PracaGrupypl.praca.dyskusje › jak to rozegrać?

  • 1. Data: 2006-09-03 09:58:24
    Temat: jak to rozegrać?
    Od: mufaska <m...@b...pl>

    Witam,
    pewnie to nie ta grupa ale może akurat ktoś z obecnych tu tłumaczy
    miał podobny problem.
    wygasa mi umowa o pracę (próbna, 3 mc) ale nie chcę przedłużać
    tej umowy ponieważ praca mi sie kompletnie nie podoba.

    Rezygnując z pracy stane się bezrobotna. Czy musze/mogę sie wpisać
    na listę bezrobotnych (bez prawa do zasiłku na pewno)? Chodzi mi
    głównie o to, żeby mieć ubezpieczenie ale jednocześnie co jakiś
    czas będę tłumaczyć na umowę o dzieło/zlecenie.
    Jak to rozegrać żeby wszystko było w porządku? zebym mogła
    pracować co jakiś czas na zlecenie/dzieło i miała ubezpieczenie?

    nie mam męża więc ewentualne świadczenia z ego względu nie
    wchodzą w grę

    bardzo proszę o pomoc,
    mufassa

  • 2. Data: 2006-09-03 10:17:07
    Temat: Re: jak to rozegrać?
    Od: Immona <c...@n...gmailu>

    mufaska wrote:

> [...]
    > Jak to rozegrać żeby wszystko było w porządku? zebym mogła
    > pracować co jakiś czas na zlecenie/dzieło i miała ubezpieczenie?

    Nie mozesz miec statusu bezrobotnej i jednoczesnie miec zajecia
    zarobkowego, chocby to byla umowa cywilna. Masz dwa wyjscia:
    - zarejestrowac sie, a na czas kazdego dziela/zlecenia sie
    wyrejestrowywac i potem sie rejestrowac na nowo. Robi tak mnostwo np.
    artystow plastykow, ktorzy zazwyczaj pracuja na dzielo/zlecenie.
    - oplacac skladke na NFZ prywatnie - nie pamietam ile, ale jest to zdaje
    sie ponizej 200 zl miesiecznie. Masz wtedy ubezpieczenie zdrowotne bez
    koniecznosci wielokrotnego lazenia do UP.
    Musisz ocenic, czy przy Twoim dochodzie/ilosci czasu wolnego bardziej
    oplacalne jest wielokrotne lazenie do UP, czy wydanie co miesiac tej kasy.

    I.

    --
    http://nz.pasnik.pl
    mieszkam w Nowej Zelandii :)

  • 3. Data: 2006-09-03 11:31:38
    Od: Bremse <bremse{usun.to}@wp.pl>

    On Sun, 3 Sep 2006 11:58:24 +0200, mufaska wrote:

> [...]
    >
    >Rezygnując z pracy stane się bezrobotna. Czy musze/mogę sie wpisać
    >na listę bezrobotnych (bez prawa do zasiłku na pewno)?

    Nie musisz.

> [...]
    >Jak to rozegrać żeby wszystko było w porządku? zebym mogła
    >pracować co jakiś czas na zlecenie/dzieło i miała ubezpieczenie?

    1. Podpisać jakąś fikcyjną (lub nie) umowę zlecenie za złotówkę,
    odprowadzać comiesięczne składki - sprawdź czy jeszcze się tak da, bo
    nie jestem na bieżąco.
    2. Zagadać ze znajomym rolnikiem i poprosić o zgłoszenie do
    ubezpieczenia jako domownik wykonujący pracę w gospodarstwie rolnym,
    płacić składki (składka kwartalna = 179 zł (emerytalno-rentowe) + 72zł
    (wypadkowe, chorobowe i macierzyńskie)). Tylko że gdy nastąpi zbieg
    ubezpieczeń (np. um. zlec.), to należy wyrejestrować się z
    ubezpieczenia - zawsze można zawierać UoD, bo od tych jeszcze ZUSu nie
    zdzierają.
    Aha, poczytaj ustawę, bo z tego co pamiętam, to rolnicy podlegający
    pod ubezp. społ. rolników z mocy ustawy wyłącznie z tytułu prowadzenia
    działów specjalnych produkcji rolnej, składkę zdrowotną opłacają sami,
    za pozostałych płaci budżet. To ma znaczenie przy kontaktach z NFZ.
    Zorientuj się jak wygląda sprawa ze zdrowotnym domownika tzn. czy
    podlegasz pod ubezp. rolnika, czy idzie 2. składka z budżetu do NFZ
    (raczej to pierwsze).
    3. Założyć DG, jeśli łapiesz się na promocję (ZUS = 250 zł/msc przez 2
    lata). Będziesz wystawiać faktury zamiast UZ czy UoD. Pamiętaj że te
    promocyjne okresy nie liczą się do emerytury.
    4. Jeśli masz mniej niż 26 lat (sprawdź w przepisach czy to warunek
    konieczny) i rodzice odprowadzają składki lub mają prawo do emerytury
    (renty chyba też podpadają), to wstąp do świątyni wiedzy dwa razy do
    roku (wpisowe ok. 85zł) i poproś rodziców o zgłoszenie Cię do ich
    ubezp. jako uczniaka/studenta<26.

