PracaGrupypl.praca.dyskusje › praca poza UE i skladki na ZUS

  • 1. Data: 2005-01-11 22:19:47
    Temat: praca poza UE i skladki na ZUS
    Od: "Wiercioch" <w...@w...vectranet.pl>

    Witam!

    Mam pytanie troszke odbiegajace od standardu... ale moze przypadkiem ktos
    sie orientuje...
    Podejmuje legalna prace w USA. Jednak wszystko na to wskazuje, ze nie bede
    tam odprowadzac skladek na 'ichniejszy ZUS'. Chcialbym wplacac je tu, w RP
    (co wazne - chodzi tylko o ubezpieczenie emerytalno-rentowe; reszta typu
    zdrowotne - mnie nie interesuje).
    Odwiedzilem wczoraj 'wlasciwy terytorialnie' oddzial i w 3 okienkach oraz
    jednego znajomego pracownika - otrzymalem klika roznych
    odpowiedzi/kombinacji :)
    - nie moge samodzielnie oplacac skladek
    - moge, ale tylko jako kontynuacja ubezpieczenia z RP (jedno zrodlo: umowa o
    prace, drugie zrodlo - moze byc umowa zlecenie, trzecie moze byc wlasna
    dzialanosc)
    - moge, ale moze to nie zostac zaliczone do stazu emerytalnego
    - moge, ale na pewno nie bedzie to w RP uwzglednione :)))

    Moze ktos wie jak jest na prawde?
    Ustawa o ubezp. spol. w art. 7 wspomina, ze dobrowolnie moge to zrobic, ale
    zadnych konkretow wiecej nie podaje... a 'konkrety' podane przez urzednikow
    jakos mnie... zniechecaja do wyjazdu...

    Z gory dziekuje!
    Tomasz Wiercioch

  • 2. Data: 2005-01-11 22:38:40
    Temat: Re: praca poza UE i skladki na ZUS
    Od: krzysztofsf <k...@p...gazeta.pl>

    Dnia Tue, 11 Jan 2005 23:19:47 +0100, Wiercioch
    <w...@w...vectranet.pl> napisał:

    > - moge, ale moze to nie zostac zaliczone do stazu emerytalnego

    Sadze, ze to jest wlasciwa odpowiedz.

    Wg mnie, jesli koniecznie chcesz zasilac ZUS, mozesz to kontynuowac
    zleceniem stalym lub z konta internetowego, naturalnie po uzgodnieniu z
    zus. Stazem bym sie nie przejmowal, bo sadze, ze za klikanascie czy
    kilkadziesiat lat bedzie sie liczyl tylko wiek i kapital. Wiele osob juz
    od ladnych paru lat pracuje np na umowy zlecenie, gdzie nie liczy sie
    staz, a kapital narasta (w zusie..he,he,he)

    --
    pzdr. Krzysztof
    ## Szczecin - szukam pracy:##

  • 3. Data: 2005-01-12 09:47:46
    Od: "wektor" <w...@i...pl>

    Użytkownik "Wiercioch" <w...@w...vectranet.pl> napisał w
    wiadomości news:cs1jcf$gcj$1@walbrzych.wlb.vectranet.pl...
> [...]
    umowa o
    > prace, drugie zrodlo - moze byc umowa zlecenie, trzecie moze byc

    Właśnie jako kontynuacja, ale umowa z ZUS musi być zawarta w ciągu 30
    dni od ustania poprzedniego tytułu ubezpieczenia (być może, że jest
    ograniczenie tylko do umowy o pracę),

    > - moge, ale moze to nie zostac zaliczone do stazu emerytalnego

    będzie zaliczone, tylko minimalna wysokość emerytury może nie być
    gwarantowana przy długim ubezpieczeniu (chyba ponad 10 lat),

    Ale wszystkie szczegóły w ZUS, przy uwzględnieniu konkretnej sytuacji.

    wa