PracaGrupypl.praca.dyskusje › ile urlopu przysluguje ...

  • 1. Data: 2002-12-13 18:28:33
    Temat: ile urlopu przysluguje ...
    Od: Rafal Szymczak <r...@w...pl>

    nastepujacy przyklad ...
    zaczynam swoja pierwsza prace 1 czerwca 2001 roku
    z sobie znanych powodow przestaje pracowac w firmie z dniem 1 wrzesnia
    2002,
    podejmuje prace w kolejnej firmie z dniem 1 wrzesnia 2002
    czy nalezy mi sie urlop za ten okres 1 wrzesien 2002 - 31 grudzien 2002
    w ilosci 4 (miesiace) / 12 (miesiecy) * 20 (dni wolnych w ciagu roku) =
    6 z kawalkiem, czyli 7 ... czy tez nie ...

    prosze o pomoc ... chetnie razem z wykladnia prawna, jesli to mozliwe
    Rafal

  • 2. Data: 2002-12-13 18:46:22
    Temat: Re: ile urlopu przysluguje ...
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Fri, 13 Dec 2002 18:28:33 +0000, Rafal Szymczak
    <r...@w...pl> zakodował:
    >prosze o pomoc ... chetnie razem z wykladnia prawna, jesli to mozliwe

    Kilka postów wcześniej właśnie podałem.

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775

  • 3. Data: 2002-12-13 18:51:24
    Od: Rafal Szymczak <r...@w...pl>

    > Pi?knego dnia Fri, 13 Dec 2002 18:28:33 +0000, Rafal Szymczak
    > <r...@w...pl> zakodowa?:
    >
    > Kilka postów wcze?niej w?a?nie poda?em.

    niech bedzie, ze jestem malo inteligentny ... ale znalezc nie potrafie
    mam szanse jeszcze raz na odpowiedz ...
    milego dnia
    Rafal

  • 4. Data: 2002-12-13 19:21:25
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Fri, 13 Dec 2002 18:51:24 +0000, Rafal Szymczak
    <r...@w...pl> zakodował:

    >niech bedzie, ze jestem malo inteligentny ... ale znalezc nie potrafie

    Ja tam sie z Tobą spierać nie zamierzam ;)
    Topic "Pytanko dotyczące prawa do urlopu"

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775

  • 5. Data: 2002-12-13 21:29:51
    Od: Rafal Szymczak <r...@w...pl>

    > Pi?knego dnia Fri, 13 Dec 2002 18:51:24 +0000, Rafal Szymczak
    > <r...@w...pl> zakodowa?:

    > Ja tam sie z Tob? spieraae nie zamierzam ;)
    > Topic "Pytanko dotycz?ce prawa do urlopu"

    jednak to nie rozwiazuje mojego problemu ...
    sprawa urlopu po pierwszym roku jest ok ... wiadomo, polowa po polowie,
    druga polowa po pierwszym roku ... jednak co sie dzieje z prawem do
    urlopu, gdy zmienilismy firme na inna - gdy w tej samej - to wiadomo, ze
    do 31 grudnia pracujemy nie wypracowujac prawa do urlopu ... zas pozniej
    jakby od nowa .... zas jak zmieniamy firme, to juz wtedy liczy sie (lub
    wlasnie w tym przypadku nie liczy sie) procentowy udzial okresu
    przepracowanego w ciagu roku, co ma pozniej przeliczenie na ilosc dni

    powoluje sie przy tym na artykul:
    Art. 155[1]. § 1. W roku kalendarzowym, w którym ustaje stosunek pracy z
    pracownikiem uprawnionym do urlopu, pracownikowi przysluguje urlop:
    1) u dotychczasowego pracodawcy - w wymiarze proporcjonalnym do okresu
    przepracowanego u tego pracodawcy w roku ustania stosunku pracy, chyba
    ze przed ustaniem tego stosunku pracownik wykorzystal urlop w
    przyslugujacym mu lub wyzszym wymiarze,
    2) u kolejnego pracodawcy - w wymiarze:
    a) proporcjonalnym do okresu pozostalego do konca danego roku
    kalendarzowego - w razie zatrudnienia pracownika na czas nie okreslony,
    b) proporcjonalnym do okresu zatrudnienia - w razie zatrudnienia
    pracownika na czas okreslony lub na czas wykonania okreslonej pracy,
    który konczy sie przed uplywem danego roku kalendarzowego,
    z zastrzezeniem przepisów § 2 i 3.

