PracaGrupypl.praca.dyskusje › firma ojca + sankcje UP + ubezp.

  • 1. Data: 2003-05-09 20:19:32
    Temat: firma ojca + sankcje UP + ubezp.
    Od: daro <d...@k...pl>

    Witam

    Chcialbym prowadzic dzialalnosc gosp. Jako ze koszty ZUS sa dosc spore,
    a moj ojciec juz prowadzi dzialalnosc (sklep), chcialbym jakos "posluzyc
    sie" firma ojca.
    Czy jest mozliwosc zawarcia miedzy mna i ojcem umowy, dzieki ktorej
    moglbym wystepowac w imieniu firmy (podpisywac faktury itp) oraz
    legalnie pracowac w sklepie, a od umowy tej nie placiloby sie ZUSow? Np
    jakis wolontariat???

    Ewentualnie czy moge pracowac u ojca na podstawie umowy o prace, na jak
    najmniejszym wymiarze etatu (np 1/16) ?
    Z tego co mi mowiono, u ojca na podstawie umowy o prace pracowac nie
    moge, czy to faktycznie prawda?

    Druga sprawa - mam zawarta umowe-zlecenie z inna firma. Z tego powodu
    nie moge sie zarejestrowac jako bezrobotny. Jakie sa sankcje gdybym
    jednak taki krok poczynil (chodzi o ubezpieczenie zdrowotne) i sprawa
    wyszlaby na swiatlo dzienne?

    Ostatnia prosba o pomoc - gdzie najkorzystniej dokonac ubezpieczenia np.
    rocznego (chorobowe i wypadkowe) i ile takie ubezpieczenie wynosi?

    Z gory dziekuje za pomoc i przepraszam jesli poruszylem tematy omawiane
    juz na grupie, mysle jednak ze wyjasnienie moich watpliwosci pomoze
    duzemu gronu osob majacych podobne dylematy.

    Dzieki

    Darek

  • 2. Data: 2003-05-10 13:58:58
    Temat: Re: firma ojca + sankcje UP + ubezp.
    Od: "The_foe" <t...@w...pl>

    Witam

    > Chcialbym prowadzic dzialalnosc gosp. Jako ze koszty ZUS sa dosc spore,
    > a moj ojciec juz prowadzi dzialalnosc (sklep), chcialbym jakos "posluzyc
    > sie" firma ojca.

    oplaty ZUS sa oplatami osobistymi, tak wiec jesli ojciec placi, to nie ma to
    nic z Toba wspolnego (jest tylko mozliwosc podpinania ubezpieczenia
    zdrowotnego na dziecko, jesli sie uczy lub jest bezrobotne i nie ukonczylo
    26 lat).

    > Czy jest mozliwosc zawarcia miedzy mna i ojcem umowy, dzieki ktorej
    > moglbym wystepowac w imieniu firmy (podpisywac faktury itp)

    zarejestrowac spolke cywilna

    oraz
    > legalnie pracowac w sklepie, a od umowy tej nie placiloby sie ZUSow? Np
    > jakis wolontariat???

    wg prawa mozesz u ojca pracowac za darmo, ale wtedy nie mozesz wystepowac w
    imieniu firmy ojca. Jednakze wszelkie "wyplaty" wynagrodzenia na twoja rzecz
    nie sa traktowane jako przychod (ani koszt) tak wiec nie musialbys placic
    podatkow i moglbys zarejstrowac sie jako bezrobotny - urzad placilby za
    ciebie ubezpieczenie zdrowotne.

    > Ewentualnie czy moge pracowac u ojca na podstawie umowy o prace, na jak
    > najmniejszym wymiarze etatu (np 1/16) ?

    1/16??? chyba min. to 1/8

    > Z tego co mi mowiono, u ojca na podstawie umowy o prace pracowac nie
    > moge, czy to faktycznie prawda?

    tak to prawda.

> [...]
    > nie moge sie zarejestrowac jako bezrobotny. Jakie sa sankcje gdybym
    > jednak taki krok poczynil (chodzi o ubezpieczenie zdrowotne) i sprawa

    prze....ne, ale na krotka mete szanse ze ktokolwiek sie polapie sa nikle, ja
    jednak bym nie ryzykowal

    > Ostatnia prosba o pomoc - gdzie najkorzystniej dokonac ubezpieczenia np.
    > rocznego (chorobowe i wypadkowe) i ile takie ubezpieczenie wynosi?

    nie wiem :( zapewne zlodzieje z PZU.... :(

  • 3. Data: 2003-05-10 15:45:28
    Od: daro <d...@k...pl>

    > wg prawa mozesz u ojca pracowac za darmo, ale wtedy nie mozesz wystepowac w
    > imieniu firmy ojca.

    czy moglbys podac podstawe prawna, bardzo prosze?

    wielkie dzieki za pomoc

    Darek

  • 4. Data: 2003-05-10 17:25:32
    Od: "The_foe" <t...@w...pl>

    > czy moglbys podac podstawe prawna, bardzo prosze?

    niestety nie jestem w stanie. Nie jestem prawnikiem.
    sadze ze to wynika z tego, ze nie ma stosunku pracy miedzy bliskimi
    czlonkami rodziny (maz- zona, rodzice -dzieci). Praca dzieci czy zony w
    firmie meza traktowana jest laczono jako ta sama czynnosc gospodarcza.
    Innymi slowy chciano uniknac sytuacji w ktorej np. zona nie moglaby wejsc do
    sklepu meza bo zaistanialby stosunek pracy i obowiazek rejestracji. Byloby
    to smieszne. Jako ze obowiazkiem ubezpieczenia sa objeci pracownicy i
    pracodawcy na rzecz pracownika ktory jest w stosunku pracy. takowego
    obowqiazku nie ma odnosnie "pomagajacych" czlonkow rodziny. Zas rozliczenia
    wynikajace z "pomocy" w sensie prawno-cywilnym nie wystepuja. Przekazanie
    pieniedzy przez ojca synowi choc moga byc nazywane w relacji sluzbowej
    "wynagrodzeniem" takowym nie sa. W swietle prawa ta pomoc jest "za friko".
    Wszelkie "transfery" srodkow pienieznych w takowym stosunku nie istnieja w
    sensie prawnym, gdyz odnosza sie do tej samego podmiotu gospodarczego (firmy
    rodzinnej). Oczywiscie jesli mamy doczynienia z podmiotem, ktory ma
    osobowosc prawna (mp. sp. zoo) ojciec moze zatruydnic syna, jesli w jego
    kompetencji jest przyjmowanie pracownikow, ale wtedy syn de facto nei jest
    pracownikiem ojca tylko podmiotu prawnego-firmy.

    Jesli chodzi o Ciebie proponowalbym zebys z ojcem zalozyl spolke
    cywilnoprawna. To znaczy zeby ojciec cie do niej wciagnal. Co prawda bedzie
    trzeba placic dwa ZUSY (deklarowana suma), ale bedzie ci sie liczyl okres do
    emerytury itd, ktory ci sie nei liczy jesli bedziesz tylko "darmowa" pomoca
    ojca. Chyba ze sie przeprowdzicie do Szwecjio, tam pomoc w domu i rodzinnych
    firmach jest doliczana do emerytury pomimo braku obowiazku ubezpieczenia.
    Coz, u nas socjalizm jush umarl ;)