PracaGrupypl.praca.dyskusje › Wypoczynkowy po macierzyńskim - jak to jest prawnie?

  • 1. Data: 2003-03-27 20:55:31
    Temat: Wypoczynkowy po macierzyńskim - jak to jest prawnie?
    Od: "Agnieszka Rz." <a...@a...net>

    Opisze po krotce swoja sytuacje i bardzo prosze o pomoc prawna.
    Jestem na urlopie macierzynskim dokladnie od 29-09-2002, tego
    dnia urodzilam sliczna coreczke. W miedzy czasie firma, ktora mnie
    zatrudnia dla potrzeb pewnej instytucji, zostala przez owa instytucje
    "zwolniona" i wszyscy pracownicy mojej firmy zostali zatrudnieni juz
    bezposrednio przez instytucje. Mnie niestety ten zaszczyt nie kopnal,
    bo nadal jestem zatrudniona przez firme a do wczesniejszej pracy
    wrocic nie moge, bo nie mam umowy z instytucja... Dodam jeszcze,
    ze nikt, ani moja firma, ani instytucja w zaden sposob do tej pory mnie
    o tym nie poinformowala. Zadzwonilam dzisiaj do mojej firmy z zapytaniem
    ile dokladnie przysluguje mi dni urlopu wypoczynkowego ( nie mam pewnosci
    czy 20 czy tez 26 ) i uslyszalam, ze mna i moimi sprawami zajmuje sie
    teraz ktos inny... dostalam nr telefonu i nazwisko. Zadzwonilam... Tam
    uzyskalam odpowiedz ze moge wnioskowac jedynie o 5 dni urlopu
    wypoczynkowego i dwa dni opieki nad dzieckiem powolujac sie na
    proporcjonalnosc urlopu w stosunku do czasu jaki minal w danym
    roku kalendarzowym. Jak to jest? Pytam, bo w internecie znalazlam
    taka informacje:

    Jaki wpływ ma urlop macierzynski na urlop wypoczynkowy?

    Jesli pracownica wystąpi z wnioskiem o udzielenie urlopu wypoczynkowego
    bezpośrednio po macierzyńskim, pracodawca musi go udzielić we wskazanym
    terminie, niezależnie od sytuacji organizacyjnej w firmie oraz od tego, czy
    termin był ustalony wcześniej w planie urlopów. Jeśli pracownica nie wystąpi
    jednocześnie z wnioskiem o podzielenie urlopu, pracodawca musi go udzielić w
    pełnym wymiarze, bez względu na to, czy zatrudniona zamierza następnie
    korzystać z urlopu wychowawczego, czy też nie. Pracownica musi otrzymać
    pełny urlop wypoczynkowy, nawet jeżeli w danym roku kalendarzowym nie
    przepracowała ani jednego dnia. Pracodawca nie może przesunąć terminu
    takiego urlopu z powodu swoich szczególnych potrzeb. Również fakt, że
    pracownica zamierza korzystać z urlopu wychowawczego, nie wpływa na jej
    prawo do urlopu wypoczynkowego.

    Przepraszam, ze tak duzo napisalam, staralam sie ujac problem
    jak najkrocej...
    Dodam, ze sprawa jest dla mnie pilna, bo w tej drugiej firmie uzyskałam
    rowniez informacje, ze urlop macierzynski konczy mi sie 29-03-03....

    Z gory ogromnie dziekuje

    Agnieszka

  • 2. Data: 2003-03-27 21:16:37
    Od: Roman Kubik <r...@p...com.pl>

    > Przepraszam, ze tak duzo napisalam, staralam sie ujac problem
    > jak najkrocej...
    Nie napisalas najwazniejszego: jaka umowa wiaze Cie z pracodawca?
    Czy jest na czas nieokreslony?
    Jesli tak, to przysluguje Ci pelny urlop jesli tylko chcesz.
    A ile to jest dni - trudno powiedziec, bo nie napisalac, jakie masz
    wyksztalcenie i ile lat juz pracujesz.

    Pracodawca gada glupoty twierdzac, ze w roku ,,biezacym'' za rok ,,biezacy''
    mozna brac tylko tyle urlopu ile przysluguje ,,w danej chwili''
    [proporcjonalnie do daty???], bo to by oznaczalo, ze np. 2.01 NIKT nie moze
    wziac urlopu ;-).
    Jesli masz umowe na czas nieokreslony lub okreslony do konca roku,
    to w dowolnym momencie roku przysluguje Ci caly urlop.
    Po macierzynskim przysluguej Ci taka czesc urlopu wypoczynkowego, jaka
    sama zechcesz wziac i nikt nie jest w stanie Ci w tym przeszkodzic.

    pozdrawiam

    romekk