PracaGrupypl.praca.dyskusje › Wypadek traktowany na równi z wypadkiem przy pracy, czy nie?

  • 1. Data: 2003-07-28 18:52:48
    Temat: Wypadek traktowany na równi z wypadkiem przy pracy, czy nie?
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Czesc,

    Byla sobie firma x która zorganizowala wyjazd integracyjny w osrodku
    oddalonym prawie 2 godziny jazdy od siedziby firmy. Wyjazd byl w
    zasadzie obowiazkowy, wyjazd w czwartek wczesnym popoludniem (z pracy
    w godzinach pracy) powrót planowany na sobote.
    Wszyscy uczestnicy formalnie byli w pracy, nikt nie mial urlopu, ale
    tez nikt nie wypelnial delegacji. W trakcie wyjazdu odbywaly sie
    pogadanki z szefostwem, uswiadamianie pracowników itd. itp. jak
    równiez zabawy ruchowe majace na celu zblizenie pracowników i
    zbudowanie zespolów.
    Traf chcial, ze w piatek, w czasie owych zabaw budujacych wiezi miedzy
    pracownikami, godzinach normalnej pracy zdarzyl sie wypadek.
    Pracodawca oczywiscie twierdzi, ze nie byl to wypadek przy pracy. Czy
    pracodawca ma racje? Czy w takim razie pracownik, który w godzinach
    pracy wykonuje inne polecenia przelozonych (w tym wypadku organizatora
    imprezy, na którego scedowal prawo dysponowania czasem pracowników),
    gdy sa to tego typu zabawy nie jest w pracy i powinien wziac urlop??

    Czy tez pomimo stanowiska pracodawcy podpada to pod:
    "Art. 3. 1. Za wypadek przy pracy uwaza sie nagle zdarzenie wywolane
    przyczyna zewnetrzna powodujace uraz lub smierc, które nastapilo w
    zwiazku z praca:

    1) podczas lub w zwiazku z wykonywaniem przez pracownika zwyklych
    czynnosci lub polecen przelozonych; "

    Szczególnie mile widziane wszelkie orzecznictwo w tym temacie.

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775

  • 2. Data: 2003-07-28 21:58:31
    Od: "Adrian" <a...@p...remove-this.com>

    > Czesc,
    >
    > Byla sobie firma x która zorganizowala wyjazd integracyjny w osrodku
    > oddalonym prawie 2 godziny jazdy od siedziby firmy. Wyjazd byl w (...)

    Jak dla mnie - wypadek przy pracy. Tzn. o ile samo zdarzenie bylo wywolane
    przyczyna zewnetrzna i mialo nagly charakter (uraz przy cwiczeniach?).
    Zwiazek z praca jak najbardziej byl. Pracownik dzialal niejako "na rzecz
    zakladu pracy".
    Na razie tyle - jutro napisze wiecej, postaram sie cos znalezc.
    Pozdrawiam,
    Adrian.

  • 3. Data: 2003-07-29 06:47:26
    Od: "m...@g...pl" <m...@o...pl>

    Polecam kontakt z Państwową Inspekcją Pracy - 081 5324201

    To był typowy wypadek zrównany z wypadkiem przy pracy - sprawę komplikuje
    postawa pracodawcy - jeśli nie macie bhp-owca to pracodawca musi sporzadzić
    protokół wypadku na standardowym druku. Protokoły przesłuchań świadków i
    poszkodowanego. Warto się starać jesli powstał uraz. dodatkowo zwolnienie
    jest płatne 100%, a nie 80 jak w przypadku choroby.
    Sporządzony protokoły z drukami ZUS RMUA za ostatnie pół roku, kserokopią
    umowy o pracę, drukiem N-9 (ma go bhp-owiec lub ZUS, a wypełnia lekarz
    prowadzący leczenie)+ druki z pogotowia, lub izby przyjęć (jeśli takie były)
    należy złożyć we właściwej placówce ZUS.

  • 4. Data: 2003-07-29 13:31:28
    Od: "Adrian" <a...@p...remove-this.com>

    > Czesc,
    >
    > Byla sobie firma x która zorganizowala wyjazd integracyjny w osrodku (...)

    To ja sie moze wypowiem troche :) Nie napisales, co sie wlasciwie stalo. W
    czasie zabaw budujaych wiezi miedzy pracownikami doszlo do wypadku.
    Zakladam, ze chodzi o jakis uraz i ze bylo to zdarzenie "nagle, wywolane
    przyczyna zewnetrzna" i ze jdyne watpliwosci budzi kryterium "zwiazku z
    praca".
    Ja to widze jednoznacznie - na podstawie tego, co napisales mozna
    stwierdzic, ze zwiazek z praca byl. Sama obecnosc pracownikow na takim
    wyjezdzie, niejako obowiazkowym, byla "dzialaniem na rzecz zakladu pracy",
    co wlasciwie przesadza o wszystkim... Zdarzenie to wiec nosilo znamiona
    wypadku przy pracy. To moze teraz kilka przykladow...

    "Dla stwierdzenia istnienia lub braku zwiazku z praca (...) decydujace
    znaczenie ma zachowanie sie pracownika, ktory ulegl wypadkowi" - z wyroku SN
    z 11.08.1994

    "Udzial w pogrzebie bylego wspopracownika jest wykonywaniem przez
    zatrudnionego czynnosci w interesie zakladu pracy, (...) niezaleznie od tego
    czy poszkodowany reprezentowal zaklad, czy tez uczestniczyl w ceremonii jako
    czlonek zalogii" - art. 6 ust.1 i 2 ustawy z dnia 12.06.1975 o swiadczeniach
    z tytulu wypadku przy pracy i chorob zawodowych

    "Ochrona zagwarantowana pracownikowi bedacemu w podrozy sluzbowej (...) jest
    bardzo szeroka i wyklucza zwiazek zdarzenia z praca tylko wtedy, gdy wypadek
    zostal spowodowany postepowaniem pracownika, ktore nie pozostawalo w zwiazku
    z wykonywaniem powierzonych mu zadan" - Wyrok SN z 06.12.1990 II PRN 10/90

    Co do wypadkow traktowanych na rowni z wypadkami przy pracy... Sa to
    wypadki, ktorym ulegaja pracownicy w czasie trwania podrozy sluzbowej w
    okolicznosciach innych niz okreslone w art.6 ust.1 ustawy w definicji
    wypadku przy pracy. A wiec np. podczas pobytu w hotelu lub innym miejscu
    przeznaczonym na odpoczynek pracownika; chyba, ze wypadek zostal spowodowany
    postepowaniem pracownika, ktore nie pozostawalo w zwiazku z wykonywaniem
    powierzonych mu zadan (w tym przypadku zadania te, to udzial w spotkaniach
    integracyjnych itp.).

    Po zgloszeniu wypadku pracodawca ma obowiazek sporzadzenia protokolu, w
    ktorym stwierdza istnienie lub nie (plus uzasadnienie) wypadku przy pracy.
    Poszkodowany ma prawo do odwolania sie od postanowien protokolu
    powypadkowego, o ile ma w tym interes prawny. Rozstrzygniecie sadu jest
    wiazace dla pracodawcy i ZUS.

    Jesli moge jeszcze jakos pomoc, zrobie to z przyjemnoscia.
    Pozdrawiam,
    Adrian.
    www.inz-bezp.prv.pl