PracaGrupypl.praca.dyskusje › Wypowiedzenie w czasie trwania delegacji

  • 1. Data: 2008-11-14 10:01:46
    Temat: Wypowiedzenie w czasie trwania delegacji
    Od: Grzexs <g...@g...pl.pl>

    Czy przebywając w delegacji poza Polską firma może mi wręczyć
    wypowiedzenie przesyłając je faksem?

    Grzexs

  • 2. Data: 2008-11-14 10:19:19
    Temat: Re: Wypowiedzenie w czasie trwania delegacji
    Od: Maverick <k...@N...pl>

    Grzexs wrote:
    > Czy przebywając w delegacji poza Polską firma może mi wręczyć
    > wypowiedzenie przesyłając je faksem?

    Faks nie jest uznawane jako SKUTECZNY sposob na dostarczenie
    jakiegokolwiek pisma (bylo kilka wyrokow SN - dotyczyly np wypowiedzenia
    umowy z ubezpieczycielem przy OC samochodowym, podpisania umowy miedzy
    firma a podwykonawca). Tak wiec zawsze mozesz powiedziec ze nie dostales
    faksu (albo ze faks byl nieczytelny) - i nic nie moga Ci udowodnic.

    Faks nie jest tez formalnie uznawany jako umowa pisemna - w kazdej
    umowie o prace masz ze zmiany wymagaja formy pisemnej.

    --
    Regards,
    Maverick

  • 3. Data: 2008-11-14 14:39:11
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    On Fri, 14 Nov 2008 11:01:46 +0100, Grzexs <g...@g...pl.pl>
    wrote:

    >Czy przebywając w delegacji poza Polską firma może mi wręczyć
    >wypowiedzenie przesyłając je faksem?

    O ile faks ma rączki, to tak.
    --
    ___________ (R)
    ___________/ GG: 3524356

  • 4. Data: 2008-11-15 10:19:07
    Od: Maks <m...@o...pl>

    Grzexs pisze:
    > Czy przebywając w delegacji poza Polską firma może mi wręczyć
    > wypowiedzenie przesyłając je faksem?

    Może.

    http://www.rp.pl/artykul/56590,215658_Umowe_mozna_wy
    powiedziec_rowniez_faksem_.html

    [07-11-2008] Tak Jeśli pracodawca chce rozwiązać z pracownikiem umowę o
    pracę bez oczekiwania na jego obecność w siedzibie firmy, może wysłać do
    niego w tej sprawie faks lub e-mail. Nie musi wówczas wysyłać pisma
    listem poleconym na adres domowy pracownika. Wysłanie wypowiedzenia
    faksem lub przez e-mail oznacza bowiem, że podwładny otrzyma pismo o
    rozwiązaniu umowy w tym samym dniu. Dzięki temu, jak wskazuje inspekcja
    pracy, pracodawca zminimalizuje ryzyko nieodebrania przez pracownika
    przesyłki pocztowej.

    http://www.rp.pl/artykul/56590,215658_Umowe_mozna_wy
    powiedziec_rowniez_faksem_.html
    (...)Czy faks lub e-mail spełnia wymóg formy pisemnej? Do zachowania
    pisemnej formy wystarcza złożenie własnoręcznego podpisu na dokumencie
    obejmującym treść oświadczenia woli, a w przypadku oświadczenia woli w
    postaci elektronicznej - opatrzenie tzw. bezpiecznym podpisem
    elektronicznym (art. 78 k.c.). Na dokumencie przesłanym faksem nie ma
    jednak własnoręcznego podpisu, lecz jego kopia. Bezpieczny podpis
    elektroniczny wymaga weryfikacji za pomocą certyfikatu. Brak
    własnoręcznego podpisu oznacza brak formy pisemnej.

    Czy w takiej sytuacji dochodzi skutecznie do rozwiązania umowy o pracę?
    Odpowiedź jest twierdząca. Kodeks pracy zobowiązuje do zachowania formy
    pisemnej, ale bez żadnego rygoru dla skuteczności Natomiast k.c.
    wprowadza zasadę, że oświadczenie woli jest skuteczne, jeżeli jego
    adresat miał możliwość zapoznania się z jego treścią, która ujawnia wolę
    autora w sposób dostateczny i zrozumiały. W przypadku wysłania faksu lub
    listu e-mail treść pisma dotrze do adresata i będzie ono skuteczne.
    Natomiast brak formy pisemnej stanowi naruszenie art. 30 par. 3 k.p.
    (...)

