PracaGrupypl.praca.dyskusje › pomyłkowe wypłaty

  • 1. Data: 2005-11-02 14:57:37
    Temat: pomyłkowe wypłaty
    Od: Jurek <j...@s...pl>

    witam,
    jest taki problem: pracodawca wypłacił pomyłkowo (umowa się skończyła)
    nienależne wypłaty. Nie jest problemem żeby je zwrócić, może tylko tyle
    żeby w ratach - w sumie tak też przychodziły, ale ten pracodawca próbuje
    jakichś dziwnych metod. Nie próbuje się skontaktować i załatwić sprawę
    po ludzku, tylko na zasadzie naskoczenia, i kontaktu z obecnym
    pracodawcą. Czy takie działania sa zgodne z prawem? - ten kontakt z
    obecnym pracodawcą? Tak jak pisałem, nie ma problemu ze zwrotem
    pieniędzy, ale czemu oni (poprzedni pracodawca) nie ma ponosić żadnych
    konsekwencji za swój błąd, tylko wszystko ma się skupiać na pracowniku?
    Możecie poradzić co zrobić w tej sprawie?
    Pozdrawiam.
    --
    Jerzy

  • 2. Data: 2005-11-02 15:13:42
    Temat: Re: pomyłkowe wypłaty
    Od: "wektor" <w...@i...pl>

    Witam,
    Najlepiej postąpić uczciwie i zwrócić niezwłocznie.
    Pracodawca może dochodzić na drodze sądowej zwrotu nienależnych
    pieniędzy - wtedy będzie drożej, bo dojdą koszty sądowe.

    Pzdr

    --
    wa

  • 3. Data: 2005-11-02 15:58:05
    Od: "Reksio" <m...@p...onet.pl>

    > Najlepiej postąpić uczciwie i zwrócić niezwłocznie.
    > Pracodawca może dochodzić na drodze sądowej zwrotu nienależnych
    > pieniędzy - wtedy będzie drożej, bo dojdą koszty sądowe.

    To bedzie chyba najlatwiejsze rozwiazanie - oczywiscie zarzadac pokwitowania
    za zwrocone pieniadze a moze nawet w przyplywie nadmiernej ostroznosci -
    oswiadczenia o braku jakichkolwiek zobowiazan w stosunku do
    firmy/pracodawcy? Bo w akcie desperacji mozna obecna sytuacje podciagnac pod
    "nękanie" - a to chyba nie jest tak calkiem legalne? No chyba ze sie prawo
    zmienilo.....

    Pozdrrr... Reksio

  • 4. Data: 2005-11-02 18:57:31
    Od: "Monika Ramusiewicz" <k...@o...pl>

    A ja napiszę może coś zaskakującego: pracownik nie ma oowiązku zwrotu
    wypłaty wynagrodzenia. Mało tego: pracodawca nie może ci tej "nadpłaty"
    potrącić z kolejnego wynagrodzenia. Każdy Sąd, do którego zwróci się
    pracodawca, przyzna rację pracownikowi. Powód: pracownik ma prawo
    przypuszczać, że kwota, którą otrzymał jest mu należna (np. otrzymał premię
    czy inny dodatek). A pracodawca może sobie taką wypłatę conajwyżej wpisać w
    koszty. To są właściwie pieniądze nie do odzyskania. Wiem z autopsji.

    Pozostaje tylko jedno pytanie: być człowiekiem czy świnią?

    M.

  • 5. Data: 2005-11-02 19:00:20
    Od: "adas;" <p...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Jurek <j...@s...pl> napisał(a):

    > witam,

    czesc;

    > jest taki problem: pracodawca wypłacił pomyłkowo (umowa się skończyła)
    > nienależne wypłaty. Nie jest problemem żeby je zwrócić, może tylko tyle
    > żeby w ratach - w sumie tak też przychodziły, ale ten pracodawca próbuje

    no ok - warto zwrocic takie pieniadze, chociaz z drugiej strony: skad
    mamy wiedziec ze to jest nienalezne wynagrodzenie?? przeciez skoro umowa
    sie skonczyla, a po okresie jej obowiazywania byly pracodawca przelal
    cos na konto bylego pracownika, to nie nalezy automatycznie zakladac, ze
    to bylo nienalezne wynagrodzenie; zostal wykonany przelew z rachunku firmy
    na rachunek osoby fizycznej - formalnie zupelnie ze soba nie powiazanych
    podmiotow - czyz nie tak??

    > jakichś dziwnych metod. Nie próbuje się skontaktować i załatwić sprawę
    > po ludzku, tylko na zasadzie naskoczenia, i kontaktu z obecnym
    > pracodawcą. Czy takie działania sa zgodne z prawem? - ten kontakt z

    ale na czym polega problem?? byly pracodawca jest niekulturalny i zamiast
    zwrocic sie do swojego bylego pracownika, zwraca sie do jego obecnego
    pracodawcy; na miejsu obecnego pracodawcy zabilbym smiechem bylego pracodawce;

    > obecnym pracodawcą? Tak jak pisałem, nie ma problemu ze zwrotem
    > pieniędzy, ale czemu oni (poprzedni pracodawca) nie ma ponosić żadnych
    > konsekwencji za swój błąd, tylko wszystko ma się skupiać na pracowniku?

