PracaGrupypl.praca.dyskusje › ZUS, Student, Firma - Kombinuje ominac co sie da - Moje propozycje

  • 1. Data: 2002-08-01 08:56:35
    Temat: ZUS, Student, Firma - Kombinuje ominac co sie da - Moje propozycje
    Od: "Poink" <p...@o...z.pl>

    Planuje rozpoczac dzialalnosc gospodarcza. Mam w zwiazku z tym kilka pytan
    na ktore odpowiedzi wydaja mi sie nieco zawile.

    1. Czy przy zwolnieniach z oplacania ZUS'u okreslenie student obejmuje tylko
    studentow dziennych czy rowniez wieczorowych i zaocznych (wydaje mi sie ze
    wszystkich - pytam dla pewnosci) ?

    2. Zakladajac firme musze placic bedac studentem (lub nie bedac) ok. 560
    /mies ZUS. Chcialbym tego uniknac i wydaje mi sie ze znalazlem sposob.
    Pierwszy to wykorzystanie faktu zwolnienia studentow do 26 roku zycia oraz
    osob zatrudnionych gdzie indziej i jednoczesnie prowadzacych dzialalnosc.
    Nie wiem jednak czy jest on pewny. Firme zaklada moj ojciec, pracuje on w
    szkole wiec oplaca wszelke skladki - nie placi wiec 560 zl tylko 95 zl (kasa
    chorych) za mozliwosc prowadzenia dzialalnosci. Zatrudnia mnie u siebie jako
    studenta i przez to unikam placenia skladek ZUS (95 zl przy 560 to juz spora
    roznica) zyskujac mozliwosc wystawiania faktur vat.

    3. Inny sposob na unikniecie ZUS jakiego sie doszukalem to dzierzawa okolo
    1ha ziemi uprawnej i oplacania z tego tytulu "kruzu". Po roku mozna zalozyc
    dzialalnosc gospodarcza i uniknac ZUSU z tytulu oplacania "kruzu" (groszowe
    sprawy wychodzi okolo 80 zl / mies.) Dzierzawa takiej ziemi nic nie
    kosztuje, np sa osoby ktore za samo "pozbycie sie" obowiazku placenia
    "kruzu"
    sa wstanie ja wydzierzawic (bynajmniej ja mam taka mozliwosc).

    4. Kolejny sposob to zalozenie firmy i zabawa z zawieszaniem. Z tego co wiem
    to w przypadku zawieszenia prowadzenia dzialalnosci oplate na ZUS wylicza
    sie co do jednego dnia. Czyli majac firme przez 3 dni w miesiacu place tylko
    ok. 56 zl. To mi wystarcza - potrzebuje tylko na wystawienie faktury. Uslugi
    jakie mam zamiar oferowac pozwola mi na to. A i jakas kontrola nie jest w
    stanie mi dowiesc ze nie pracuje tylko te 3 dni (interwencja u klienta to
    kilka godzin a 90 % czasu to przygotowanie w domu).

    Czy ktos myglby obalic, sprostowac, potwierdzic moje niekompetentne wywody ?
    Moze ktos uczynny sam zaproponuje sposob na jaki wpadl i go z powodzeniem
    uzywa ?
    Poink
    GG : 1000666

  • 2. Data: 2002-08-01 09:06:39
    Od: <k...@p...onet.pl>

> [...]
    > Moze ktos uczynny sam zaproponuje sposob na jaki wpadl i go z powodzeniem

    Wszystko chyba Ok. Idz jeszcze na rente inwalidzka i zarejestruj zaklad jako
    zaklad pracy chronionej

    Krzysztof

  • 3. Data: 2002-08-01 09:19:57
    Od: "Poink" <p...@o...z.pl>

    > Wszystko chyba Ok. Idz jeszcze na rente inwalidzka i zarejestruj zaklad
    jako
    > zaklad pracy chronionej