  • 5. Data: 2008-11-16 22:22:24
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:gfm7ms$jmo$1@news.onet.pl Maks <m...@o...pl> pisze:

    > Odpowiedź jest twierdząca. Kodeks pracy zobowiązuje do zachowania formy
    > pisemnej, ale bez żadnego rygoru dla skuteczności
    To kodem flagowym wysłać albo sygnałami dymnymi też można?

> [...]
    > ujawnia wolę autora w sposób dostateczny i zrozumiały. W przypadku
    > wysłania faksu lub listu e-mail treść pisma dotrze do adresata i będzie
    Po pierwsze powstaje kwestia dowodowa - czy rzeczywiście dotarło.
    Po drugie - przyjmuje się, że jesli ktoś nie odebrał np. pisma poleconego to
    oświadczenie woli jest skuteczne, bo adresat mógł się z nim zapoznać (nawet
    jeśli w oczywisty sposób nie mógł). Czy per analogiam wystarczy zadzwonić i
    oświadczenie woli jest skuteczne nawet jeśli osoba telefonu nie odbierze, bo
    przecież mogła odebrać? Sądzisz, że będzie tylko wada braku formy pisemnej,
    bez żadnego rygoru dla skuteczności?

    --
    Jotte

  • 6. Data: 2008-11-17 06:57:57
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Jotte pisze:

    > To kodem flagowym wysłać albo sygnałami dymnymi też można?

    Jeśli będzie to w formie zrozumiałej dla pracownika, to zapewne
    można. Widziałem też wyrok potwierdzający, że w formie ustnej (przez
    telefon) też można rozwiązać umowę. Analogicznie jak z cytowanymi
    orzeczeniami w sprawie faksu: niezgodnie z prawem, bo bez zachowania
    formy pisemnej, ale skutecznie.

> [...]
    > jeśli osoba telefonu nie odbierze, bo przecież mogła odebrać? Sądzisz,
    > że będzie tylko wada braku formy pisemnej, bez żadnego rygoru dla

    Wydaje mi się, że uznanie nieodebranego telefonu za odebrany to zbyt
    dalego idący rygoryzm.

    To tak jak z przechodzeniem na czerwonym świetle, czy można? Co do
    zasady tak, tylko co najwyżej mandat się dostanie.

    --
    Liwiusz

  • 7. Data: 2008-11-17 19:50:16
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:gfr4lr$cc6$1@news.onet.pl Liwiusz
    <l...@b...tego.poczta.onet.pl> pisze:

> [...]
    > można rozwiązać umowę. Analogicznie jak z cytowanymi orzeczeniami w
    > sprawie faksu: niezgodnie z prawem, bo bez zachowania formy pisemnej, ale
    Czy chcesz przez to powiedzieć, że można spokojnie olać wymóg jednej ustawy
    posługując się inną?
    Już kiedyś była podobna dyskusja, posłużyłem się w niej przykładem ad
    absurdum: przybiegnie mi pracodawca pod okna (ze świadkiem, a jakże),
    wykrzyczy wypowiedzenie, ucieknie i to jest też niezgodne z prawem
    skuteczne?
    Co to jest w ogóle za konstrukcja - "niezgodne z prawem ale skuteczne"?
    Coś jak bandyci niezgodnie z prawem napadli na bank, po czym pomimo pościgu
    skutecznie zbiegli?
    I wtedy już trudno, nic nie można zrobić? ;))

    > Wydaje mi się, że uznanie nieodebranego telefonu za odebrany to zbyt
    > dalego idący rygoryzm.
    A uznanie nieodebranego pisma za odebrane dużo mniejszy?

    > To tak jak z przechodzeniem na czerwonym świetle, czy można? Co do zasady
    > tak, tylko co najwyżej mandat się dostanie.
    Co więc grozi za niezgodne (co do formy) wypowiedzenie umowy o pracę?
    Jak dla mnie najprostsza jest nieważność czynności z uwagi na wadę prawną.

    --
    Jotte