    jednak tu nie jest omowiony ten szczegolny przypadek ...
    czekam na czyjas wnikliwa analize
    z gory dzieki
    Rafal

  • 6. Data: 2002-12-13 23:31:19
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Fri, 13 Dec 2002 21:29:51 +0000, Rafal Szymczak
    <r...@w...pl> zakodował:
    >jednak to nie rozwiazuje mojego problemu ...

    A to czemu?

    >sprawa urlopu po pierwszym roku jest ok ... wiadomo, polowa po polowie,
    >druga polowa po pierwszym roku ... jednak co sie dzieje z prawem do
    >urlopu, gdy zmienilismy firme na inna

    Nie ma znaczenia, nie ma wyjątków - pół roku pracy (może być 6 firm po
    miesiącu).

    > - gdy w tej samej - to wiadomo, ze

    A gdzie znalazłeś rozbicie, na "w tej samej firmie" i "w różnych
    firmach"?

    >powoluje sie przy tym na artykul:
    >Art. 155[1]. § 1. W roku kalendarzowym, w którym ustaje stosunek pracy z
    >pracownikiem uprawnionym do urlopu, pracownikowi przysluguje urlop:

    Bardzo ważne stwierdzenie "uprawnionym do urlopu" - a prawo do
    pierwszego urlopu już wiesz kiedy nabywasz??
    Tak naprawdę ten artykuł mówi o urlopach nabywanych 1 stycznia - czyli
    nie dotyczy pierwszego urlopu.

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775

  • 7. Data: 2002-12-14 08:43:33
    Od: Rafal Szymczak <r...@w...pl>

    > Pi?knego dnia Fri, 13 Dec 2002 21:29:51 +0000, Rafal Szymczak
    > <r...@w...pl> zakodowa?:
    >
    > A to czemu?

    > Nie ma znaczenia, nie ma wyj?tków - pó? roku pracy (mo?e byae 6 firm po
    > miesi?cu).

    > A gdzie znalaz?e? rozbicie, na "w tej samej firmie" i "w ró?nych
    > firmach"?

    > Bardzo wa?ne stwierdzenie "uprawnionym do urlopu" - a prawo do
    > pierwszego urlopu ju? wiesz kiedy nabywasz??
    > Tak naprawd? ten artyku? mówi o urlopach nabywanych 1 stycznia - czyli
    > nie dotyczy pierwszego urlopu.

    nie do konca sie z Toba zgadzam ...
    aaaa ... przyklad ktory pisalem powyzej nie dotyczyl mnie ..
    zas jesli chodzi o przyklad dotyczacy mojej osoby ... to zaczalem prace
    (kolejna - nie pierwsza w polowie sierpnia) i za okres sierpien -
    grudzien dostalem urlop ... bez dwoch zdan ... i nic nikogo nie
    obchodzilo, ile bede tam jeszcze pracowal ... proste przeliczenie dni
    Rafal

  • 8. Data: 2002-12-14 10:04:19
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Sat, 14 Dec 2002 08:43:33 +0000, Rafal Szymczak
    <r...@w...pl> zakodował:

    >nie do konca sie z Toba zgadzam ...

    Ze mną, czy z przepisami?