    Nie rozumiem tej propozycji - sugerujesz ze mam sie np. rzucic z mostu i
    dostac paralizu ?
    Bo jesli uwazasz ze rozsadne jest placic za cos za co nie trzeba placic to
    rzeczywiscie Ty nie musisz sie rzucac z mostu bo moze kiedys przyjdziesz do
    mojej firmy jako klient ;]
    poink
    GG : 1000666

  • 4. Data: 2002-08-01 09:58:58
    Od: <k...@p...onet.pl>

> [...]
    > rzeczywiscie Ty nie musisz sie rzucac z mostu bo moze kiedys przyjdziesz do

    Chodzilo mi o to, ze to chyba jedyna mozliwosc jakiej nie wykorzystales przy
    planowaniu firmy. Oczywiscie, ze uwazam za bzdury takie obciazenia zwlaszcza
    zusem niepowiazanym z realnym obrotem malych firm. Mam wrazenie, ze jedyna
    osoba, ktora myslac o gospodarce miala na mysli male firmy, to byl minister
    Wilczek.
    Wszyscy nastepni to ustawiaja wszystko pod koncerny itp, dorzynajac
    malutkie "dzialalnosci" i zmuszajac je do takiego lawirowania, jednoczesnie
    patrzac bezmyslnie, jak molochy transferuja zyski do innych krajow, uciekajac
    w ten sposob od placenia wysokich podatkow w Polsce. I w ten sposob nie ma
    pieniedzy ani od malych, ani od duzych firm (za wyjatkiem lapowek wreczanych
    przez duze firmy urzednikom)
    Wystarczyloby ustawic Zus jako %, placony razem z podatkiem, i ludzie zamiast
    sie rejestrowac i wyrejestrowywac mogli by ten czas spedzic na pracy. i wielu
    ludzi majacych obroty miesieczne rzedu 1000-2000 zl brutto ujawniloby sie,
    placac przy okazji podatek od tych kwot, zamiast pracowac na czarno, szaro itp.

    Pozdrawiam
    Krzysztof

  • 5. Data: 2002-08-01 10:41:06
    Od: "Poink" <p...@o...z.pl>

    > Wszystko chyba Ok. Idz jeszcze na rente inwalidzka i zarejestruj zaklad
    jako
    > zaklad pracy chronionej

    Czyli podane przezemnie sposoby mozna uskutecznic. Chcialbym jednak aby
    wypowiedzial sie ktos kto korzysta z czegos takiego i jak to wyglada w
    dzialaniu. Nie chcialbym byc zaskoczony jakas oplata, ktora moze mnie potem
    zalatwic na dobre. Przydaloby sie, zeby ktos bardziej precyzyjnie okreslil
    kwoty "kruzu" , ilosci ziemi jaka jest potrzebna minimalnie, okres ...(chodz
    to wlasciwie mozna pewnie znalesc gdzies na jakims serwisie - jakim ?) Co do
    innych sposobow dobrze by bylo gdyby ktos przedstawil mi jakies kruczki
    ktore moga na mnie czychac przy stosowaniu tego typu rozwiazan. Jak do tej
    pory to jednym z kruczkow, ktory mnie zaskoczyl bylo to ze po roku dzierzawy
    ziemi uprawnej i placenia kruzu mozna byc zwolnionym przy zalozeniu
    dzialalnosci gosp. z ZUS'u, jednak jesli mam dzialalnosc gosp. i place ZUS
    oraz jednoczesnie place kruz za pole to wtedy po roku nie przysluguje mi
    takie udogodnienie - dziwne to bo maja wiecej kasy ze mnie po tym roku. Czy
    rzeczywiscie ma to miejsce ? Czy sa jakies inne zastrzezenia nie tylko do
    rozwiazania z "kruzem" ale i do innych przedstawionyh przezemnie sposobow ?
    poink
    gg 1000666

  • 6. Data: 2002-08-01 11:41:05
    Od: "AMRA" <a...@a...com>

> [...]
    spora
    > roznica) zyskujac mozliwosc wystawiania faktur vat.

