zdrowia ubezpieczonymi na podstawie tej ustawy.
    W stosunku do stanu prawnego przed 1 kwietnia 2003 r. ustawa wprowadziła
    między innymi zmiany w zakresie podstawy wymiaru i stopy procentowej składki
    na ubezpieczenie zdrowotne.
    Wysokość składki na ubezpieczenie zdrowotne
    I tak składka na ubezpieczenie zdrowotne wynosi docelowo 9% podstawy wymiaru
    z zastrzeżeniem art. 199 ustawy.
    Zgodnie z tym przepisem składki na ubezpieczenie zdrowotne odpowiednio
    wynoszą:
    . do 31 grudnia 2003 r. - 8% podstawy wymiaru,
    . od 1 stycznia 2004 r. do 31 grudnia 2004 r. - 8,25% podstawy wymiaru,
    . od 1 stycznia 2005 r. do 31 grudnia 2005 r. - 8,5% podstawy wymiaru,
    . od 1 stycznia 2006 r. do 31 grudnia 2006 r. - 8,75% podstawy wymiaru.
    WAŻNE! Należy pamiętać, że od 1 kwietnia 2003 r. składka na ubezpieczenie
    zdrowotne jest miesięczna i niepodzielna. Oznacza to, że w przypadku
    wszystkich ubezpieczonych składka nie podlega zmniejszeniu proporcjonalnie
    do liczby dni podlegania ubezpieczeniu zdrowotnemu w danym miesiącu.
    Gdy prowadzisz działalność
    Podstawę wymiaru składki dla osoby prowadzącej działalność gospodarczą
    stanowi zadeklarowana kwota, nie niższa niż 75% przeciętnego wynagrodzenia w
    sektorze przedsiębiorstw z poprzedniego kwartału, włącznie z wypłatami z
    zysku.
    WAŻNE! Nowy przepis oznacza, że do ustalenia podstawy wymiaru składki dla
    tej grupy ubezpieczonych nie stosuje się - od 1 kwietnia 2003 r. - przepisów
    określających podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe
    określonych w ustawie o systemie ubezpieczeń społecznych.
    Odnosi się to zarówno do osób podlegających, jak i nie podlegających
    ubezpieczeniom społecznym. Tak więc podstawa wymiaru składki na
    ubezpieczenie zdrowotne dla danego ubezpieczonego będzie różna od podstawy
    wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne.
    Przykład
    Osoba prowadząca działalność gospodarczą została zgłoszona do ubezpieczenia
    zdrowotnego od 30 kwietnia 2003 r. Zgodnie z obwieszczeniem Prezesa Głównego
    Urzędu Statystycznego z 15 stycznia 2003 r. w sprawie przeciętnego
    wynagrodzenia miesięcznego w sektorze przedsiębiorstw w IV kwartale 2002 r.
    (M.P. Nr 6, poz. 93) - przeciętne wynagrodzenie miesięczne wynosiło 2372,57
    zł.
    Tak więc składka na ubezpieczenie zdrowotne tej osoby za kwiecień 2003 r.
    (również za maj 2003 r.) wynosi 142,35 zł, według wyliczenia: (2372,57 zł
    ×75%) × 8%.
    WAŻNE! Składka na ubezpieczenie zdrowotne podlega zmniejszeniu za okresy
    pobierania zasiłków przyznanych na podstawie przepisów o ubezpieczeniu
    chorobowym i wypadkowym, których nie zalicza się do podstawy wymiaru składki
    na ubezpieczenie zdrowotne.
    Do 31 marca 2003 r. podstawą wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne dla
    osób prowadzących działalność gospodarczą była zadeklarowana kwota, nie
    niższa niż 60% przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w
    poprzednim kwartale, bez wypłat nagród z zysku.

    Pozdrawiam:

    Krzysztof Szm.

  • 10. Data: 2003-05-05 15:00:56
    Temat: Odp: stawka ubezpieczenia zdrowotnego na IV/2003
    Od: "Piotr Bukalski" <p...@f...pl>

    > maj 2003. Wg ZUS podstawa jest 1779,43 a wg info na stronie internetowe
    > twoja-firma.pl jest 1335,25. Krtora jest prawdziwa - ktoz to wie ???
    > Krzysztof Szmandra

    Tutaj masz tabele szczegolowa:
    http://www.zus.pl/ubezpie/podstawa.htm

    wynika z niej ze za kwiecien i za maj zaplacimy 8 % z kwoty1779.43 czyli
    142,35 zl.

    Sku....syny.
    --
    Piotr Bukalski