PracaGrupypl.praca.dyskusjestawka ubezpieczenia zdrowotnego na IV/2003 › Re: stawka ubezpieczenia zdrowotnego na IV/2003
    From: "dead star" <s...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: stawka ubezpieczenia zdrowotnego na IV/2003
    Date: Sun, 4 May 2003 09:46:33 +0100
    Sender: s...@p...onet.pl@k2.netblok.pl

    news:b91j79$4cc$1@atlantis.news.tpi.pl...

    > Bo zdrowotna jest za to, że w każdej chwili możesz pójść sobie do
    > lekarza (powiedzmy :( ), albo leczyć się w szpitalu. A chorobowa jest za
    > zwolnienie z pracy (ale nie za jego wypisanie - od tego znów jest
    > zdrowotna). Inaczej - chyba mylisz rodzaje ubezpieczeń i skutki
    > wynikające z każdego z nich. ;)
    >
    > Flyer

    Witam ponownie
    Chyba udalo mi sie znalezc na stronie INFOR.PL:

    Podstawa wymiaru w ubezpieczeniu zdrowotnym
    Od 1 kwietnia 2003 r. obowiązuje ustawa z 23 stycznia 2003 r. o powszechnym
    ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia (Dz.U. Nr 45, poz. 391).
    Ubezpieczeni na podstawie ustawy z 6 lutego 1997 r. o powszechnym
    ubezpieczeniu zdrowotnym (Dz.U. Nr 28, poz. 153 ze zm.) stali się z dniem
    wejścia w życie ustawy o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu
    Zdrowia ubezpieczonymi na podstawie tej ustawy.
    W stosunku do stanu prawnego przed 1 kwietnia 2003 r. ustawa wprowadziła
    między innymi zmiany w zakresie podstawy wymiaru i stopy procentowej składki
    na ubezpieczenie zdrowotne.
    Wysokość składki na ubezpieczenie zdrowotne
    I tak składka na ubezpieczenie zdrowotne wynosi docelowo 9% podstawy wymiaru
    z zastrzeżeniem art. 199 ustawy.
    Zgodnie z tym przepisem składki na ubezpieczenie zdrowotne odpowiednio
    wynoszą:
    . do 31 grudnia 2003 r. - 8% podstawy wymiaru,
    . od 1 stycznia 2004 r. do 31 grudnia 2004 r. - 8,25% podstawy wymiaru,
    . od 1 stycznia 2005 r. do 31 grudnia 2005 r. - 8,5% podstawy wymiaru,
    . od 1 stycznia 2006 r. do 31 grudnia 2006 r. - 8,75% podstawy wymiaru.
    WAŻNE! Należy pamiętać, że od 1 kwietnia 2003 r. składka na ubezpieczenie
    zdrowotne jest miesięczna i niepodzielna. Oznacza to, że w przypadku
    wszystkich ubezpieczonych składka nie podlega zmniejszeniu proporcjonalnie
    do liczby dni podlegania ubezpieczeniu zdrowotnemu w danym miesiącu.
    Gdy prowadzisz działalność
    Podstawę wymiaru składki dla osoby prowadzącej działalność gospodarczą
    stanowi zadeklarowana kwota, nie niższa niż 75% przeciętnego wynagrodzenia w
    sektorze przedsiębiorstw z poprzedniego kwartału, włącznie z wypłatami z
    zysku.
    WAŻNE! Nowy przepis oznacza, że do ustalenia podstawy wymiaru składki dla
    tej grupy ubezpieczonych nie stosuje się - od 1 kwietnia 2003 r. - przepisów
    określających podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe
    określonych w ustawie o systemie ubezpieczeń społecznych.
    Odnosi się to zarówno do osób podlegających, jak i nie podlegających
    ubezpieczeniom społecznym. Tak więc podstawa wymiaru składki na
    ubezpieczenie zdrowotne dla danego ubezpieczonego będzie różna od podstawy
    wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne.
    Przykład
    Osoba prowadząca działalność gospodarczą została zgłoszona do ubezpieczenia
    zdrowotnego od 30 kwietnia 2003 r. Zgodnie z obwieszczeniem Prezesa Głównego
    Urzędu Statystycznego z 15 stycznia 2003 r. w sprawie przeciętnego
    wynagrodzenia miesięcznego w sektorze przedsiębiorstw w IV kwartale 2002 r.
    (M.P. Nr 6, poz. 93) - przeciętne wynagrodzenie miesięczne wynosiło 2372,57
    zł.
    Tak więc składka na ubezpieczenie zdrowotne tej osoby za kwiecień 2003 r.
    (również za maj 2003 r.) wynosi 142,35 zł, według wyliczenia: (2372,57 zł
    ×75%) × 8%.
    WAŻNE! Składka na ubezpieczenie zdrowotne podlega zmniejszeniu za okresy
    pobierania zasiłków przyznanych na podstawie przepisów o ubezpieczeniu
    chorobowym i wypadkowym, których nie zalicza się do podstawy wymiaru składki
    na ubezpieczenie zdrowotne.
    Do 31 marca 2003 r. podstawą wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne dla
    osób prowadzących działalność gospodarczą była zadeklarowana kwota, nie
    niższa niż 60% przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w
    poprzednim kwartale, bez wypłat nagród z zysku.

    Pozdrawiam:

    Krzysztof Szm.