> [...]
    >grudzien dostalem urlop ... bez dwoch zdan ... i nic nikogo nie
    >obchodzilo, ile bede tam jeszcze pracowal ... proste przeliczenie dni

    Istotne jest, czy wcześniej nabyłeś prawo drugiego (lub następnego)
    urlopu. Taki urlop nabywa się przynajmniej częściowo "z góry" i liczy
    się go proporcjonalnie - na podstawie przepisów, które zacytowałeś. A
    argument typu "pani w PIP mi powiedziała", czy "ja tak miałem" albo
    "moja kadrowa tak mówi" nie zmieni przepisów a kompetencje wielu
    "specjalistów" są wątpliwe.

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775

  • 9. Data: 2002-12-14 14:11:38
    Od: Rafal Szymczak <r...@w...pl>

    Kaizen wrote:

    > Pi?knego dnia Sat, 14 Dec 2002 08:43:33 +0000, Rafal Szymczak
    > <r...@w...pl> zakodowa?:

    > Ze mn?, czy z przepisami?

    > Istotne jest, czy wcze?niej naby?e? prawo drugiego (lub nast?pnego)
    > urlopu. Taki urlop nabywa si? przynajmniej cz??ciowo "z góry" i liczy
    > si? go proporcjonalnie - na podstawie przepisów, które zacytowa?e?. A
    > argument typu "pani w PIP mi powiedzia?a", czy "ja tak mia?em" albo
    > "moja kadrowa tak mówi" nie zmieni przepisów a kompetencje wielu
    > "specjalistów" s? w?tpliwe.

    super ...
    no to teraz jeszcze jedna zagadka ... ktora mnie nurtuje ...
    jestem dokladnie po pierwszym roku pracy ... ten rok pracy uplynal
    powiedzmy 1 sierpnia - jak wiadomo od 1 sierpnia do 31 grudnia nie mam
    zadnego urlopu, bo nie mam do niego prawa - i w tym okresie moj
    pracodawca wysyla mnie na urlop, ktory wynika z takiej potrzeby ... czy
    teraz te dni, ktore bylem na urlopie moze mi zabrac z urlopu, ktory
    bedzie mi przyslugiwal po 1 stycznia ?

    i dzieki za dotyczczasowa pomoc
    Rafal

  • 10. Data: 2002-12-14 17:36:01
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Sat, 14 Dec 2002 14:11:38 +0000, Rafal Szymczak
    <r...@w...pl> zakodował:

> [...]
    >powiedzmy 1 sierpnia - jak wiadomo od 1 sierpnia do 31 grudnia nie mam
    >zadnego urlopu, bo nie mam do niego prawa

    Czy ja mam problemy z interpunkcją, czy Ty z czytaniem? Skąd Ci
    "wiadomo", że po roku pracy nie należy się urlop? Po roku pracy
    przysługuje Ci pierwszy pełny urlop (którego część zaliczkowo mogłeś
    wykorzystać po pół roku pracy).
    Zacytuję jeszcze raz:
    Art. 153.
    [...]
    § 2. Z upływem roku pracy pracownikowi przysługuje prawo do pozostałej
    czę?ci urlopu przysługuj?cego mu po przepracowaniu roku.

    > - i w tym okresie moj
    >pracodawca wysyla mnie na urlop, ktory wynika z takiej potrzeby ... czy
    >teraz te dni, ktore bylem na urlopie moze mi zabrac z urlopu, ktory
    >bedzie mi przyslugiwal po 1 stycznia ?

    Pracodawca ma obowiązek udzielić Ci urlopu w roku, w którym nabyłeś do
    niego prawo (a najpóźniej do końca pierwszego kwartału roku
    następnego) zgodnie z planem urlopów. Teoretycznie nie może Cię posłać
    na siłę na urlop niezgodnie z planem urlopu. Nie może Ci udzielić
    urlopu awansem - przecież możesz u niego za miesiąc nie pracować.
    Możecie natomiast dogadać się co do urlopu bezpłatnego, albo
    "nieoficjalnie" wziąc urlop awansem (czyli teraz niby oficjalnie
    pracujesz, ale nie przychodzisz do pracy, za to w przyszłym roku
    oficjalnie będziesz na urlopie, ale będziesz pracował).

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775