PracaGrupypl.praca.dyskusje › ... i inne polecenia przelozonego ?!

  • 11. Data: 2002-11-10 02:45:06
    Temat: Re: ... i inne polecenia przelozonego ?!
    Od: n...@p...ninka.net (Nina M. Miller)

    "Wrangler" <a...@i...pl> writes:

    > powinny ale sama chyba wiesz ze w praktyce jest inaczej !

    w praktyce bedzie tak, jak na to pozwolisz, zeby bylo.

    jesli pracodawca zarzada od ciebie wykonania czegos, czego nie ma w
    umowie, to spokojnie i kulturalnie mozesz mu to powiedziec.
    wybor nalezy do ciebie, co zrobisz:

    - odmowic wykonania polecenia powolujac sie na to, ze nie masz tego w
    zakresie obowiazkow na umowie i nie masz ochoty miec.
    - odmowic wykonania polecenia i zasugoerowac, ze moglbys je wykonac
    ale w takim razie nalezy renegocjowac umowe;
    - zrezygnowac z tej pracy
    - nie powiedziec nic, polozyc uszy po sobie i robic co ci kaza.

    kazda opcja pociaga za soba okreslone konsekwencje, rzecz jasna. z
    wyjatkiem ostatniego punktu, w kazdym innym musisz sie liczyc z utrata
    pracy.

    takie jest zycie - i nie sadze, zeby ci ktos tutaj podal
    "zloty srodek na wrednego pracodawce".
    w wypadku umowy o prace zawsze, jako strona mozesz _zdecydowac_ - nie
    jestes niczyim meblem ani wlasnoscia, nikt nie moze toba dobrowolnie
    rozporzadzac.

    tyle, ze potem trzeba umiec poniesc konsekwencje wlasnej decyzji i nie
    narzekac.

    --
    Nina Mazur Miller
    n...@p...ninka.net

  • 12. Data: 2002-11-12 07:53:54
    Od: "TRS" <f...@p...onet.pl>

    Witam,

    zyli wychodzi ze "wolna amerykanka"? Szkoda bo chcialem "pojsc na ostro" a bez

    jakiegos podparcia paragrafem nie bedzie latwo :-(

    Pozdrawiam,
    TRS
    archiwum i przeszukiwanie newsów
    http://www.polnews.pl

  • 13. Data: 2002-11-12 11:20:02
    Temat: Odp: ... i inne polecenia przelozonego ?!
    Od: "Beata" <b...@p...onet.pl>

    Użytkownik TRS <f...@p...onet.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:0...@p...pl...
> [...]
    bez

    > jakiegos podparcia paragrafem nie bedzie latwo :-(

    Nie bardzo rozumiem jak Ci wychodzi "wolna amerykanka" ale myślę że wszytsko
    w kwestii "poleceń" zostało jasno przedstawione daletego tez "wolna
    amerykanka" to Twoja dowolna interpretacja (zgodna skądinąd z ogólną
    tendencją choć niesłuszną). Pozdrawiam Beata

  • 14. Data: 2002-11-12 12:21:17
    Temat: Re: Odp: ... i inne polecenia przelozonego ?!
    Od: "TRS" <f...@p...onet.pl>

> [...]
    >amerykanka" to Twoja dowolna interpretacja (zgodna skądinąd z ogólną
    >tendencją choć niesłuszną). Pozdrawiam Beata

    Przeczytalem caly watek ponownie (dzieki za gromki odzew).
    Niestety nadal nie widze jasnych kryteriow - "zwiazek z wykonywa praca" jest
    terminem zbyt luznym (BTW - w jakim dokumencie prawnym on wystepuje? w KP nie
    znalazlem). Zeby to zobrazowac pytanie praktyczne: jeden z obowiazkow to
    projektowanie urzadzenia technicznego. Czy wyjazd do innego miasta w celu jego
    uruchomienia "lapie sie" pod prawidlowe polecenie? Kto o tym decyduje jesli z
    przelozonym mamy rozne zdanie?
    Takich watpliwosci jest duzo i dlatego pisze ze nadal problem (z mojego punktu
    widzenia ) jest nierozwiazany - tak dlugo jak nie bede mial przed soba
    odpowiedniego paragrafu.

