PracaGrupypl.praca.dyskusje › Założenie własnej firmy

  • 1. Data: 2002-09-16 04:49:36
    Temat: Założenie własnej firmy
    Od: "Majowicz Mirosław" <M...@p...onet.pl>

    Zastanawiam się od niedawna nad założeniem z kolegą małej firmy usługowej o
    profilu ... i tu mamy pierwszy problem, gdyż zakres mógłby być dość szeroki
    np. od projektowania stron www do serwisowania sprzętu poprzez doradztwo w
    sprawach konfiguracji itp.

    i miałbym kilka pytań z tym związanych:
    a) ile kosztuje założenie takiej firmy (sprawy administracyjne)
    b) jakie są podatki za prowadzenie takiej działalności
    c) czy istnieje konieczność zdefiniowania konkretnego charakteru
    działalności takiej firmy przy rejestracji
    d) z czym się wiąże zmiana profilu działalności firmy

    pozdrawiam
    Mirosław

  • 2. Data: 2002-09-16 06:50:50
    Temat: Re: Założenie własnej firmy
    Od: Rafal <rwawrzycki@WYTNIJ_TOwp.pl>

    Heya Majowicz Mirosław!

    > i miałbym kilka pytań z tym związanych:
    > a) ile kosztuje założenie takiej firmy (sprawy administracyjne)

    ok. 200 zl. Wchodzi w to zalozenie konta, uzyskanie pozwolenia na
    dzialalnosc, itp.

    > b) jakie są podatki za prowadzenie takiej działalności

    Normalny podatek dochodowy i ZUS, ktory wychodzi ok. 600zl/osobe, jezeli
    nie pracujesz juz gdzies na jakims etacie, chocby 1/20 etatu i nikt ci tego
    ZUSu nie oplaca.

    > c) czy istnieje konieczność zdefiniowania konkretnego charakteru
    > działalności takiej firmy przy rejestracji

    Musisz napisac co to ma byc za firma, ale mozesz podac cos w tym guscie:
    dzialalnosc uslugowa, teren dzialania caly kraj i mozesz sie zajac
    wszystkim bez pozniejszej zmiany profilu firmy.

    Ale moge sie mylic, a jezeli tak to niech mnie ktos poprawi.

    --
    Rafal Wawrzycki
    mailto: rwawrzycki[at]wp.pl

  • 3. Data: 2002-09-16 10:33:40
    Od: Adam Płaszczyca <_...@i...pl>

    "Majowicz Mirosław" <M...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    > sprawach konfiguracji itp.
    > i miałbym kilka pytań z tym związanych:
    > a) ile kosztuje założenie takiej firmy (sprawy administracyjne)

    Hm.. zalezy jaką forme przyjmiecie. Jeżeli spólka Jawna, to koszty wpisu
    do rejestru sądowego. Nie wiem, czy nie prościej by było po prostu
    zacząć dwie jednoosobowe działalności gospodarcze

    > b) jakie są podatki za prowadzenie takiej działalności
    DG - takie same jak dla osób fizycznych, czyli progi podatkowe. S.J. -
    nei mam pojęcia....

    > c) czy istnieje konieczność zdefiniowania konkretnego charakteru
    > działalności takiej firmy przy rejestracji

    Tak. Ale możesz wpisac tyle ile chcesz.

    > d) z czym się wiąże zmiana profilu działalności firmy

    Ze zmiana zapisu w rejestrze.

    --
    ___________ (R)

  • 4. Data: 2002-09-23 17:26:04
    Od: Tristan Alder <s...@p...onet.pl>

    Dnia pewnego pięknego (16 Sep 2002 10:33:40 GMT), Adam Płaszczyca
    <_...@i...pl> był(a) napisał(a):

    >Hm.. zalezy jaką forme przyjmiecie. Jeżeli spólka Jawna, to koszty wpisu
    >do rejestru sądowego. Nie wiem, czy nie prościej by było po prostu
    >zacząć dwie jednoosobowe działalności gospodarcze

    Czyli po prostu SC. SC ma tą przewagę nad jawną, że np. w mBanku konto
    można założyć itp...

    >DG - takie same jak dla osób fizycznych, czyli progi podatkowe. S.J. -
    >nei mam pojęcia....

    Coś się tak tej jawnej uczepił? Jawna to taka dzika forma SC. Wymagana
    przy wyższych obrotach, ale jak ktoś zaczyna, to SC jest spoko.. I w
    SC i SJ masz normalnie PIT...

    >Tak. Ale możesz wpisac tyle ile chcesz.

    A najlepiej wpisać możliwie ogólnie, chyba że chce się załapać na
    jakieś ryczałty czy zwolnienia podmiotowe z VATu.

    >Ze zmiana zapisu w rejestrze.

    Nie tylko -- również z podjęciem działań o innym profilu :-)

    (ZTJ: Przemysław Adam Śmiejek)

  • 5. Data: 2002-09-23 19:25:06
    Od: Adam Płaszczyca <_...@i...pl>

    Tristan Alder <s...@p...onet.pl> wrote:

    > Czyli po prostu SC. SC ma tą przewagę nad jawną, że np. w mBanku konto
    > można założyć itp...

    SC odeszła w przeszłosć. Już nei ma czegoś takiego.

    > Coś się tak tej jawnej uczepił? Jawna to taka dzika forma SC. Wymagana
    > przy wyższych obrotach, ale jak ktoś zaczyna, to SC jest spoko.. I w
    > SC i SJ masz normalnie PIT...

