PracaGrupypl.praca.dyskusjejak to rozegrać? › Re: jak to rozegrać?
    From: Bremse <bremse{usun.to}@wp.pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: jak to rozegrać?
    Date: Sun, 03 Sep 2006 13:31:38 +0200

    On Sun, 3 Sep 2006 11:58:24 +0200, mufaska wrote:

    >Witam,
    >pewnie to nie ta grupa ale może akurat ktoś z obecnych tu tłumaczy
    >miał podobny problem.
    >wygasa mi umowa o pracę (próbna, 3 mc) ale nie chcę przedłużać
    >tej umowy ponieważ praca mi sie kompletnie nie podoba.
    >
    >Rezygnując z pracy stane się bezrobotna. Czy musze/mogę sie wpisać
    >na listę bezrobotnych (bez prawa do zasiłku na pewno)?

    Nie musisz.

    >Chodzi mi
    >głównie o to, żeby mieć ubezpieczenie ale jednocześnie co jakiś
    >czas będę tłumaczyć na umowę o dzieło/zlecenie.
    >Jak to rozegrać żeby wszystko było w porządku? zebym mogła
    >pracować co jakiś czas na zlecenie/dzieło i miała ubezpieczenie?

    1. Podpisać jakąś fikcyjną (lub nie) umowę zlecenie za złotówkę,
    odprowadzać comiesięczne składki - sprawdź czy jeszcze się tak da, bo
    nie jestem na bieżąco.
    2. Zagadać ze znajomym rolnikiem i poprosić o zgłoszenie do
    ubezpieczenia jako domownik wykonujący pracę w gospodarstwie rolnym,
    płacić składki (składka kwartalna = 179 zł (emerytalno-rentowe) + 72zł
    (wypadkowe, chorobowe i macierzyńskie)). Tylko że gdy nastąpi zbieg
    ubezpieczeń (np. um. zlec.), to należy wyrejestrować się z
    ubezpieczenia - zawsze można zawierać UoD, bo od tych jeszcze ZUSu nie
    zdzierają.
    Aha, poczytaj ustawę, bo z tego co pamiętam, to rolnicy podlegający
    pod ubezp. społ. rolników z mocy ustawy wyłącznie z tytułu prowadzenia
    działów specjalnych produkcji rolnej, składkę zdrowotną opłacają sami,
    za pozostałych płaci budżet. To ma znaczenie przy kontaktach z NFZ.
    Zorientuj się jak wygląda sprawa ze zdrowotnym domownika tzn. czy
    podlegasz pod ubezp. rolnika, czy idzie 2. składka z budżetu do NFZ
    (raczej to pierwsze).
    3. Założyć DG, jeśli łapiesz się na promocję (ZUS = 250 zł/msc przez 2
    lata). Będziesz wystawiać faktury zamiast UZ czy UoD. Pamiętaj że te
    promocyjne okresy nie liczą się do emerytury.
    4. Jeśli masz mniej niż 26 lat (sprawdź w przepisach czy to warunek
    konieczny) i rodzice odprowadzają składki lub mają prawo do emerytury
    (renty chyba też podpadają), to wstąp do świątyni wiedzy dwa razy do
    roku (wpisowe ok. 85zł) i poproś rodziców o zgłoszenie Cię do ich
    ubezp. jako uczniaka/studenta<26.

    O reszcie pisała już Immona

    >nie mam męża więc ewentualne świadczenia z ego względu nie
    >wchodzą w grę

    To upoluj se coś.

    --
    pozdrawiam