    O reszcie pisała już Immona

    >nie mam męża więc ewentualne świadczenia z ego względu nie
    >wchodzą w grę

    To upoluj se coś.

    --
    pozdrawiam
    Bremse

  • 4. Data: 2006-09-03 13:00:07
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Sun, 3 Sep 2006 11:58:24 +0200, mufaska
    <m...@b...pl> zakodował:

    >wygasa mi umowa o pracę (próbna, 3 mc)

    Umowa wygasa tylko w kilku, ściśle określonych sytuacjach (np.
    aresztowanie na określony czas czy śmierć pracownika).

    >Rezygnując z pracy stane się bezrobotna. Czy musze/mogę sie wpisać
    >na listę bezrobotnych (bez prawa do zasiłku na pewno)?

    Nie musisz, ale możesz. Możesz płacić z własnej kieszeni za lekarza.
    Co do prawa do zasiłku - zależy, co się działo wcześniej.

    >Jak to rozegrać żeby wszystko było w porządku? zebym mogła
    >pracować co jakiś czas na zlecenie/dzieło i miała ubezpieczenie?

    Zależy - inaczej traktuje się umowę zlecenie a inaczej o dzieło.
    Niektóre składki są obowiązkowe, niektóre dobrowolne.
    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775 e-mail Rot13 coded

  • 5. Data: 2006-09-03 14:15:01
    Od: mufaska <m...@b...pl>

> [...]
    > Musisz ocenic, czy przy Twoim dochodzie/ilosci czasu wolnego bardziej
    > oplacalne jest wielokrotne lazenie do UP, czy wydanie co miesiac tej kasy.

    dzięki za odpowiedź

    niebardzo mi odpowiada forma tzn wpisuję się i wypisuję gdy mam zlecenie
    ponieważ adres zameldowania mam w innym mieście a mieszkam w innym (bez
    tymczasowego zameldowania)

    dowiedziałam się, ze składki to koszt 160 zł miesięcznie

    *a jak w takim razie jest z ubezpieczeniem np w przypadku lektorów*?
    przecież oni z reguły mają umowę o dzieło/zlecenie. Czy szkoły płaca za
    nich te składki?
    'pozdrawiam

  • 6. Data: 2006-09-03 18:47:01
    Od: Mo <l...@o...pl>

    Ktoś (mufaska, a któżby! ;-) ) wyklepał:
    > *a jak w takim razie jest z ubezpieczeniem np w przypadku lektorów*?
    > przecież oni z reguły mają umowę o dzieło/zlecenie. Czy szkoły płaca za
    > nich te składki?
    > 'pozdrawiam
    Jak mają umowę zlecenie to tak. Jak o dzieło to nie.

    Pozdrawiam
    M.
    --
    Gdyż rodzaj ludzki w swej niedoli rozporządza jedną naprawdę skuteczną
    bronią [...] Nic nie może się przeciwstawić *napadowi śmiechu* (Mark Twain)

  • 7. Data: 2006-09-04 06:36:53
    Od: mufaska <m...@b...pl>

    Dnia Sun, 03 Sep 2006 15:00:07 +0200, Kaizen napisał(a):

    > Nie musisz, ale możesz. Możesz płacić z własnej kieszeni za lekarza.
    > Co do prawa do zasiłku - zależy, co się działo wcześniej.

    to moja pierwsza umowa o pracę

    > Zależy - inaczej traktuje się umowę zlecenie a inaczej o dzieło.
    > Niektóre składki są obowiązkowe, niektóre dobrowolne.

    a możesz rozwinąć myśl? ewentualnie gdzie moge o tym poczytać?

  • 8. Data: 2006-09-11 13:05:28
    Temat: hewitt
    Od: m...@o...pl

    witam
    zauważyłem Twoje zapytanie na grupach odnośnie pracy w firmie
    Hewitt. Ja też właśnie zastanawiam się nad pójściem do nich na
    rozmowę. Czy mógłbym otrzymać jakieś informacje?
    pozdrawiam
    mirek