eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

PracaGrupypl.praca.dyskusje › [nowe] Założenia do ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy
Ilość wypowiedzi w tym wątku: 1

  • 1. Data: 2003-06-12 17:46:54
    Temat: [nowe] Założenia do ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy
    Od: "Jean" <j...@w...pl>

    witam

    oto kilka szczegolow z propozycji do nowej ustawy
    jest tego duzo wiecej, ale mysle ze te informacje sa najciekawsze:


    1) wypłacanie zasiłków i świadczeń przedemerytalnych
    Zasiłki i świadczenia przedemerytalne, do których prawo powstanie przed
    dniem wejścia w życie ustawy, zostaną przeniesione do Zakładu Ubezpieczeń
    Społecznych. W tym celu przyjęta zostanie odrębna ustawa o świadczeniach
    przedemerytalnych. Oznacza to zmniejszenie liczby osób obsługiwanych przez
    powiatowe urzędy pracy o ok. 500 tys. osób uprawnionych do tych zasiłków i
    świadczeń. System świadczeń przedemerytalnych nabywanych po dniu wejścia w
    życie ustawy powinien pozostać w dotychczasowym kształcie (przy
    zaostrzonych kryteriach ich nabycia) i realizowany przez Zakład Ubezpieczeń
    Społecznych.

    2) wypłacanie świadczeń rodzinnych
    Świadczenia rodzinne dla wszystkich bezrobotnych przeniesione zostaną
    odrębnie w ramach ustawy o świadczeniach rodzinnych do gmin jako zadanie
    zlecone. Jest to pierwszy duży krok na rzecz porządkowania systemu
    zabezpieczenia społecznego.

    3) Opłacanie ubezpieczenia zdrowotnego dla bezrobotnych bez prawa do
    zasiłku
    Ubezpieczenie zdrowotne nie będzie uzależnione od rejestracji w urzędzie
    pracy. Ubezpieczenie zdrowotne otrzyma każdy obywatel, którego dochody są
    niższe od progu interwencji socjalnej, określonego w ustawie o pomocy
    społecznej, oraz nie jest ubezpieczony z innego tytułu. Rejestracja
    uprawnienia odbywać się będzie poprzez ośrodek pomocy społecznej lub wydział
    świadczeń rodzinnych.
    Pomoc społeczna jest instytucją właściwą z uwagi na fakt, iż większość osób
    bezrobotnych bez prawa do zasiłku trafia do ośrodka pomocy społecznej.
    Środki na ubezpieczenie będą przekazywane z budżetu państwa bezpośrednio do
    Narodowego Funduszu Zdrowia ryczałtowo, według przewidywanej liczby osób i
    korygowane w następnym roku budżetowym.

    4 ) zasilki dla bezrobotnych
    Ustawa nie dokona istotnych zmian w zakresie definicji bezrobotnego. Zasiłek
    dla bezrobotnych powinien nadal przysługiwać po udokumentowaniu 365 dni
    zatrudnienia w okresie ostatnich 18 miesięcy.
    Status bezrobotnego otrzymuje się po 30 dniach od dnia zarejestrowania. Do
    tego czasu osoba zarejestrowana posiada status osoby poszukującej pracy.
    W celu wzmocnienia motywacyjnej funkcji zasiłku bezrobotnych proponuje się:
    . W pierwszych 30 dniach po rejestracji osoby, która zgłosiła się do
    urzędu pracy będzie przysługiwało świadczenie aktywizujące. Świadczenie to
    będzie przysługiwało w wysokości 50% najniższego wynagrodzenia i nie będzie
    zaliczane do uprawnień pracowniczych. W okresie wypłacania świadczenia,
    urząd pracy ma obowiązek przedstawić bezrobotnemu co najmniej jedną ofertę
    pracy lub zaproponować inną formę aktywizacji zawodowej, zaś bezrobotny musi
    wykazać swoją aktywność w poszukiwaniu pracy.
    Status bezrobotnego i zasiłek dla bezrobotnych przysługiwać będzie po 30
    dniu od dnia zarejestrowania.
    Proponuje się ponadto:
    . wprowadzenie zależności pomiędzy długością stażu pracy
    poprzedzającego utratę pracy a okresem pobierania zasiłku: od 1 roku do 10
    lat - 6 miesięcy, powyżej 10 lat - 12 miesięcy (stosowana dotychczas
    zależność pomiędzy stopą bezrobocia a okresem pobierania zasiłku nie
    znajduje uzasadnienia; proponowana zasada wynika z uzależnienia czasu
    pobierania świadczenia od czasu, za który odprowadzana była składka na
    Fundusz Pracy - analogicznie do systemu ubezpieczeniowego),
    . wprowadzenie zależności pomiędzy czasem pobierania zasiłku a jego
    wysokością - malejąca wysokość zasiłku: 70% minimalnego wynagrodzenia przez
    pierwsze trzy miesiące, 60% - następne trzy i 50% do końca okresu
    pobierania,
    W celu zaktywizowania bezrobotnych przewiduje się możliwość połączenia pracy
    i zasiłku w taki sposób, że bezrobotny podejmujący zatrudnienie na okres nie
    krótszy niż 6 miesięcy będzie miał prawo do świadczenia wyrównawczego w
    wysokości 50% zasiłku przez okres 3 miesięcy. Bezrobotny podejmujący
    zatrudnienie na okres nie krótszy niż 12 miesięcy będzie miał prawo do
    świadczenia wyrównawczego w wysokości 50% zasiłku przez okres 6 miesięcy. W
    tym przypadku ważniejszy niż wydatkowana kwota jest efekt zatrudnieniowy.
    W ustawie zostanie zaproponowana będzie również poszerzona definicja
    "odpowiedniego zatrudnienia", która powinna obejmować nie tylko zatrudnienie
    na podstawie stosunku pracy (stosunku służbowego, pracy nakładczej) ale
    również zatrudnienie na podstawie umów cywilno-prawnych, o ile umowy te będą
    objęte ubezpieczeniem społecznym.


    Jean


strony : [ 1 ]


Szukaj w grupach

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1