PracaGrupypl.praca.dyskusje › Zasilek dla bezrobotnych

  • 1. Data: 2004-01-30 20:32:27
    Temat: Zasilek dla bezrobotnych
    Od: "Karolina Olejniczak" <k...@N...gazeta.pl>

    Witam
    Czy po przepracowaniu 12 mc w tym przypadku 9 mc pierwsza praca w ramach
    aktywizacji zawodowej absolwentów (umowa o prace) a pozniej 3 mc zwykła umowa
    o prace należy się zasiłek dla bezrobotnych? Słyszałam kiedys ze trzeba
    przepracowac półtora roku w przypadku pierwszej pracy. Proszę o odpowiedź
    pozdrawiam
    Karolina

  • 2. Data: 2004-01-30 22:30:28
    Temat: Re: Zasilek dla bezrobotnych
    Od: "Joanna" <a...@i...pl>

    Użytkownik "Karolina Olejniczak" <k...@N...gazeta.pl> napisał w
    wiadomości news:bvef0r$15r$1@inews.gazeta.pl...
> [...]
    > o prace należy się zasiłek dla bezrobotnych? Słyszałam kiedys ze trzeba
    > przepracowac półtora roku w przypadku pierwszej pracy. Proszę o odpowiedź

    Witaj,
    Chyba ten artykuł Cie zainteresuje (Ustawa o zatrudnieniu i przecidziałaniu
    bezrobocia).
    W okresie poprzedzającym zarejestrowanie w Urzedzie (18 miesięcy przed),
    musisz przepracować 365 dni
    w punkcie 2 masz wyjasnione, co wlicza się w te 365 dni :

    Art. 23.

    1. Prawo do zasiłku przysługuje bezrobotnemu za każdy dzień kalendarzowy po
    upływie 7 dni od dnia zarejestrowania się we właściwym powiatowym urzędzie
    pracy, z zastrzeżeniem art. 27, jeżeli:

    1) nie ma dla niego propozycji odpowiedniego zatrudnienia, skierowania do
    prac interwencyjnych, robót publicznych lub na utworzone dodatkowe miejsce
    pracy oraz

    2) w okresie 18 miesięcy poprzedzających dzień zarejestrowania, łącznie
    przez okres co najmniej 365 dni:

    a) był zatrudniony i osiągał wynagrodzenie w kwocie co najmniej najniższego
    wynagrodzenia, od którego istnieje obowiązek opłacania składki na Fundusz
    Pracy, z wyjątkiem obowiązku opłacania składek za niepełnosprawnych, o
    których mowa w art. 54; w okresie tym nie uwzględnia się okresów urlopów
    bezpłatnych trwających łącznie dłużej niż 30 dni, z zastrzeżeniem ust. 2 pkt
    2,

    b) wykonywał pracę na podstawie umowy o pracę nakładczą, jeżeli osiągał z
    tego tytułu dochód w wysokości co najmniej najniższego wynagrodzenia,

    c) wykonywał pracę na podstawie umowy agencyjnej lub umowy zlecenia albo
    współpracował przy wykonywaniu tych umów, jeżeli podstawę wymiaru składki na
    ubezpieczenie społeczne i Fundusz Pracy stanowiła kwota co najmniej
    najniższego wynagrodzenia,

    d) podlegał ubezpieczeniu społecznemu lub zaopatrzeniu emerytalnemu z tytułu
    prowadzenia pozarolniczej działalności lub współpracy, jeżeli podstawę
    wymiaru składki na ubezpieczenie społeczne lub zaopatrzenie emerytalne i
    Fundusz Pracy stanowiła kwota wynosząca co najmniej najniższe wynagrodzenie,

    e) wykonywał pracę w okresie tymczasowego aresztowania lub odbywania kary
    pozbawienia wolności, jeżeli podstawę wymiaru składki na ubezpieczenie
    społeczne i Fundusz Pracy stanowiła kwota co najmniej najniższego
    wynagrodzenia,

    f) wykonywał pracę w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub w spółdzielni
    kółek rolniczych (usług rolniczych), będąc członkiem tej spółdzielni, jeżeli
    podstawę wymiaru składki na ubezpieczenie społeczne i Fundusz Pracy
    stanowiła kwota co najmniej najniższego wynagrodzenia,

    g) opłacał składkę na Fundusz Pracy w związku z zatrudnieniem lub
    wykonywaniem innej pracy zarobkowej za granicą u pracodawcy zagranicznego,

    h) był zatrudniony za granicą i przybył do Rzeczypospolitej Polskiej jako
    repatriant.

