PracaGrupypl.praca.dyskusje › full-time freelancer a ZUS/US

  • 1. Data: 2006-07-15 16:16:36
    Temat: full-time freelancer a ZUS/US
    Od: "radical" <z...@g...com>

    Witam.

    Pracuje jako programista "full-time freelancer" dla Irlandzkiej firmy
    bez siedziby w Polsce
    (mieszkam w PL).
    Nie mam podpisanej zadnej umowy. Firma wynajela mieszkanie, do
    którego codziennie przychodze i pracuje na ich sprzecie.
    Poinformowali mnie oficjalnie, ze z powodu takiej wspólpracy nie
    placa zadnych podatków w Irlandii.
    Na wlasna reke podpisalem umowe z NFZ o dobrowolnym
    ubezpieczeniu, które place co miesiac.

    Mam nastepujace pytania o moje obowiazki w stosunku do US i ZUS:

    1. Czy powinienem placic podatek dla US raz w roku, czy moze co
    miesiac? (Co miesiac przed otrzymaniem pieniedzy na konto wysylam
    im mailem "invoice", cos w stylu faktury)).

    2. Czy oprócz dobrowolnego ubezpieczenia zdrowotnego, powinienem
    placic pozostale skladki do ZUS(emerytalna itp)?

    Z góry dziekuje za odpowiedz.

    Serdecznie pozdrawiam.

  • 2. Data: 2006-07-15 19:30:59
    Temat: Re: full-time freelancer a ZUS/US
    Od: "XYZ" <x...@x...wp.pl>

    Jaka masz z nimi umowe podpisana ??

    XYZ

  • 3. Data: 2006-07-15 19:55:08
    Od: michał sałaban <i...@m...com>

    On Sat, 15 Jul 2006 09:16:36 -0700, radical wrote:

    > Nie mam podpisanej zadnej umowy.

    skoro nie ma umowy, to nie ma dochodu, a więc tym bardziej podatku od
    niego. ciesz się i módl, żeby cię firma nie zrobiła w konia.

    --
    michał sałaban -=- michal (at) salaban.info -=- jid: e...@j...org

  • 4. Data: 2006-07-15 20:14:12
    Od: "gg" <g...@g...pl>

    > skoro nie ma umowy, to nie ma dochodu, a więc tym bardziej podatku od
    > niego. ciesz się i módl, żeby cię firma nie zrobiła w konia.

    to jak kupi mieszkanie albo samochod to sie do niego moze US
    przyczepic i da mu 80% podatek. Slyszalem o takich przypadkach.

    Co do ZUS to nie musisz mysle nic placic. Jeśli chcesz coś odkladac
    na emeryture to możesz w 3 filarze. W zus tez mozesz ale
    wiadomo ze nie warto.
    Warto za to oczywiscie placic zdrowotna skladke bo w
    razie pobytu w szpitalu lub czegos wiekszego to sie przyda.

    pozdrawiam

  • 5. Data: 2006-07-16 07:41:57
    Od: "Lukasz" <l...@p...onet.WYTNIJpl>

    > to jak kupi mieszkanie albo samochod to sie do niego moze US
    > przyczepic i da mu 80% podatek. Slyszalem o takich przypadkach.

    To wtedy oświadczy, że utrzymuje się z prostytucji i po sprawie.

    --
    Lukasz
    N 50 05' 04"

  • 6. Data: 2006-07-16 08:42:21
    Od: Immona <c...@n...gmailu>

    Lukasz wrote:

    > To wtedy oświadczy, że utrzymuje się z prostytucji i po sprawie.

    Niezupelnie. Kiedys byl w prasie wywiad z inspektorem skarbowym, ktory
    mowil, jakie jest sledztwo, gdy ktos stwierdza, ze utrzymuje sie z
    prostytucji. Generalnie musi dostarczyc dowodow - np. nazwiska klientow,
    ktorych skarbowka moze przesluchac, choc zazwyczaj ponoc wystarcza samo
    przesluchanie delikwenta i wykazanie mu niespojnosci jego zeznan poprzez
    zadawanie szczegolowych pytan na temat tej jego prostytucji. Jesli kit o
    prostytucji probuje wcisnac ktos, kto nie wyglada na prostytutke, US
    bedzie go bardzo, bardzo maglowal.

    I.

    --
    http://nz.pasnik.pl
    mieszkam w Nowej Zelandii :)

  • 7. Data: 2006-07-16 08:51:27
    Od: KrzysiekPP <jimi@_FALSE_.ceti.pl>

> [...]
    > którego codziennie przychodze i pracuje na ich sprzecie.
    > Poinformowali mnie oficjalnie, ze z powodu takiej wspólpracy nie

    Ja cie oficjalnie informuje, ze dajesz sie dymac na lewo i na prawo ...

    --
    Krzysiek, Krakow

  • 8. Data: 2006-07-16 09:57:10
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

    <l...@p...onet.WYTNIJpl> napisal(a):

    > To wtedy oświadczy, że utrzymuje się z prostytucji i po sprawie.

    To trzeba udowodnić, a nie tylko oświadczyć ;-)
    --
    Samotnik
    http://www.bizuteria-artystyczna.pl/

  • 9. Data: 2006-07-16 10:52:55
    Od: "radical" <z...@g...com>

    michał sałaban napisał(a):

    > skoro nie ma umowy, to nie ma dochodu, a więc tym bardziej podatku od
    > niego. ciesz się i módl, żeby cię firma nie zrobiła w konia.

    Ale wpływy na konto bankowe są. Co miesiąc wysyłam im coś w
    rodzaju "rachunku". Czy to wystarczy jako potwierdzenie dochodu dla US?

    Chciałbym być wporządku względem US, ale trochę nie opłaca mi
    się płacenie za siebie ZUS-u (już wolałbym 3 filar).

    Chodzi mi tylko o to, czy nie mając typowej umowy o pracę, powinienem
    płacić za siebie ZUS?

    Serdecznie pozdrawiam.

  • 10. Data: 2006-07-16 15:08:14
    Od: "Kicek8" <k...@g...pl>

    "radical" <z...@g...com> wrote:

> [...]
    >miesiac? (Co miesiac przed otrzymaniem pieniedzy na konto wysylam
    >im mailem "invoice", cos w stylu faktury)).

    Z tego co napisałeś wynika, że nie masz zarejestrowanej DG w Polsce. Jeśli
    tak to rozliczaj się z polskim US jako osoba fizyczna raz do roku na
    podstawie zapłaconych faktur i tyle. Tylko nie wiem, czy nie wypadało by
    jednak, żebyś miał jakąś umowę od tej firmy, na podstawie której opłaca Ci
    te faktury...

    >2. Czy oprócz dobrowolnego ubezpieczenia zdrowotnego, powinienem
    >placic pozostale skladki do ZUS(emerytalna itp)?

    Ubezpieczenie emerytalno-rentowe jest w Twoim przypadku dobrowolne (podobnie
    zresztą jak zdrowotne) pytanie tylko czy ma jakiś sens. Mogłoby mieć, gdybyś
    wcześniej miał płacone składki ZUS np. z pracy na etacie i gdybyś chciał
    zachować ciągłość ubezpieczenia. W takim przypadku musiałbyś jednak podjąć
    samodzielne opłacanie składek najpóźniej miesiąc po ustaniu ostatniego
    stosunku pracy, z tytułu którego były opłacane.
    Jeśli to Cię nie dotyczy, to może lepiej rozejrzeć się za jakimś
    ubezpieczeniem w 3. filarze?

    Pozdrawiam,
    Kicek8 (również freelancer :)