PracaGrupypl.praca.dyskusje › doktorant/praca w szkole/umowa-o-dzielo/zus (pilne)

  • 11. Data: 2005-09-10 22:11:46
    Temat: Re: doktorant/praca w szkole/umowa-o-dzielo/zus (pilne)
    Od: Maciej Koziński <m...@w...wp.pl>

    badzio wrote:
    > Mam pytanie (dosc pilne). Zona jest doktorantka na uczelni, wiek > 26
    > lat, uczelnia odprowadza za nia skladke zdrowotna ZUS (nie ma etatu na
    > uczelni). Nie pracuje takze nigdzie indziej, nie ma zadnej
    > umowy-zlecenie, o-dzielo, etatu. Teraz ma mozliwosc pracy w szkole,
    > dyrekcja proponuje jej umowe-o-dzielo. Wiem ze w przypadku
    > umowy-o-dzielo pracownik sam sobie oplaca ZUS ale wiem tez ze czasem nie

    Dyrekcja szkoły prawdopodobnie nie może zatrudnić Twojej żony na umowę o
    dzieło. Możliwość takiego zatrudnienia jest limitowana, m. in. tym, że
    musi powstać konkretny, materialny lub intelektualny (ale z postacią
    materialną) rezultat pracy. W przypadku np. nauczyciela ten warunek nie
    będzie (raczej) spełniony. Dyrekcja powinna zatrudnić Twoją żonę na etat
    lub umowę-zlecenie. Ta jest już obłożona składkami na ubezpieczenie
    społeczne, jeśli zatrudniony nie jest już ubezpieczony z innego tytułu
    (np. etatu). Podlega się ubezpieczeniu społecznemu tylko z jednego
    źródła. Co do składki zdrowotnej, to ponieważ jest ona związana z
    podatkiem dochodowym od osób fizycznych, jest pobierana od każdego
    źródła przychodu i rozliczana z rocznym PIT-em. Tak więc w przypadku
    umowy-zlecenia szkoła powinna też opłacić składkę na ubezpieczenie
    zdrowotne.

    Pozdrawiam,
    --
    Maciej Koziński