PracaGrupypl.praca.dyskusjefirma ojca + sankcje UP + ubezp. › Re: firma ojca + sankcje UP + ubezp.
    From: "The_foe" <t...@w...pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: firma ojca + sankcje UP + ubezp.
    Date: Sat, 10 May 2003 15:58:58 +0200

    Witam

    > Chcialbym prowadzic dzialalnosc gosp. Jako ze koszty ZUS sa dosc spore,
    > a moj ojciec juz prowadzi dzialalnosc (sklep), chcialbym jakos "posluzyc
    > sie" firma ojca.

    oplaty ZUS sa oplatami osobistymi, tak wiec jesli ojciec placi, to nie ma to
    nic z Toba wspolnego (jest tylko mozliwosc podpinania ubezpieczenia
    zdrowotnego na dziecko, jesli sie uczy lub jest bezrobotne i nie ukonczylo
    26 lat).

    > Czy jest mozliwosc zawarcia miedzy mna i ojcem umowy, dzieki ktorej
    > moglbym wystepowac w imieniu firmy (podpisywac faktury itp)

    zarejestrowac spolke cywilna

    oraz
    > legalnie pracowac w sklepie, a od umowy tej nie placiloby sie ZUSow? Np
    > jakis wolontariat???

    wg prawa mozesz u ojca pracowac za darmo, ale wtedy nie mozesz wystepowac w
    imieniu firmy ojca. Jednakze wszelkie "wyplaty" wynagrodzenia na twoja rzecz
    nie sa traktowane jako przychod (ani koszt) tak wiec nie musialbys placic
    podatkow i moglbys zarejstrowac sie jako bezrobotny - urzad placilby za
    ciebie ubezpieczenie zdrowotne.

    > Ewentualnie czy moge pracowac u ojca na podstawie umowy o prace, na jak
    > najmniejszym wymiarze etatu (np 1/16) ?

    1/16??? chyba min. to 1/8

    > Z tego co mi mowiono, u ojca na podstawie umowy o prace pracowac nie
    > moge, czy to faktycznie prawda?

    tak to prawda.

    > Druga sprawa - mam zawarta umowe-zlecenie z inna firma. Z tego powodu
    > nie moge sie zarejestrowac jako bezrobotny. Jakie sa sankcje gdybym
    > jednak taki krok poczynil (chodzi o ubezpieczenie zdrowotne) i sprawa
    > wyszlaby na swiatlo dzienne?

    prze....ne, ale na krotka mete szanse ze ktokolwiek sie polapie sa nikle, ja
    jednak bym nie ryzykowal

    > Ostatnia prosba o pomoc - gdzie najkorzystniej dokonac ubezpieczenia np.
    > rocznego (chorobowe i wypadkowe) i ile takie ubezpieczenie wynosi?

    nie wiem :( zapewne zlodzieje z PZU.... :(