    ale zatrudni cie na umowe zlecenie lub dzielo - inaczej placi tak samo

> [...]
    > "kruzu"
    > sa wstanie ja wydzierzawic (bynajmniej ja mam taka mozliwosc).

    musisz byc rolnikiem ;) - 1ha przeliczeniowy (zaleznie od klasy ziemi). Nie
    jestem pewien czy wystarczy sama dzierzawa 0- czy tez musisz bycwlascielem
    tej ziemi (i oficjalnie ja uprawiac), wazny jest tez _chyba_ meldunek -
    meldujesz sie w gminie gdzie ta ziemia jest (do KRUSu). Oprocz tego, patent
    tez chyba dziala po roku oplacania skladki i wtedy masz wybor czy placisz
    ZUS czy KRUS. Takze sprawdz czy dzialanosc ktora prowadzisz bedzie zaliczona
    do rolniczej ;)

  • 7. Data: 2002-08-01 11:51:49
    Od: "Poink" <p...@o...z.pl>

> [...]
    > tez chyba dziala po roku oplacania skladki i wtedy masz wybor czy placisz
    > ZUS czy KRUS. Takze sprawdz czy dzialanosc ktora prowadzisz bedzie

    Wlasnie o to chodzi ze dzialalnosc nie jest zaliczona do rolniczych, ale to
    chodzi niby o to, ze rolnik moze sobie dodatkowo cos na warunkach
    atrakcyjnych kombinowac (naprzyklad warsztat samochodowy) - tak mi sie
    wydaje. Jesli dzialalnosc musi byc rolnicza no to niestety nic z tego nie
    wyjdzie.

    Czy ktos wie na 100% czy w takim wypadku, aby skorzystac z udogodnien
    zarejestrowana dzialalnosc musi byc rolnicza ?
    poink
    gg 1000666

  • 8. Data: 2002-08-01 15:49:53
    Od: "Radek Wrzesien" <s...@u...pl>

    A mnie takie konbinacje wnerwiaja. A student to nie czlowiek?
    Za tego zaplace zusik, a za tamtego nie. Na szczescie to nie Twoja wina
    tylko ustawodawcow.
    Najlepiej zaloz firme, plac wszystko przelewami, a w zasadzie to nie plac.
    Po 5 miesiacach zwin firme i zaloz nowa i tak w kolo.
    W Polsce zanim Cie scigna za takie przekrety minie z 10 lat, a ty wtedy
    bedziesz mial juz 20 fime i wystarczajaco duzo pieniedzy z zaliczek od
    klientow, zeby pojechac do jakiegos kraju z ktorym Polska nie ma umowy o
    ekstradycje.
    Sorry za taki obrazoburczy ton. Nic do Ciebie nie mam, to dobrze, ze jestes
    przedsiebioirczy, ale ten kraj mnie coraz bardziej wnerwia.

    Powodzenia w interesach (oczywiscie w tych zgodnych z naszym niegodnym
    Panstwa prawa prawem)

  • 9. Data: 2002-08-02 07:00:54
    Od: Wiesław Wronowicz <w...@p...com>

> [...]
    spora
    > roznica) zyskujac mozliwosc wystawiania faktur vat.

    Jeżeli prowadzisz wspólne gospodarstwo domowe (a pewnie tak jak jesteś
    studentem), to w działalności ojca jesteś osobą współpracująca (tak to sie
    formalnie nazywa) i nie możesz byc zatrudniony jako pracownik. Inaczej
    Ojciec Twój nie może zatrudnic jako pracownika żony, syna czy innych
    najbliższych członków rodziny.

    Wiesiek

  • 10. Data: 2002-08-02 08:40:58
    Od: "Poink" <p...@o...z.pl>

> [...]
    > formalnie nazywa) i nie możesz byc zatrudniony jako pracownik. Inaczej
    > Ojciec Twój nie może zatrudnic jako pracownika żony, syna czy innych

    Jestem studentem w trybie zaocznym z prawem do rejestracji jako bezrobotny.
    Mieszkam razem z rodzicami. Czy w takiej sytuacji tez nie moze mnie
    zatrudnic ?