PracaGrupypl.praca.dyskusje › Zmiana etatu na samozatrudnienie - jak przeliczyć?

  • 1. Data: 2008-04-12 15:04:12
    Temat: Zmiana etatu na samozatrudnienie - jak przeliczyć?
    Od: Sheen <z...@v...pl>

    Pracowałem przez 6 miesięcy na podstawie umowy o pracę. Teraz chciałbym
    robić to samo, ale będąc samozatrudnionym i płacąc obniżone składki (ok.
    300 zł miesięcznie). Wiem, że w pierwszym roku działalności nie będę
    mógł skorzystać z podatku liniowego. Czy są jeszcze jakieś ograniczenia?

    Jeśli na etacie zarabiałem 5 tys. brutto, to na jaką kwotę powininna
    opiewać umowa zlecenie, którą zawrę z byłym pracodawcą? 5930.50 ? (wg
    kalkulatora: http://www.bankier.pl/narzedzia/kalkulatory/placowy/
    )

  • 2. Data: 2008-04-12 15:16:36
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2008-04-12, Sheen <z...@v...pl> wrote:

    [...]

> [...]
    > 300 zł miesięcznie). Wiem, że w pierwszym roku działalności nie będę
    > mógł skorzystać z podatku liniowego. Czy są jeszcze jakieś ograniczenia?

    Jeśli chcesz się "samozatrudnić" u byłego pracodawcy, to ZUS będziesz
    też płacić normalny, a nie ulgowy.

    > Jeśli na etacie zarabiałem 5 tys. brutto, to na jaką kwotę powininna
    > opiewać umowa zlecenie, którą zawrę z byłym pracodawcą? 5930.50 ? (wg
> [...]

    Kwota brutto _pracodawcy_ + vat (o ile dotyczy) to IMHO minimalna opcja.
    W pozostałych przypadkach Ty sobie dokładasz kupę roboty, zdejmujesz
    z pracodawcy odpowiedzialność, urlopy, chorobowe, przenosisz na siebie
    ryzyko gospodarcze, księgowość i zobowiązania podatkowe.

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 3. Data: 2008-04-12 15:20:08
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2008-04-12, Sheen <z...@v...pl> wrote:

> [...]

    Ty sobie dokładasz kupę roboty, zdejmujesz z pracodawcy odpowiedzialność,
    urlopy, chorobowe, przenosisz na siebie ryzyko gospodarcze, księgowość
    i odpowiedzialność za rozliczenia podatkowe. To chyba jest warte tego,
    by Ci wyświadczył tą "uprzejmość" i dał co najmniej tyle samo ile
    wydawał na Ciebie do tej pory.

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 4. Data: 2008-04-12 15:52:40
    Od: "andreas" <v...@g...pl>

    Użytkownik "Sheen" <z...@v...pl> napisał w wiadomości

    > ale będąc samozatrudnionym

    > opiewać umowa zlecenie

    Zdecyduj się co chcesz robić.

    --
    andreas

  • 5. Data: 2008-04-12 16:06:38
    Od: Liwiusz <l...@w...poczta.onet.pl>

    andreas napisał(a):
    > Użytkownik "Sheen" <z...@v...pl> napisał w wiadomości

    > Zdecyduj się co chcesz robić.

    Prowadząc działalność gospodarczą zwykle realizuje się umowy zlecenie
    lub o dzieło, nie ma w tym nic dziwnego. Tyle że umów tych nie rozlicza
    się tak jak ze zwykłymi ludźmi (czyli np. ZUS i zaliczki płaci
    zleceniodawca), tylko wystawia się fakturę.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 6. Data: 2008-04-12 16:11:55
    Od: Liwiusz <l...@w...poczta.onet.pl>

    Wojciech Bancer napisał(a):

> [...]
    > i odpowiedzialność za rozliczenia podatkowe. To chyba jest warte tego,
    > by Ci wyświadczył tą "uprzejmość" i dał co najmniej tyle samo ile

    Rozliczenie powinno uwzględniać:

    - kwotę brutto brutto pracodawcy (czyli również jego część składek ZUS),
    - dodatkowo około 20% wynagrodzenia jako ekwiwalent za urlop
    - na oko 15% wynagrodzenia jako cena nieposiadania przez "pracownika"
    ubezpieczenia chorobowego
    - 200zł na księgową (nawet jak nie będziesz z tego korzystał, to jednak
    swój czas poświęcisz)
    - i może jeszcze 10% "za fatygę" i za umożliwienie bardzo korzystnego
    dla "pracodawcy" rozliczania się (brak okresu wypowiedzenia, odwołań do
    sądu pracy itp.)