  • 15. Data: 2002-11-12 13:04:56
    Temat: Odp: Odp: ... i inne polecenia przelozonego ?!
    Od: "Beata" <b...@p...onet.pl>

> [...]
    punktu
    > widzenia ) jest nierozwiazany - tak dlugo jak nie bede mial przed soba

    Moja uwaga dotyczyła "wolnej amerykanki" i chyba oboje wiemy o co chodzi.
    Zresztą sama zaznaczyłam że ogólna tendencja jest taka jak sam
    przedstawiłeś. Niestety pojęcie jest nieostre stąd takie kontrowersje.
    Wracając do tematu w tak przedstawionej sytuacji rzeczywiście masz problem.
    Sam obowiązek stosowania się do poleceń pracodawcy wynika z art. 100 par. 1
    k.p. który też zawiera jego ograniczenia tj.: "Pracownik jest obowiązany
    wykonywać pracę sumiennie i starannie oraz stosować się do poleceń
    przełożonych, które dotyczą pracy, jeżeli nie są one sprzeczne z przepisami
    prawa lub umową o pracę." Rozstrzygnięcie zalezy od konkretnego przypadku.
    Żeby udzielić stanowczej odpowiedzi trzeba by było znac całość (np. cały
    twój zakres obowiązków, stanowisko jakie zajmujesz). Ponadto zawsze istnieje
    możliwość że wydanie takiego polecenia wynika ze szczególnej sytuacji w
    jakiej jest pracodawca (czyli dla jego dobra i takie tam bzdury) - a wtedy
    masz po zawodach. Tak więc w Twoim przypadku rzeczywiście mogą być
    wątpliwości (łatwiej jest gdy księgowa dostaje polecenie umycia okiem lub
    zrobienia zakupów). Nie bardzo wiem co Ci poradzić w tej sytuacji.

    Beata

  • 16. Data: 2002-11-12 13:45:34
    Temat: Re: Odp: Odp: ... i inne polecenia przelozonego ?!
    Od: "TRS" <f...@p...onet.pl>

    >[...]Tak więc w Twoim przypadku rzeczywiście mogą być
    >wątpliwości (łatwiej jest gdy księgowa dostaje polecenie umycia okiem lub
    >zrobienia zakupów). Nie bardzo wiem co Ci poradzić w tej sytuacji.

    Ech... od kiedy firma zaczela nas (bo nie tylko ja jestem w tej sytuacji) robic
    w konia zainteresowalismy sie przepisami, ale niestety okazalo sie ze malo tam
    jasnych zasad, pomocnych w naszej sytuacji. Z kazda sprawa nie bedziemy latac
    do
    PIPy (BTW - przyjmuja anonimowe donosy?) a zakladac zwiazku nam sie nie chce...

    Pozdrawiam,
    (sfrustrowany) TRS

  • 17. Data: 2002-11-12 17:31:43
    Od: Wiesław Wronowicz <w...@p...com>

    Użytkownik "TRS" <f...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    latac
    > do
    > PIPy (BTW - przyjmuja anonimowe donosy?) a zakladac zwiazku nam sie nie

    To może jeszcze moje zdanie na ten temat (bylo to na tej grupie chyba 2
    miesiace temu).
    1.Odmówić wykonania polecenia możesz zawsze jeżeli jego wykonanie jest
    przestępstwem.
    2.Jeżeli masz taki wpis w umowie to Twój problem - nie wolno takiej umowy
    podpisywać. Dlaczego: bo zakres tego co pod tym punktem rozumieć zależy nie
    od Ciebie tylko od Twojego Szefa. Jeżeli jego kolega prowadzący inną Firmę,
    pod tym punktem rozumie że wydaje polecenie aby jakiś pracownik zrobił 20
    "pompek", a jeżeli ten odmówi to pod byle jakim pozorem wywali go z pracy,
    to Twój Szef może to jeszcze rozszeżyć na np "żabki".
    3.Polecenia typu wyjazd na delegację (jak wyżej piszesz) są jak najbardziej
    w porządku - pozostają w związku z wykonywaną pracą i zawsze trzeba je
    wykonywać.

