PracaGrupypl.praca.dyskusje › Zasiłek macierzyński

  • 1. Data: 2004-08-16 07:31:44
    Temat: Zasiłek macierzyński
    Od: "Kuba" <m...@w...pl>

    Poradźcie proszę, bo w necie na różnych stronach znajduję sprzeczne
    informacje co do zasad przyznawania zasiłku macierzyńskiego.
    1) sprawa to próg dochodu - generalnie spotkałem się z dwoma koncepcjami
    przyznawania zasiłku: w oparciu o "Ustawę o świadczeniach pieniężnych z
    ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa" (gdzie nie ma
    żadnych ograniczeń związanych z dochodem rodziny) oraz w oparciu o "Ustawę o
    pomocy społecznej" (gdzie o przyznaniu zasiłku macierzyńskiego decyduje
    zmieszczenie się w limicie dochodu do około 500 zł na osobę). Być może coś
    jest już nieaktualne; na niektórych ze stron brak jest dat artykułów.
    2) sprawa - to ten sam dylemat pojawiący się w przypadku zasiłku porodowego
    (jednorazowego).
    3) sprawa - to niejasności związane z zatrudnieniem w oparciu o "Ustawę o
    zatrudnieniu pracowników tymczasowych" (w tej właśnie formie zatrudniona
    jest moja żona - umowy podpisują w cyklach miesięcznych): z tego co się
    dotychczas dowiedziałem, żona musi zawrzeć umowę w miesiącu przed porodem
    (inaczej nie przysługuje nic - w tej formie zatrudnienia wszystkie
    udogodnienia dla kobiet w ciąży nie obowiązują); czy żeby dostać zasiłek
    dziecko musi się urodzić w okresie obowiązywania umowy o pracę - w ustawie
    mowa jest o okresie składkowym - czy dobrze rozumiem, że okres składkowy to
    dokładnie czas trwania umowy, czy może jest jakiś margines, tj. miesiąc po
    wygaśnięciu umowy czy coś podobnego? Wreszcie na ile czasu przyznany będzie
    zasiłek macierzyński, w tej sytuacji, gdy urlop macierzyński nie
    przysługuje.
    Bardzo proszę o pomoc, bo trochę się już gubię, zwłaszcza w temacie tej
    nowej formy zatrudnienia, a jak pewnie wiecie w tym okresie każda złotówka
    cenna;-) Dziękuję i pozdrawiam, Kuba.