PracaGrupypl.praca.dyskusje › etat i wlasna dzialalnosc

  • 11. Data: 2005-02-05 21:00:30
    Temat: Re: etat i wlasna dzialalnosc
    Od: "Sulami" <s...@o...pl>

    Uzytkownik "robert(wytnij)" <"robert(wytnij)"@lublin.ws> napisal w
    wiadomosci news:ctstju$1bge$1@news.mm.pl...
    > Jestem zatrudniony na 1/3 etatu-umowa o prace: pensja 300zl brutto
    > pracodawca placi za mnie wszystkie skladki. Chce zarejestrowac dzialalnosc
    > gospodarcza. W zwiazku z tym, ze jestem ubezpieczony nie odprowadzam
    > skladek z dzialalnosci.
    > Czy prawidlowy jest moj tok myslenia?:)

    Witaj.

    Jesli jestes zatrudniony na podstawie umowy o prace i podstawa wymiaru
    skladek na ubezpieczenia spoleczne (emerytalne i rentowe) jest równa co
    najmniej wysokosci minimalnego wynagrodzenia za prace (od 1.01.2005r. jest
    to 849 zl; ale- w pierwszym roku pracy moze wynosic 80% tej kwoty, a w
    drugim roku pracy- 90% tej sumy) - wówczas nie musisz oplacac skladek na
    ubezpieczenia spoleczne z tytulu prowadzenia dzialalnosci gospodarczej.
    Jesli nie spelniasz tego warunku (skladki z tytulu stosunu pracy sa
    odprowadzane od mniejszej kwoty niz 849 zl)- skladki musisz placic. Podstawa
    wymiaru skladek jest okreslona na stronach ZUS (taka duza tabelka, kwoty te
    zmieniaja sie co 3 miesiace). Mozesz ja obnizac proporcjonalnie, jesli w
    danym miesiacu przebywasz na zwolnieniu lekarskim.

    Ubezpieczenie zdrowotne- to niestety musisz placic zawsze, niezaleznie od
    tego, od jakiej kwoty z tytulu stosunku pracy odprowadzane sa Twoje skladki
    na ubezp. zdrowotne. W tym roku wysokosc skladki wynosi 8,50% podstawy
    wymiaru, za styczen i luty jest to 154,88 zl. Podstawa wymiaru jest
    okreslana równiez co 3 miesiace (mozna ja znalezc na stronach ZUS, w tej
    samej duzej tabelce). Poniewaz w skladce ubezpieczenia zdrowotnego jest
    ukryty podatek (cóz, "...a to Polska wlasnie"), nie mozesz obnizyc wysokosci
    podstawy wymiaru, nawet jesli przebywales na zwolnieniu lekarskim caly
    miesiac.

    Mam nadzieje, ze pomoglam :)

    Pzdr., Sulami.