PracaGrupypl.praca.dyskusje › lojalka

  • 1. Data: 2002-02-05 19:41:16
    Temat: lojalka
    Od: "wojtek lisowski" <l...@p...onet.pl>

    Cze Wszystkim Grupowiczom!

    Mam pytanie z zakresu podpisanej przeze mnie lojalki na okres dwu letni w
    obecnej firmie.
    Zostałem ostatnio poczęstowany wypowiedzeniem z powodu art.100 (czyli nie
    dbania o mienie firmy - rozbiłem autko), jednakże zamieniłem (żeby nie nie
    mieć brudów w papierach) na własne zwolnienie za miesiesięcznym
    wypowiedzeniem (art 30).
    Podpisałem dokument w którym przypominano mi o lojalce!!!

    I teraz mam pytanko:
    - ponoć firma ma obowiązwek płacić mi 25% wynagrodzenia za to że nie pójdę
    do konkurencji - jak to rozumieć, na jakich zasadach, jakie to przepisy
    jeśli są i czy muszę przypadkiem nie przypomnieć się firmie

  • 2. Data: 2002-02-06 08:58:12
    Temat: Re: lojalka
    Od: "Kaizen" <x...@c...sz>

    Użytkownik "wojtek lisowski" <l...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > do konkurencji - jak to rozumieć, na jakich zasadach, jakie to przepisy
    > jeśli są i czy muszę przypadkiem nie przypomnieć się firmie

    Lojalka odnosi się IMO do zobowiązania nie wypowiadania umowy w
    określonym czasie. Chyba masz na myśli umowę o zakazie konkurencji.
    Wtedy:

    Art. 101.1. Par. 1. W zakresie okre?lonym w odrębnej umowie, pracownik
    nie może prowadzić działalno?ci konkurencyjnej wobec pracodawcy ani też
    ?wiadczyć pracy w ramach stosunku pracy lub na innej podstawie na rzecz
    podmiotu prowadz?cego tak? działalno?ć (zakaz konkurencji).
    Par. 2. Pracodawca, który poniósł szkodę wskutek naruszenia przez
    pracownika zakazu konkurencji przewidzianego w umowie, może dochodzić od
    pracownika wyrównania tej szkody na zasadach okre?lonych w przepisach
    rozdziału I w dziale pi?tym.

    Art. 101.2. Par. 1. Przepis stosuje się odpowiednio, gdy pracodawca i
    pracownik maj?cy dostęp do szczególnie ważnych informacji, których
    ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę, zawieraj? umowę o
    zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy. W umowie okre?la się także
    okres obowi?zywania zakazu konkurencji oraz wysoko?ć odszkodowania
    należnego pracownikowi od pracodawcy, z zastrzeżeniem przepisów Par. 2 i
    3.
    Par. 2. Zakaz konkurencji, o którym mowa w Par. 1, przestaje obowi?zywać
    przed upływem terminu, na jaki została zawarta umowa przewidziana w tym
    przepisie, w razie ustania przyczyn uzasadniaj?cych taki zakaz lub nie
    wywi?zywania się pracodawcy z obowi?zku wypłaty odszkodowania.
    Par. 3. Odszkodowanie, o którym mowa w Par. 1, nie może być niższe od 25%
    wynagrodzenia otrzymanego przez pracownika przed ustaniem stosunku pracy
    przez okres odpowiadaj?cy okresowi obowi?zywania zakazu konkurencji;
    odszkodowanie może być wypłacane w miesięcznych ratach. W razie sporu o
    odszkodowaniu orzeka s?d pracy.
    Art. 101.3. Umowy, o których mowa w art. {art. 101.1 Par. 1} i w art.
    {101.2 Par. 1}, wymagaj? pod rygorem nieważno?ci formy pisemnej.

    --
    Pozdrawiam,
    Kaizen x...@c...sz

  • 3. Data: 2002-02-06 10:35:52
    Od: "Janet" <j...@v...gate.pl>

    Jezeli firma ma niezbite dowody na to ze zlamales taki zakaz to mozesz miec
    wytoczony proces. Podstawa moze byc to iz firma posadzi Ciebie o to ze nie
    zarobila ( i bez twoich listow by tego nie zrobila ) zysku albo ze stracila
    kontrakt a ty pisales z gosciem z firmy w ktorej byla skladana oferta.

    No przydala by sie tu rada prawnika a nie pracownika.

    ps.: Ja mam podpisany papier ze nie moge przez 2 lata zalozyc firmy o takiej
    samej dzialalnosci jaka wykonuje aktualnie.
    Problem w tym ze nie kasowales postow albo slales listy z konta firmowego.