    nie rozumiem?? tzn. ze byly pracodawca przyszedl do obecnego pracodawcy
    i powiedzial tak: "Iksinski to zlodziej! Ukradl mi XXX PLN" (de facto to
    byly pracodawca popelnil blad i przelal nienalezna kase); jezeli tak zrobil
    poprzedni pracodawca, to udalbym sie do radcy prawnego: to podpapa pod
    pomowienie (IMHO);

    > Możecie poradzić co zrobić w tej sprawie?

    jezeli obecny pracodawca jest trzezwomyslacy, to trafi do niego prawda,
    czyli informacja ze byly pracodawca popelnil pomylke i zachowuje sie teraz
    niekulturalnie; jezeli pomowienie bylego pracodawcy nawet wobec wyjasnien
    pracownika stanowi dla niego problem, to na miejscu pracownika rozwazylbym
    zmiane pracy;

    adas;

  • 6. Data: 2005-11-02 19:04:31
    Od: "adas;" <p...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Monika Ramusiewicz <k...@o...pl> napisał(a):

    > A ja napiszę może coś zaskakującego: pracownik nie ma oowiązku zwrotu
    > wypłaty wynagrodzenia. Mało tego: pracodawca nie może ci tej "nadpłaty"
    [...]

    > Pozostaje tylko jedno pytanie: być człowiekiem czy świnią?
    >
    > M.

    IMHO skoro byly pracodawca zdradza oznaki bycia swinia, to nalezaloby
    sie zachowywac na poziomie niewyzszym niz on; skoro on poszedl "na skarge"
    do obecnego pracodawcy, to bedac pracownikiem zdecydowanie oddalbym kase
    np. z bardzo duzym posrednictwem banku, ktory kredytuje bylego pracodawce;

    adas;

  • 7. Data: 2005-11-02 19:08:16
    Od: "Przemyslaw Szostak" <p...@N...wp.pl>

    Monika Ramusiewicz wrote:
    > Pozostaje tylko jedno pytanie: być człowiekiem czy świnią?

    W stosunku do pracodawcow ? odpowiedz jest oczywista - nalezy postepowac tak
    jak oni postepuja, placac czlowiekowi minimalna krajowa, nie placac
    nadgodzin czyli swinia. Ja bym nie oddal ani zlotowki. Niech kolega Jurek
    potraktuje ta kase jako premia, a poprzedniemu pracodawcy wytoczy sprawe w
    sadzie o nekanie i moze jeszcze cos pod grozby karalne da sie podciagnac

  • 8. Data: 2005-11-02 20:00:38
    Od: "Reksio" <m...@p...onet.pl>

    > A ja napiszę może coś zaskakującego: pracownik nie ma oowiązku zwrotu
    > wypłaty wynagrodzenia. Mało tego: pracodawca nie może ci tej "nadpłaty"

    Odnosnie nienaleznych srodkow pienieznych na koncie bankowym , to juz
    wielokrotnie czytalem, ze klient banku jest zobowiazany prawnie je zwrocic,
    jezeli bank naliczyl je (srodki) omylkowo. Kontrowersyjne, ale jednak. Bylem
    przekonany ze tego typu przelew na konto pracownika, omylkowo wykonany,
    rowniez nalezy zwrocic pracodawcy, jezeli ten sie upomni. Tym bardziej
    jezeli kwoty nie sa zgodne np. na formularzu PIT z wyciągiem
    bankowym.Przyznam ze jestem zaskoczony.

    Pozdrrr... Reksio

  • 9. Data: 2005-11-02 20:09:57
    Od: Liwiusz <l...@w...poczta.onet.pl>

    Reksio napisał(a):

> [...]
    > rowniez nalezy zwrocic pracodawcy, jezeli ten sie upomni. Tym bardziej
    > jezeli kwoty nie sa zgodne np. na formularzu PIT z wyciągiem

    Kwestię reguluje art. 409 kc.

    "Obowiązek wydania korzyści lub zwrotu jej wartości wygasa, jeżeli ten,
    kto korzyść uzyskał, zużył ją lub utracił w taki sposób, że nie jest już
    wzbogacony, chyba że wyzbywając się korzyści lub zużywając ją, powinien
    był liczyć się z obowiązkiem zwrotu."

    Dlatego nie dziwiłbym się, że zdarzają się sytuacje, kiedy pracownik
    będzie mógł wykazać, że nie wiedział o tym, że pieniądze mu się nie
    należą. Oczywiście zależy to od konkretnej sytuacji, a w kwestiach
    spornych sąd będzie badał ją na podstawie np. tytułu przelewu, kwoty
    nadpłaty, czy stosunków między pracownikiem/pracodawcą (np. czy dostawał
    stałą pensję, czy zmienną) itp.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 10. Data: 2005-11-02 20:40:44
    Od: "adas;" <p...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Reksio <m...@p...onet.pl> napisał(a):

> [...]
    > jezeli bank naliczyl je (srodki) omylkowo. Kontrowersyjne, ale jednak. Bylem

    jest jednak roznica miedzy pomylka wewnatrz banku (zlecasz przelew na konto
    XYZ a dochodzi na ABC) a pomylka przy zlecaniu przelewu; jezeli pracodawca
    wyslal przelew zle, bo sie pomylil, to nie jest zadna pomylka banku;

    adas;