    2. Do 365 dni, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się również okresy:

    1) zasadniczej służby wojskowej, nadterminowej zasadniczej służby wojskowej,
    przeszkolenia wojskowego absolwentów szkół wyższych, służby wojskowej
    pełnionej w charakterze kandydata na żołnierza zawodowego, ćwiczeń
    wojskowych, okresowej służby wojskowej oraz zasadniczej służby w obronie
    cywilnej i służby zastępczej,

    2) urlopu wychowawczego, udzielonego na podstawie odrębnych przepisów,

    2a) (skreślony),

    3) pobierania renty z tytułu niezdolności do pracy, renty szkoleniowej,
    świadczenia rehabilitacyjnego oraz przypadające po ustaniu zatrudnienia,
    wykonywania innej pracy zarobkowej albo zaprzestania prowadzenia
    pozarolniczej działalności - okresy pobierania zasiłku chorobowego,
    macierzyńskiego lub opiekuńczego, jeżeli podstawę wymiaru tych zasiłków
    stanowiła kwota w wysokości co najmniej najniższego wynagrodzenia,

    4) nie wymienione w ust. 1 pkt 2, za które opłacana była składka na
    ubezpieczenie społeczne i Fundusz Pracy lub zaopatrzenie emerytalne i
    Fundusz Pracy, jeżeli podstawę wymiaru składki stanowiła kwota wynosząca co
    najmniej najniższe wynagrodzenie,

    5) okres, za który przyznano odszkodowanie z tytułu niezgodnego z przepisami
    rozwiązania przez pracodawcę stosunku pracy (stosunku służbowego), oraz
    okres, za który wypłacono pracownikowi odszkodowanie z tytułu skrócenia
    okresu wypowiedzenia umowy o pracę.

    3. (skreślony).

    4. Prawo do zasiłku przysługuje bezrobotnym zwolnionym z zakładów karnych i
    aresztów śledczych, zarejestrowanym w okresie 30 dni od dnia zwolnienia,
    jeżeli suma okresów, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i w ust. 2,
    przypadających w okresie 18 miesięcy przed ostatnim pozbawieniem wolności,
    oraz wykonywania pracy w okresie pozbawienia wolności wynosiła co najmniej
    365 dni, jeżeli podstawę wymiaru składki na ubezpieczenia społeczne i
    Fundusz Pracy stanowiła kwota w wysokości co najmniej najniższego
    wynagrodzenia. W przypadku pozbawienia wolności w okresie pobierania
    zasiłku, po zwolnieniu z zakładu karnego lub aresztu śledczego przysługuje
    prawo do zasiłku na okres skrócony o okres pobierania zasiłku przed
    pozbawieniem wolności i w trakcie przerw w odbywaniu kary.

    4a. Prawo do zasiłku przysługuje również bezrobotnym zwolnionym po odbyciu
    zasadniczej służby wojskowej, jeżeli okres jej odbywania wynosił co najmniej
    350 dni i przypadał w okresie 18 miesięcy poprzedzających dzień
    zarejestrowania się w powiatowym urzędzie pracy.

    5. W razie równoczesnego spełnienia kilku warunków uprawniających do
    zasiłku, bezrobotnemu przysługuje wybór podstawy jego przyznania.

    6. W przypadku udokumentowania przez bezrobotnego okresu uprawniającego do
    zasiłku po upływie 7 dni od dnia zarejestrowania się w powiatowym urzędzie
    pracy, lecz w okresie posiadania statusu bezrobotnego, prawo do zasiłku
    przysługuje od dnia udokumentowania tego prawa na okres, o którym mowa w
    art. 25 ust. 1.

    Pozdrawiam,

    Joanna