    CU Janet,

  • 4. Data: 2002-02-06 10:45:32
    Od: "Janet" <j...@v...gate.pl>

    sorry ale odpowiedzialem nie na ten post

  • 5. Data: 2002-02-06 16:15:35
    Od: "Serwiz" <r...@g...pl>

    Użytkownik "wojtek lisowski" napisał w wiadomości:
> [...]
    > do konkurencji - jak to rozumieć, na jakich zasadach, jakie to przepisy
    > jeśli są i czy muszę przypadkiem nie przypomnieć się firmie

    Kiedy podpisałeś tą umowe o zakazie konkurencji na początku jak się
    zatrudniałeś czy teraz jak wręczyli ci wypowiedzenie?
    W umowie musi byc zawarty zapis dotyczacy wysokości odszkodowania jaki ci
    się należy i w jaki sposób ma być wypłacane. Jak jesteś cenny i masz "jaja"
    to w sprzyjających przypadkach mozna wynegocjować nawet 100%, jesli w umowie
    nic nie ma na temat odszkodowania to trochę komplikuje sprawę bo dostaniesz
    najwyżej 25%.

    Serwiz

  • 6. Data: 2002-02-06 18:37:53
    Od: "wojtek lisowski" <l...@p...onet.pl>

    Cześć!!!
    Dzięki za odpowiedzi ( wszczególności Kaizenowi) ale mam teraz jeszcze
    pytania dalsze:
    w umowie mam:
    "par. 6 zakaz działalności konkurencyjnej po wygaśnięciu umowy - w
    przypadku wygaśnięcia niniejszej umowy firma zażąda od Współpracownika
    zobowiązania, że w ciągu następnych 2 lat (zakończę pracę 28 lutego) nie
    podejmie on bezpośrednio lub pośrednio samodzielnie działalności dla
    przedsiębiorstwa, z którym Spółka konkuruje. Współpracownik zobowiąże się w
    szczególnośći, że nioe otworzy własnej firmy o tym samym lub podobnym
    profilu oraz nie przejmie udziałów. nie wolno mu świadczyć usług dla obcych
    firm w zakresie działania spółki. W każdym przypadku niedozwolonych działań
    ustala sie karę umowną w wysokości 5000 zł. Poza tym stosowane będą
    roszczenmia z tytułu popełnionych zaniedbań i mozliwość wytoczenia powództwa
    zpowodu innych szkód"

    W dniu wręczenia wypowiedzenia (jak już pisałem zamieniłem na własne
    wypowiedzenie z miesiacem) dostałem jeszcze pisemko do podpisu treści "W
    związku z wypowiedzeniem przez pana umowy o pracę zobowiązujemy pana do
    przestrzegania par. 6 powołanej umowy o pracę z dnia...)

    No i :
    1. czy te odszkodowanie dotyczy sytuacji kiedy się sam zwolniłem (pytanie
    dla 100% pewności)
    2. nic nie ma o odszkodowaniu, co dalej? - kaizen jak mam rozumieć w tym
    przypadku par. 2 artykułu 101.2 - jakie to mogą być przyczyny?)

    Pozdrawiam
    Lisio

  • 7. Data: 2002-02-06 19:02:32
    Od: "Serwiz" <r...@g...pl>

    Użytkownik "wojtek lisowski" napisał w wiadomości:
    [...]
> [...]
    > 2. nic nie ma o odszkodowaniu, co dalej? - kaizen jak mam rozumieć w tym
    > przypadku par. 2 artykułu 101.2 - jakie to mogą być przyczyny?)

    Umowa o zakazie konkurencji obowiązuje po wygaśnięciu umowy o pracę i jest
    niezależna od tego z jakiego powodu to nastapiło. Jesli w umowie tej nie ma
    zapisu dotyczącego wysokości odszkodowania w okresie obowiązywania tej umowy
    to konieczne jest spisanie coś w rodzaju aneksu do umowy w której będzie
    ustalona wysokość tego odszkodowania. Jeśli tego nie da się uzyskać to
    jedyną droga będzie sąd pracy.

    A przyczyny wygaśniecia takiej umowy to np. zmianiła profil działalności z
    produkcji czołgów na sprzedaż marchewki lub były pracodawca przestał
    wypłacać odszkodowanie.

    Wszystkie ustalenia dotyczące okresu obowiązywania umowy o zakazie
    konkurencji jak i wysokości odszkodowania muszą być sporządzone w formie
    pisemnej bo inaczej są nie ważne.

    Serwiz

  • 8. Data: 2002-02-06 22:32:53
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Wed, 6 Feb 2002 20:02:32 +0100, "Serwiz"
    <r...@g...pl> zakodował:

    >A przyczyny wygaśniecia takiej umowy to np. zmianiła profil działalności z
    >produkcji czołgów na sprzedaż marchewki lub były pracodawca przestał
    >wypłacać odszkodowanie.

    Dokładnie. Albo np. firma upubliczni kod źródłowy programu, którego
    byłeś współautorem, zbankrutuje

    >Wszystkie ustalenia dotyczące okresu obowiązywania umowy o zakazie
    >konkurencji jak i wysokości odszkodowania muszą być sporządzone w formie
    >pisemnej bo inaczej są nie ważne.

    Nie do końca. Jeżeli w umowie brakuje pewnych postanowień (np.
    wysokości odszkodowania) to IMO przyjmuje się postanowienia KP.

    --
    Pozdrawiam,
    Kaizen x...@c...sz