    Zakładając, że z pensji 2500zł brutto kwota "brutto brutto" wynosi
    2965zł, to po dodaniu powyższych dodatków kwota na fakturze za miesiąc
    pracy (bez nadgodzin) wyniesie 4499,25zł. Plus VAT, oczywiście.

  • 7. Data: 2008-04-12 16:24:13
    Od: "szomiz" <s...@k...dostawac.reklamy.przez.net>

    Użytkownik "Liwiusz" <l...@w...poczta.onet.pl> napisał w wiadomości

    > Zakładając, że z pensji 2500zł brutto kwota "brutto brutto" wynosi
    > 2965zł, to po dodaniu powyższych dodatków kwota na fakturze za miesiąc
    > pracy (bez nadgodzin) wyniesie 4499,25zł. Plus VAT, oczywiście.

    No ale jaki interes - przy takim przeliczeniu umowy o prace na
    samozatrudnienie - ma w zmianie formy wspolpracy pracodawca?

    sz.

  • 8. Data: 2008-04-12 16:43:54
    Od: "Pe.Ka" <c...@t...cy>

    Dnia 2008-04-12 18:11 [Liwiusz] napisał(a):

    > - na oko 15% wynagrodzenia jako cena nieposiadania przez "pracownika"
    > ubezpieczenia chorobowego

    A dlaczego ma nie mieć? Chorobowe nie jest kosztem pracodawcy tylko
    pracownika. Na DG może sobie dalej tak samo opłacać jak opłacał na
    etacie. Różnica jest taka, że na etacie musi a tu ma wybór. No i zasiłek
    mniejszy będzie jak będzie opłacał minimalną składkę ale to już tylko
    wybór płacącego. Przy etacie jest nawet gorzej bo płaci składkę od
    składników, które potem nie zawsze są uwzględniane w podstawie
    wynagrodzenia chorobowego. Przy DG zasiłek jest płacony z całej
    opłacanej podstawy.

    --
    : Pozdrawiam, _ _ ::
    ::: _ _^_ //\ [Pe.Ka] Paweł Kruk //\::

  • 9. Data: 2008-04-12 17:41:28
    Od: Liwiusz <l...@w...poczta.onet.pl>

    Pe.Ka napisał(a):

> [...]
    > składników, które potem nie zawsze są uwzględniane w podstawie
    > wynagrodzenia chorobowego. Przy DG zasiłek jest płacony z całej

    Chorobowe jest o tyle kosztem pracodawcy, że do 33 dni w roku to on
    musi płacić wynagrodzenie za czas choroby. Pracownik przechodząc na
    działalność zwalania go z tego kosztownego ryzyka. A jak wiadomo,
    uwolnienie od ryzyka ma też swoją cenę ;)

  • 10. Data: 2008-04-12 17:45:07
    Od: Liwiusz <l...@w...poczta.onet.pl>

    szomiz napisał(a):
    > Użytkownik "Liwiusz" <l...@w...poczta.onet.pl> napisał w wiadomości

    > No ale jaki interes - przy takim przeliczeniu umowy o prace na
    > samozatrudnienie - ma w zmianie formy wspolpracy pracodawca?

    Ma takie ułatwienie, że ma jednego pracownika mniej.

    Choć rozumiem, że niektórzy pracodawcy trochę przekombinowują i
    myślą, że pracownik na umowie 2500zł brutto z chęcią przejdzie na
    działalność za 2500zł+vat i jeszcze będzie wdzięczny, że może ZUS nie od
    całości płacić.

    Tyle że w takim przypadku będzie to znaczna obniżka pensji dla
    pracownika, wielu z nich nie zauważa bowiem "pozagłównopłacowego"
    wynagrodzenia takiego jak wynagrodzenie chorobowe, urlopy, ochronę
    zatrudnienia, a wszystko ma swoją wartość wymierną w PLN.