    Wiesiek

  • 18. Data: 2002-11-12 17:39:36
    Od: No Name <v...@w...pl>

    (...)

> [...]
    > do
    > PIPy (BTW - przyjmuja anonimowe donosy?) a zakladac zwiazku nam sie nie chce...

    - duża liczba obowiązków niechcianych
    - walka pomiędzy pracownikami, kto wykona określone prace
    - domaganie się dodatkowego wynagrodzenia za większość i/lub każdą
    "dodoatkowo" wykonaną pracę/czynność
    - odmowa wykonania polecenia "bo to nie leży w zakresie moich obowiązków"
    - szukanie podstaw prawnych odmowy wykonania polecenia, próby
    odwoływania sie do regulaminów i zapisów umowy o pracę
    - zasłanianie się brakiem kwalifikacji, czasu, trudnościami obiektywnymi
    - donoszenie na innych
    - uprawianie polityki w sprawach presonalnych np. zawiązywanie koterii,
    stronnictw
    - narażanie pracodawcy na zbędne koszty, np. nagrywanie prywatnych płyt
    CD, prowadzenie wielogodzinnych rozmów tel. na koszt pracodawcy
    - informowanie klientów predyspozycjach intelektualnych przełożonego
    (debil i złodziej)
    - inne, wedle uznania

    Wszysto to są objawy firmy źle zarządzanej - pracownicy sa wynagradzani
    nieadekwatnie do zasług, mają niejasno ustalone obowiązki i żyją z
    poczuciem krzywdy i źle spełnianych obowiązków.
    Rada jest tylko jedna: można wprawdzie próbować to zmienić, w
    szcególności "wychować" szefa, ale zazwyczaj pionier takich zmian płaci
    za nie głową tzn. jest usuwany z pracy. Jedynie dobrze przemyślany,
    rozłożony w czasie i metodycznie wykonany plan ewakujacji na zgóry
    upatrzone pozycje daje gwarancję sukcesu. A po kodeksy należy sięgać,
    gdy Tobie dobierają się do tyłka, a nie by zmienić przyzwyczajenia
    pracodawcy.
    W firmie, w której jest normalnie i pracują np. trzy osoby łącznie z
    szefem korona z głowy nie spadnie księgowej, jak kupi czasem kawę i
    cukier, a jej córka dorobi sobie myciem okien. W dużej firmie byłoby to
    jednak niedopuszczalne.

    Pzdr: Dogbert

  • 19. Data: 2002-11-13 08:30:47
    Od: "TRS" <f...@p...onet.pl>

    >Wszysto to są objawy firmy źle zarządzanej - pracownicy sa wynagradzani
    >nieadekwatnie do zasług, mają niejasno ustalone obowiązki i żyją z
    >poczuciem krzywdy i źle spełnianych obowiązków.

    Bardzo dobrze zdiagnozowales nasza firme (z malymi wyjatkami - np. szefow
    wyzywamy tylko w rozmowach wewnwtrznych, a na zewnatrz trzymamy klase ;-) )

> [...]
    >szefem korona z głowy nie spadnie księgowej, jak kupi czasem kawę i
    >cukier, a jej córka dorobi sobie myciem okien. W dużej firmie byłoby to

    W pelni sie z Toba zgadzam.
    Najgorsze jest to ze sytuacja jest uciazliwa i frustrujaca ale nie na tyle zeby
    sie zwolnic. Dlatego mimo wszystko wolalbym "cywilizowac" stosunki pracy, tym
    bardziej ze jest nadzieja na przetasowania w "top managnencie" a stosunki z
    bezposrednimi przelozonymi sa dobre.