    Bo S.C. już nie istnieje. Możesz mieć dwie osoby prowadzące DG (każda
    prowadzi) i te DG prowadzą spółkę.

    > A najlepiej wpisać możliwie ogólnie, chyba że chce się załapać na
    > jakieś ryczałty czy zwolnienia podmiotowe z VATu.

    Już nie można. Muszą wchodzić w normy europejskie.

    --
    ___________ (R)

  • 6. Data: 2002-09-23 22:33:56
    Od: Tristan Alder <s...@p...onet.pl>

    Dnia pewnego pięknego (23 Sep 2002 19:25:06 GMT), Adam Płaszczyca
    <_...@i...pl> był(a) napisał(a):

    >SC odeszła w przeszłosć. Już nei ma czegoś takiego.

    O! Właśnie zniknąłeś moją SC... A jeszcze kilka minut temu działała i
    miała się całkiem dobrze...

    >Bo S.C. już nie istnieje.

    A kto tak mówi?

    >Możesz mieć dwie osoby prowadzące DG (każda
    >prowadzi) i te DG prowadzą spółkę.

    Tak. Spółkę Cywilną, zwaną SC... Która ponoć nie istnieje wg Ciebie...

    >Już nie można. Muszą wchodzić w normy europejskie.

    Czego nie można? Wpisać ogólnie czy załapać na zwolnienie?

    (ZTJ: Przemysław Adam Śmiejek)

  • 7. Data: 2002-09-24 07:04:49
    Od: Adam Płaszczyca <_...@i...pl>

    Tristan Alder <s...@p...onet.pl> wrote:

    > O! Właśnie zniknąłeś moją SC... A jeszcze kilka minut temu działała i
    > miała się całkiem dobrze...

    ZNiknęła, jako forma - teraz nie zarejestrujesz już. A Twoja, to nie
    S.C., tylko 2*DG będące w spółce.

    > A kto tak mówi?
    Ano przepisy - było dość głośno jakiś czas temu.

    > Tak. Spółkę Cywilną, zwaną SC... Która ponoć nie istnieje wg Ciebie...
    Która formalnie nie istnieje - są to dwie DG.

    > Czego nie można? Wpisać ogólnie czy załapać na zwolnienie?
    Wpisać ogólnie.

    --
    ___________ (R)

  • 8. Data: 2002-09-30 11:49:10
    Od: Tristan Alder <s...@p...onet.pl>

    Dnia pewnego pięknego (24 Sep 2002 07:04:49 GMT), Adam Płaszczyca
    <_...@i...pl> był(a) napisał(a):

    >ZNiknęła, jako forma - teraz nie zarejestrujesz już.

    Zależy co rozumiesz pod hasłem rejestracja... Bo z KC nie zniknęła
    bybnajmniej

    >A Twoja, to nie
    >S.C., tylko 2*DG będące w spółce.

    W SC właśnie...

    >Ano przepisy - było dość głośno jakiś czas temu.

    Krowa która dużo ryczy, mało mleka daje

    >Która formalnie nie istnieje - są to dwie DG.

    Nie. Są to dwaj/więcej przedsiębiorcy działający w formie spółki
    cywilnej.

    >Wpisać ogólnie.

    Nie wiem. Może. Tu się nie znam.

    (ZTJ: Przemysław Adam Śmiejek)

  • 9. Data: 2002-10-01 00:34:41
    Od: Adam Płaszczyca <_...@i...pl>

    Tristan Alder <s...@p...onet.pl> wrote:

    > Zależy co rozumiesz pod hasłem rejestracja... Bo z KC nie zniknęła
    > bybnajmniej

    > W SC właśnie...

    No właśnie - to zmieniło trochę istotę spółki - wcześniej miałeś jedną
    DG, jedną spółkę, kilku wspólników. Teraz masz kilka DG które tworzą
    spólkę. Ale każda z tych DG jest osobna, ma własny NIP etc...

    --
    ___________ (R)

  • 10. Data: 2002-10-01 06:35:53
    Od: Tristan Alder <s...@p...onet.pl>

    Dnia pewnego pięknego (1 Oct 2002 00:34:41 GMT), Adam Płaszczyca
    <_...@i...pl> był(a) napisał(a):

    >No właśnie - to zmieniło trochę istotę spółki - wcześniej miałeś jedną
    >DG, jedną spółkę, kilku wspólników.

    No i nadal jest tak samo, z tą delikatną różnicą, że w Urzędzie Gminy
    masz kilka wpisów, co zwiększa koszt założenia oraz ew. zmian. Zamiast
    jednego wpisu i jednej opłaty jest ona wielokrotnością, więc UG więcej
    zarabia. To jedyna odczuwalna zmiana.

    >Teraz masz kilka DG które tworzą spólkę.

    Zależy co rozumiesz pod DG. Masz kilku przedsiębiorców. Jak kiedyś...

    >Ale każda z tych DG jest osobna,

    Podobnie jak kiedyś był osobny człowiek.

    >ma własny NIP etc...

    Własny NIP? A kto Ci to powiedział? Owszem, każdy człowiek ma swój NIP
    i zawsze tak było. Jednak SC nadal ma jeden NIP, NIP spółki, odmienny
    od NIPu wspólników. W US czy w ZUSie jest nadal to samo. Jedyna
    różnica to wpisy w ewidencji.

    (ZTJ: Przemysław Adam Śmiejek)