PracaGrupypl.praca.dyskusje › mlodociany i zlecenie

  • 1. Data: 2003-06-30 06:39:18
    Temat: mlodociany i zlecenie
    Od: "Quit" <q...@p...dowyciecia.onet.pl>

    Zapodalam to pytanie rowniez na pl.soc.prawo, ale bez odzewu, wiec sprobuje
    tutaj, bo sprawa jest pilna.

    Jak wyglada sprawa zawarcia z osoba nieletnia umowy - zlecenie?

    Podam konkretny problem, moze bedzie latwiej znalezc rozwiazanie (na co
    bardzo licze).

    Dwoch nieletnich - jeden 17 lat, drugi - ukonczone 16 lat. Chca popracowac w
    wakacje przez miesiac, my chcemy ich zatrudnic. Myslelismy o umowie o
    prace, ale tu jest problem: musi byc wykaz prac lekkich dozwolonych
    mlodocianym (nie zatrudnialismy nigdy takich osob i nie mamy takiego
    wykazu). WYkaz musi byc zatwierdzony przezlekarza medycyny pracy i przez
    inspektora pracy - zajmie to z pewnoscia ok. miesiaca, wiec z gory
    odrzucilismy taka ewentualnosc.
    Pojawil sie pomysl umowy - zlecenie z wszelkimi jej konsekwencjami (ZUS,
    podatek), zalozylismy nawet traktowanie mlodocianych tak jakby byli na umow
    o prace (mowie tutaj o godzinah pracy i BHP). Problem pojawia sie w momencie
    PODPISANIA UMOWY. Czy maloletni moze podpisac taka umowe? Czy bedzie ona
    wazna z mocy prawa? Czy moze powinien podpisac ja w imieniu maloletniego
    opiekun prawny czy rodzic? A moze nie ma mozliwosci zatrudnienia w innej
    frmie niz umowa o prace osoby maloletniej?
    Poradzcie cos moi drodzy :)
    Quit

  • 2. Data: 2003-06-30 07:21:42
    Temat: Re: mlodociany i zlecenie
    Od: "Protr" <p...@w...pl>

    Użytkownik "Quit" <q...@p...dowyciecia.onet.pl> napisał w
    wiadomości news:bdoluk$sbu$1@news.onet.pl...
> [...]
    | opiekun prawny czy rodzic? A moze nie ma mozliwosci zatrudnienia w innej
    | frmie niz umowa o prace osoby maloletniej?

    Tylko umowa zlecenia jest warta rozpatrzenia a oto jej plusy i minus:
    + nie ma ZUS-u, tylko podatek, brak BHP, badań lekarskich, wysokich kosztów
    etc.
    - żeby umowa była wiążąca rzeczywiście musi być zgoda przedstawiciela
    ustawowego osoby niepełnoletniej (rodzic, opiekun prawny) na zawarcie takiej
    umowy (jest to zaciągnięcie zobowiązania przez osobę z ograniczoną
    zdolnością do czynności prawnych - od 13 do 18 roku życia vide art. 17 i 18
    kodeksu cywilnego).

    Piotr
    Rzeszów
    mailto me directly on p...@w...pl
    "Będziesz tam gdzie chcesz...
    dopóki nie znajdą Cię tu gdzie byłeś..."